• Sofia Bengtsson

Karibienkryssning + Florida tips

Hej!
    Vi har precis bokat en 7-dagars kryssning i västra Karibien 3 jan och kommer fira nyår i Florida (flyger till Miami).

Jag är jättetacksam på alla tips jag kan få, framför allt vad gäller Florida. Hur är vädret normalt den årstiden?
    Tar gärna emot tips om bra budget hotell och sevärdheter. Vad får vi inte missa i Florida. Vi tänkte hyra bil så vi lätt kan ta oss runt.

Tack för era tips.

En resglad Sofia

• Svar på tråden Karibienkryssning + Florida tips
  • Dixie

vi var i Florida förra nyår och hade fint väder hela tiden (var där ca 10 dagar) 25 grader och sol. Vi bodde största delen av tiden i Fort Meyers Beach på västkusten av Florida och det var mycket fint, stränderna där var mycket finare än på Miami sidan! Åk gärna ut till Sanibel Island också, mycket mysigt.

Sen finns det ju många outlet malls om ni vill göra lite fynd!

trevlig resa!

• Sofia Bengtsson
    Dixie skrev 2009-10-29 19:39:56 följande:
    vi var i Florida förra nyår och hade fint väder hela tiden (var där ca 10 dagar) 25 grader och sol. Vi bodde största delen av tiden i Fort Meyers Beach på västkusten av Florida och det var mycket fint, stränderna där var mycket finare än på Miami sidan! Åk gärna ut till Sanibel Island också, mycket mysigt.Sen finns det ju många outlet malls om ni vill göra lite fynd! trevlig resa!
    Tack för dina tips!!!!!
    Allt är väldigt värdefullt!
  • CosmicCat

Ohhh, avundsjuk. Vi kryssade i karibien i slutet av november förra året och hade fint väder alla dagar utom en. Det var ganska blåsigt, men iaf ingen orkan.

Vi tillbringade några dagar i Miami efter kryssningen och bodde då på Best Western Oceanfront resort ganska långt norrut på Miami Beach. Det var helt klart ett budgethotell, men det var rent och prydligt, hade 2 pooler varav den ena var uppvärmd och kanonläge direkt på stranden. Nackdelarna med hotellet var att det låg långt från allt även om det fanns en gata med lite restauranger och butiker bara ett kvarter bort, ingen direkt action om man säger så. Med en lite längre promenad kunde vi gå till "Bal-Harbour shops" som är en exklusiv utomhusgalleria med dyyyra märkesbutiker typ Dior, Prada, Cartier osv och även om de butikerna inte passade vår plånbok så är det iaf kul att fönstershoppa, sedan tog vi bussen till Aventura Mall och shoppade på riktigt.

Hoppas ni får en lika underbar kryssning som vi hade. Vill du så kan du kika i mitt bildgalleri där det finns lite bilder från vår resa.

• TheStar

Å - låter härligt!

"Måsten" i Florida - beroende på vad ni passerar/hur många dagar ni har på er...:

Key West, Båttur på kanalerna i Miami eller Fort Lauderdale, Kennedy space center, Orlando med alla nöjesparker (Disney World, Universal studios mm), Sawgrass mills (bautastort mall utanför Fort Lauderdale).

Skippa Everglades.

har ni bil borde det inte vara svårt att hitta budgetboende. Kolla på trottoarer och vid bensinmackar. Där finns ofta ställ med "Travel discount guides" - kuponger som gäller på olika hotell/motell. Olika kuponger har olika villkor, t.ex. fyrbäddsrum, tvåbäddsrum etc, frukost eller inte, mm. De gäller för ett begränsat antal rum per hotell, men vi har aldrig behövt fråga på fler än två ställen för att få ett rum samma kväll (har iofs aldrig åkt på vintern, då är det väl mer högsäsong).

• Sofia Bengtsson
    TheStar skrev 2009-10-30 13:49:57 följande:
    Å - låter härligt!"Måsten" i Florida - beroende på vad ni passerar/hur många dagar ni har på er...:Key West, Båttur på kanalerna i Miami eller Fort Lauderdale, Kennedy space center, Orlando med alla nöjesparker (Disney World, Universal studios mm), Sawgrass mills (bautastort mall utanför Fort Lauderdale). Skippa Everglades. har ni bil borde det inte vara svårt att hitta budgetboende. Kolla på trottoarer och vid bensinmackar. Där finns ofta ställ med "Travel discount guides" - kuponger som gäller på olika hotell/motell. Olika kuponger har olika villkor, t.ex. fyrbäddsrum, tvåbäddsrum etc, frukost eller inte, mm. De gäller för ett begränsat antal rum per hotell, men vi har aldrig behövt fråga på fler än två ställen för att få ett rum samma kväll (har iofs aldrig åkt på vintern, då är det väl mer högsäsong).
    Tack för dina bra tips!!!
    Ska göra en lång lista och börja googla snart!
    Det är bara jag och min sambo som åker.

Vad tror du om Key west. Vill gärna dit men fixar man att åka fram och tillbaka på en dag eller rekommenderar du övernattning?

TACK!!
  • TheStar

Har varit på Key West två gånger (vi förlovade oss där, faktiskt. Inte så jätteromantiskt ställe egentligen, men nu hade vi bestämt oss för att det skulle vara där, så då blev det så) och båda gångerna åkte vi över dagen (från Fort lauderdale ena gången och från Miami den andra). Visst tar det ett tag att åka så man får inte så jättemånga timmar där, men det tyckte jag räckte. Om man vill stanna på öarna på vägen ut och bada eller nåt så kanske man ska fundera på att övernatta. Det lär dock vara rätt dyrt att bo där ute, men å andra sidan har jag hört att det ska vara jättefint med solnedgången, så...

Svar på tråden Karibienkryssning + Florida tips