När började du träna ditt barn att äta själv med sked?
Ja, som rubriken lyder, hur gammal var ditt barn när han/hon började tränas i att äta själv med sked, och hur gammal var han när han behärskade det?
Ja, som rubriken lyder, hur gammal var ditt barn när han/hon började tränas i att äta själv med sked, och hur gammal var han när han behärskade det?
Så fort de kunde sitta vid bordet. En sked i handen och lite slafs vid sidan av matningen från den vuxne.
Han var nog runt 8-9 månader när han började vilja hålla en sked i handen vid måltiderna, men det var inte förän runt 13-14 månader som han aktivt började försöka använda den på riktigt.
Har inte tränat honom att äta själv, han började själv när han var redo.
Min plutt är 12 månader och äter lite med sked. Mest med händerna med skeden är mer och mer intressant. Och gaffeln är numera en stor favorit. Jättespännande och går lika bra som skeden.
Han har alltid haft en sked i handen eller i alla fall en som är "hans" även om den bara legat på bordet.
Felix har blivit erbjuden en sked från 6 månaders ålder ungefär, då var han även med och åt lite med händerna o så oxå.
Båda mina har fått en sked från start. alltså då vi börjat med matningen vid ca 6 mån ålder. Båda två har kunnat äta behjälpligt med sked från omkring året. Dvs fått i sig merparten av maten med skeden och ev lite hjälp med fingrarna.
Sonen övergick sedan att från 18 månaders ålder vägra sked och bara äta med gaffel...
Som de andra har sonen haft sked tidigt, men började försöka använda den på riktigt vid ca10mån.
Nu vid 13-14mån klarar han tex gröt och yoggi ganska bra, men med hakklapp förstås
Vanlig mat också, men är den mindre kladdig så ramlar det ju av skeden lättare
Minns att dottern åt med "enbart" bestick när hon började förskolan vid 17mån, sen vände det till händerna igen
det är så olika.. min son har fått håla sin skedd själv sen dagen han kunde grepa saker. nu är han 11 månader blir 1 den 12 november och han äter själv.
Min son är 10½ månader och vet inte alls hur han ska använda skeden, så han biter bara på den. Däremot funkar det jätte bra att äta med händerna :D
Sonen fick sked från början vid 6 månader och åt själv vid 8 månader. Han fick då Babybjörns tallrik (
Oj, råka trycka för tidigt =)
Han fick en sån där Babybjörn tallrik med skedar i julklapp och den var jättebra! Kanterna på den är så raka så han kunde styra maten mot kanten så det kom upp på skeden istället för ut på bordet. Fast självklart kom det en massa på bordet å golvet med men det får man ta =P
Oj vilka duktiga barn ni har. Min pojk är 10 månader och han använder skeden att bita i och kasta på golvet. Han håller däremot gärna i skeden som jag matar honom med men han fattar verkligen inte att maten ska från tallriken upp på skeden.
Jag får kanske satsa lite mer på detta.
Vi har också en babybjörn tallrik men den lyckas han få tag i och kasta i golvet om man inte håller stenhårt i den.
Vi erbjöd sked frn början vid smakportionerna men den distraherade mest så vi tog bort den tills han började äta själv vid tio månader, i början var det mycket spill men nu är det relativt lite. Nu vid 18 månader har han fått gaffel (och kniv bara för att det följde med i setet).
Kristin 28 skrev;
"Jag får kanske satsa lite mer på detta."
Tråkigt om diskussionen här hetsar till "nya tag" med barnen.
Du kan ta det helt lugnt. Vid 20 års ålder kommer ditt barn att äta lika prydligt som alla andra. Dvs om du och familjen äter någorlunda prydligt.
tycker inte det är nåt man behöver ta tag i, låt det komma av sig själv. Erbjud sked om det känns bra, men stressa inte. Det kommer när barnet är "redo". Barnet ser ju hur ni andra i familjen gör, och kommer vilja göra likadant.