• Anonym (Ledsen&orolig)

Hon vill separera men jag vill inte.

För några dagar sedan släppte hon BOMBEN.
    -Jag vill att vi separerar. sa hon
    Hon vägrar att ändra sitt beslut och hon har tänkt länge på det här.
    Känner mig så otroligt misslyckad som familje far och älskare .

Vi har 2 barn ihop och tanken på att aldrig mer ligga i sängen med minstingen mellan oss får mig att bli helt galen inombord. Jag älskar henne fortfarande men hon säger att hon inte har några känslor kvar efter alla gånger som vi bråkat. Vi har båda två vart delaktiga i att skapa den här tillvaron som vi haft tillsammans medans hon är väll den som försökt mest att reparera det med familjerådgivning och ett antal samtal med varandra om att vi måsste börja vara snälla mot varandra. Vi har det bra ett tag men sedan är vi inne på samma spår och enn liten skitsak blir till ett stort bråk med fula ord tillvarandra. Försöker att tänka på vart det gick fel och har inte förens nu sett vad jag gjort för fel och ändrat på dom i panik för att förlora henne och jag är övertygad om att hon tänker på att det bara är tillfälligt men det är det inte från min sida. Är så arg på mig själv att jag inte ändrat på dom sakerna tidigare. Nu är det försent! Har svårt att smälta att hon kan gå runt med barnen och vara glad över det beslut som har tagits.

Till saken hör att jag är verkligen inget manssvin. Jag städar, diskar och lagar mat men jag har alltid bråkat med henne om att jag tycker att hon städar eller gör saker för lite fast hon gör det men kanske inte på samma sett som jag gör. Vårat liv har hela tiden handlat så mycket om att det ska vara jämlikt med allt . Vi har båda försökt ändra på varandra såmycket att vi inte längre är dom vi var innan. Önskar att allt gick att bromsa och att man kunde hitta tillbaka till varandra men hon verkar se fram imot separationen. Verkar bara vara jag som är ledsen. Tycker så synd om barnen att inte få ha sin mamma o pappa vid sin sida dagligen för vi har varit otroligt duktiga med barnen och deras uppfostran. Det säger alla runt omkring oss. Men nu kommer deras pappa vara tvungen att sätta sig i en tvåa och ha barnen varannan vecka medans hon kommer sitta kvar i vårat gamla boende som är en fyra som barnen kommer känna är deras bas. Jag kan inte äns ge dom ett varsit rum utan dom får bo i tillsammans i ett rum och jag får väll sova i en bäddsoffa. Det bästa med allt är att barnen inte behöver byta dagis eller skola. Så fort jag tittar på dom får jag gråten i halsen då dom inte vet vad som ska hända och jag längtar inte till dagen då dom skall få veta det. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!! Älskar henne forfarande

• Svar på tråden Hon vill separera men jag vill inte.
  • Birgitta2

Jobbig sits. Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet. Det gör absolut inget att barnen får dela rum hos dig. Mina hade samma rum tills de var 8-10 år, pojke och flicka. Men jag hade eget sovrum. Skaffa en trea istället om du ska ha barnen varannan vecka.

Jag tror att du och din sambo kan komma att få en kanonrelation om ni slipper vardagslivet ihop. Ni kanske t o m hittar tillbaks till varandra? Jag vet inte hur gamla dina barn är, men ju yngre desto bättre. Ungar har en tendens att vänja sig vid de mest skilda förhållanden, så länge föräldrarna försöker hålla sams och aldrig prata skit om varandra. Gör ni inte det, kommer barnen må bra efter en omställningstid.

Kram

• Anonym (Ledsen&orolig)

Det är två killar på 3 och 4 år

• Anonym

Usch, det låter hemskt situationen du befinner dig i. Men tyvärr är det nog så att under den tid hon har försökt att reparera ert förhållande och få dig att förstå, så har kärleken dött bit för bit. Nu när du insett vad du borde insett för länge sedan finns ingen kärlek kvar.

Gör det bästa av separationen och försök att inte vara bitter. Om du älskar henne så ger du henne friheten och inser att du inte kunde göra henne lycklig. Vem vet, hon kanske ändrar sig med tiden och ni kan hitta tillbaka till varandra? Speciellt om du nu menar allvar med att förändra dig som person. Även om hon inte älskar dig idag, så kanske hon kan bli kär i dig längre fram? Och om inte det händer så får du dra erfarenheter av det som har hänt, så att det inte händer dig igen i framtiden med en ny partner.

• Birgitta2

Anonym (Ledsen&orolig) skrev 2009-10-29 15:09:46 följande:

Det är två killar på 3 och 4 år
    Barnen klarar det alldeles utmärkt. Lite frågor kommer att komma och de skall du svara på, i så enkla ordalag som möjligt.

Vuxna har en tendens att börja bråka om pengar, barnens kläder, umgänge osv och sen snacka skit om varandra inför barnen. GÖR INTE DET! Det skadar barnen mycket mycket mer än ni tror. Barn är så lojala och älskar sina föräldrar lika mycket. De klarar inte av att ni hatar varandra.

Nu kommer det kanske bli separation er emellan, gör det bästa av det. Deppa inte ihop utan försök ta det som en man. Låter hårt men vardagen måste ju fungera för barnens skull.
  • Anonym

Nu börjar jag gråta igen...är i samma sits, förutom att han säger att han älskar mig och att vi inte bråkar eller har bråkat. Han har burit och lagt saker på hög och gått och mått dåligt, så han tycker att separera verkar vara bästa lösningen. Men det är det sista jag vill...jag aldrig mått så här dåligt i hela mitt liv och gråter varje dag....var misslyckades jag att göra honom lycklig....varför får inte jag leva med min familj och ge våra två döttrar en trygg barndom...?
    Han har gått med på parterapi och sagt att han är villig att försöka få det bra igen...men tanken på vad han har sagt och hela situtationen gör mig helt förkrossad....Jag gråter också när jag ser på våra älskade små barn som vi skapade ihop...ska de bli skilsmässobarn och flänga runt varannan vecka....Mitt värsta scenario är att han träffar nån och bildar en ny famlij och prioriterar dem och jag sitter där själv och inte vill leva längre......Jag hatar att må så här...jag vill vakna upp från mardrömmen...Tårarna kommer precis hela tiden och jag kan inte vara glad åt nåt, mår illa, orkar inte prata med nån, orkar inte träffa nån, orkar inte göra nåt.....

• Birgitta2

Det sämsta man kan göra är att tänka för mycket "vad händer sen". Man bygger upp scenarion som ligger långt i framtiden och kanske inte ens kommer hända. Och den gången det händer kanske det blir bra i alla fall.

Lev idag - gör så gott ni kan - försök ta en vecka i taget. Max. Ångesten blir lite mindre då. Många tänker "men julen då?", "och födelsedagen"... osv. Det funkar inte - då gräver man ner sig i ångest och sorg. Gör det bästa av situationen. Gör det bästa av nuet. Tänk inte för långt framåt - det funkar inte. Allt brukar lösa sig i slutändan.

• Anonym (Ledsen)

Men jag förstår inte hur man kan vilja lämna sin familj? Skapade man den för skojs skull? Varför ska separation vara lösningen så fort nåt är jobbigt, kämpar man inte för att få en familj att fungera?
    Ett liv med barn är jobbigt och det blev inte som man tänkt sig, men har satt barn till världen tar man sig väl sitt ansvar?
    Om man känner att nåt är fel, varför gör man inget åt det för? Vill man inte vara lycklig? Blir man bara lycklig om man flyr? Vill man inte ge sina barn en mamma och pappa? Vill man att barnen ska gråta efter pappa och undra varför de inte får vara med mamma och pappa samtidigt?

Jag gick runt och trodde att det snart blir bra, det är jobbigt i början med småbarn, men vi klarar det här. Sen ska vi ha kul och göra saker tillsammans, det där jäkla sen förstörde mitt liv....
    Tanken på att vara ifrån mina barn och inte få kramas med honom, gör mig förkrossad och tårarna bara rinner och rinner......
    Vi har massa saker vi kan ändra på. Vi har sex i princip varje dag, men vi kan ändra på andra saker, saker vi gjorde förrut, men som försvann när barnen kom...
    Jag älskar honom så mycket....!!!!!!! Jag vet inte vad jag ska göra.....vill bara somna och vakna upp lycklig....

• Birgitta2

Småbarnsåren är jobbiga för relationen. Många fixar inte det. Min man och jag gjorde det INTE. Din gubbe klarar det tydligen inte. Men lite relationsterapi kanske får honom att förstå att detta är en tid som går över. Så satsa på det.

• lillekatt

Anonym (Ledsen) skrev 2009-10-29 16:03:41 följande:

Men jag förstår inte hur man kan vilja lämna sin familj? Skapade man den för skojs skull? Varför ska separation vara lösningen så fort nåt är jobbigt, kämpar man inte för att få en familj att fungera? Ett liv med barn är jobbigt och det blev inte som man tänkt sig, men har satt barn till världen tar man sig väl sitt ansvar? Om man känner att nåt är fel, varför gör man inget åt det för? Vill man inte vara lycklig? Blir man bara lycklig om man flyr? Vill man inte ge sina barn en mamma och pappa? Vill man att barnen ska gråta efter pappa och undra varför de inte får vara med mamma och pappa samtidigt?
    Klart man inte vill lämna sin familj bara sådär ,men människor förändras, relationer likaså och allt går inte att lappa ihop, även om båda vill det. Eller ska alla fortsätta vara tillsammans med partners de inte är kära i och bara bråkar med och därmed få hela familjen att må dåligt?
  • Anonym (Ledsen)

Ja, jag ser fram emot terapin, vi ska dit i nästa vecka....

• Anonym (Ledsen)

Ja, jag ser fram emot terapin, vi ska dit i nästa vecka....

• Anonym (Nilsa)

Har känslorna tagit slut så har dom....tyvärr. Det bästa är väl om man drar i bromsen innan, men när man väl kommit till punkten där man nästan äcklar sig på den andre, inte känner minsta vilja att jobba för relationen längre....då finns det ju inte mycket att hoppas på. Vi försökte, försökte och försökte, men innerst inne kände jag mig bara död. Satt där med en man som gjorde sig till, fixade middagar, försökte gosa och hjälpa till hemma. Vad glad jag hade blivit om han hade gjort allt det där två år tidigare, men när jag väl slutat älska honom så kändes det bara patetiskt med hans försök. Jag hade tjatat om en förändring och familjerådgivning i tre år, och när han äntligen förstod hur dåligt jag mådde i vår relation så var det för sent. Jag hade innerst inne redan lämnat vår relation rent känslomässigt och förberett mig för en separation så länge att det inte gick att vrida tillbaka klockan.

Hade han bara uppfört sig ok när vi separerade så hade vi kanske kunnat hitta tillbaka så småningom, men då gjorde han allt för att "hämnas". Bråkade om varenda petitess, sa elaka saker till barnen om mig, sa till gemensamma vänner att jag hade sagt saker om dom som jag aldrig sagt etc....jag har ingen förståelse för att man uppför sig så. Spelar ingen roll hur sårad man är, man behandlar inte sina barn och sitt ex så illa!

• Anonym (Ledsen&orolig)

Fy fan vad hårt livet är.

Känner mig så ledsen och svag just nu och samtidigt vill jag inte visa det framför henne men det är svårt att låta bli. Gråter varje dag och jag tänker för mycket på saker som bara gör mig mer ledsen. Men det är sån jag är som man. Jag har alltid varit en känslomänniska och nu önskar jag att jag var en en iskall skitstövel som inte kunde känna någonting.

Var ute med jobbarkompisarna igår och trodde väll att det skulle kännas bra att komma ifrån allt en stnd men jag vart bara påmind om olika saker i vardagen som blir helt annorlunda. kände mig utanför i diskutioner som jag inte känt mig utanför förut. Tex när kompisarna pratar om förhållanden eller när det sms:as till sina fruar eller flickvänner. Kände en sådan otrolig saknad efter henne igår när jag var ute. Önskade att jag kunde åka hem och lägga mig i sängen brevid henne och bara hålla om henne eller klia henne på ryggen som jag alltid brukade göra. Känner att jag har förlorat min bästa vän och den personen som har stöttat mig i svåra stunder finns inte till min hjälp nu och det är som ett stort hål i min själ. Vill att hon ska komma hem och krama om mig och säga att det här kommer att lösa sig och att vi bor som särbos eller börjar träffa varann på nytt men jag får inte äns en hint om att det är något hon vill. Antagligen kan hon inte känna något nu utan det kommer sen när jag har flyttat ut. Det måsste ju vara massa saker som hon kommer att sakna med mig. Tycker själv att jag är bra man som behandlar sin kvinna väl på alla sätt men jag misslyckades med min största kärlek. Hon var mitt allt men jag kunde inte se det.
    Tänk på att ta hand om den ni håller kär för livet kan förändras så fort. Helt plötligt är den ni älskar borta. För alltid..........

• Anonym

Anonym (Ledsen&orolig) skrev 2009-10-31 20:25:57 följande:

Fy fan vad hårt livet är. Känner mig så ledsen och svag just nu och samtidigt vill jag inte visa det framför henne men det är svårt att låta bli. Gråter varje dag och jag tänker för mycket på saker som bara gör mig mer ledsen. Men det är sån jag är som man. Jag har alltid varit en känslomänniska och nu önskar jag att jag var en en iskall skitstövel som inte kunde känna någonting.Var ute med jobbarkompisarna igår och trodde väll att det skulle kännas bra att komma ifrån allt en stnd men jag vart bara påmind om olika saker i vardagen som blir helt annorlunda. kände mig utanför i diskutioner som jag inte känt mig utanför förut. Tex när kompisarna pratar om förhållanden eller när det sms:as till sina fruar eller flickvänner. Kände en sådan otrolig saknad efter henne igår när jag var ute. Önskade att jag kunde åka hem och lägga mig i sängen brevid henne och bara hålla om henne eller klia henne på ryggen som jag alltid brukade göra. Känner att jag har förlorat min bästa vän och den personen som har stöttat mig i svåra stunder finns inte till min hjälp nu och det är som ett stort hål i min själ. Vill att hon ska komma hem och krama om mig och säga att det här kommer att lösa sig och att vi bor som särbos eller börjar träffa varann på nytt men jag får inte äns en hint om att det är något hon vill. Antagligen kan hon inte känna något nu utan det kommer sen när jag har flyttat ut. Det måsste ju vara massa saker som hon kommer att sakna med mig. Tycker själv att jag är bra man som behandlar sin kvinna väl på alla sätt men jag misslyckades med min största kärlek. Hon var mitt allt men jag kunde inte se det. Tänk på att ta hand om den ni håller kär för livet kan förändras så fort. Helt plötligt är den ni älskar borta. För alltid..........
    Jag är i en liknande situation. Det känns SÅ hårt! Jag älskar honom mycket.
  • Anonym (Nilsa)

Anonym (Ledsen&orolig) skrev 2009-10-31 20:25:57 följande:

Fy fan vad hårt livet är. Känner mig så ledsen och svag just nu och samtidigt vill jag inte visa det framför henne men det är svårt att låta bli. Gråter varje dag och jag tänker för mycket på saker som bara gör mig mer ledsen. Men det är sån jag är som man. Jag har alltid varit en känslomänniska och nu önskar jag att jag var en en iskall skitstövel som inte kunde känna någonting. Var ute med jobbarkompisarna igår och trodde väll att det skulle kännas bra att komma ifrån allt en stnd men jag vart bara påmind om olika saker i vardagen som blir helt annorlunda. kände mig utanför i diskutioner som jag inte känt mig utanför förut. Tex när kompisarna pratar om förhållanden eller när det sms:as till sina fruar eller flickvänner. Kände en sådan otrolig saknad efter henne igår när jag var ute. Önskade att jag kunde åka hem och lägga mig i sängen brevid henne och bara hålla om henne eller klia henne på ryggen som jag alltid brukade göra. Känner att jag har förlorat min bästa vän och den personen som har stöttat mig i svåra stunder finns inte till min hjälp nu och det är som ett stort hål i min själ. Vill att hon ska komma hem och krama om mig och säga att det här kommer att lösa sig och att vi bor som särbos eller börjar träffa varann på nytt men jag får inte äns en hint om att det är något hon vill. Antagligen kan hon inte känna något nu utan det kommer sen när jag har flyttat ut. Det måsste ju vara massa saker som hon kommer att sakna med mig. Tycker själv att jag är bra man som behandlar sin kvinna väl på alla sätt men jag misslyckades med min största kärlek. Hon var mitt allt men jag kunde inte se det. Tänk på att ta hand om den ni håller kär för livet kan förändras så fort. Helt plötligt är den ni älskar borta. För alltid..........
    Lider med dig, du går igenom en tuff tid just nu. Lite tips jag skulle vilja ge dig som kvinna. Haka inte upp dig på att det ska bli ni igen, tjata absolut inte på henne om detta, försök vara positiv och glad när ni träffas, fokusera på barnen och försök att göra roliga saker med dem....Mitt ex tjatade ihjäl alla mina försök att komma till rätta med mina känslor. Det slutade med att jag "försökte" ett par gånger utan att egentligen vilja, bara för att han tjatade så mycket. Dessa försök förstörde definitivt allt mellan oss och till slut kände jag mig så fruktansvärt äcklad av honom. Han var som en liten hundvalp som tiggde om kärlek. Samtidigt tappade han allt intresse för barnen, när de var hos honom satt han bara och ringde till mig och de sprang vind för våg.....inte så roligt för mig som mamma att se....han använde barnen för att styra och kontrollera mig. Förhörde dem när de kom till honom och använde sedan detta mot mig....

Nu har du möjligheten att visa din tjej att du verkligen är en bra kille, inte bara när ni har ett förhållande, utan även annars....
Svar på tråden Hon vill separera men jag vill inte.