• elvina­Ostefa­n
    Äldre 29 Oct 14:37
    26325 visningar
    7 svar
    7
    26325

    Kan man tvätta Viking gore-tex skor i tvättmaskin?

    Kan man tvätta Viking Gore-Tex ( PLAY GTX A/W) skor i tvättmaskinen? isf hur många grader? Kollade hemsidan, men det stog inget, vad jag kunde se.. ( www.vikingfootwear.com/default.aspx&category=9088373*&page=4&freetext=default&action=product )

  • Svar på tråden Kan man tvätta Viking gore-tex skor i tvättmaskin?
  • malin7­502
    Äldre 29 Oct 17:53
    #1

    Vet inte om man "kan" (enligt tillverkare osv...) men jag har då gjort det flera ggr. Med ordentlig impregnering efteråt, och skorna har varit som nya aldrig blivit nåt fel på...

  • elvina­Ostefa­n
    Äldre 29 Oct 19:16
    #2
    malin7502 skrev 2009-10-29 17:53:14 följande:
    Vet inte om man "kan" (enligt tillverkare osv...) men jag har då gjort det flera ggr. Med ordentlig impregnering efteråt, och skorna har varit som nya aldrig blivit nåt fel på...
    ok, ska man köra men 30 grader utan centerfugering då?
  • Äldre 29 Oct 19:21
    #3

    Ja jag skulle rekommendera 30 grader "handtvätt" dvs skonsammaste programmet i tvättmaskinen. Det innebär väldigt låg centrifugering, om någon alls. Att pressa vatten genom ett andasmembran som Gore-tex är i högt varvtal förstör membranet. Likaså för hög värme. Så torka i skotork (med blås), inte i torkskåp.

  • elvina­Ostefa­n
    Äldre 29 Oct 19:46
    #4
    MBert skrev 2009-10-29 19:21:09 följande:
    Ja jag skulle rekommendera 30 grader "handtvätt" dvs skonsammaste programmet i tvättmaskinen. Det innebär väldigt låg centrifugering, om någon alls. Att pressa vatten genom ett andasmembran som Gore-tex är i högt varvtal förstör membranet. Likaså för hög värme. Så torka i skotork (med blås), inte i torkskåp.
    ja, handtvätts programmet var just vad jag tänkte på! tror inte det är någon centrifug. i det programmet.. eller kanske lika bra att skrubba för hand? tänkte isf låta dom självtorka.
  • Äldre 30 Oct 18:14
    #5
    elvinaOstefan skrev 2009-10-29 19:46:49 följande:
    ja, handtvätts programmet var just vad jag tänkte på! tror inte det är någon centrifug. i det programmet.. eller kanske lika bra att skrubba för hand? tänkte isf låta dom självtorka.
    Ja man kan nog antingen tvätta dem för hand eller stoppa in dem i maskinen på handtvätt eller annat skonsamt.
    Sen kan jag rekommendera skotork. Det står t.o.m. i någon bruksanvisning, tror det är Ecco skor (som också har Gore-tex). Däremot INTE torkskåp. Vad skillnaden är vet jag inte. Men jag vet att en del andasplagg rekommenderas skonsam torktumling men INTE torkskåp. Så någon skillnad måste det ju vara...
  • Cecci7­8
    Äldre 31 Oct 23:47
    #6

    Jaqg frågade förra vintern i skoaffären där vi köpt våra viking gore tex om man kunde köra dem i maskin för sonen trampade i hundskit.... de sa att man inte ska göra det.

  • Äldre 3 Nov 19:41
    #7
    Cecci78 skrev 2009-10-31 23:47:14 följande:
    Jaqg frågade förra vintern i skoaffären där vi köpt våra viking gore tex om man kunde köra dem i maskin för sonen trampade i hundskit.... de sa att man inte ska göra det.
    Tja, vad ska de säga? Klart det går att tvätta dem. De utsätts ju redan för väta när de används (i vattenpölar). Men det ska ju ske skonsamt och som sagt inte centrifugera på högt varv för då kan andasmembranet pressas sönder.
    Det är väl en sak om barnet trampat i något, då kan man skölja av det på utsidan, men hur gör man om barnet kissar ner sig och det rinner längs benen rakt ner i skon... Jo, tvättar så skonsamt som möjligt...

    TS - hur gick det?
Svar på tråden Kan man tvätta Viking gore-tex skor i tvättmaskin?