• Ninnan

Vill varna för blodprovet (KUB)!!

Jag har gjort två KUB-tester på olika ställen (varför är en lång historia...som jag bara drar om någon är nyfiken:)) och de båda nupp-testerna visade nästan exakt samma resultat. Blodprovet var dock helt annorlunda. Första blodprovet togs i v. 11+0 och den sammanlagda risken för ds blev 1/995. Det andra blodprovet togs i v. 13+2 och den sammanlagda risken blev 1/3985. Detta säger ganska mycket om blodprovet tycker jag! Jag tycker nupp är bra men blodprovet tycker jag man kan skippa - ett dåligt resultat på blodprovet behöver inte betyda någonting och risken är att man oroar sig och gör fvp i onödan... Dessutom verkar det spela STOR roll vilken dag man gör testet...

• Svar på tråden Vill varna för blodprovet (KUB)!!
  • EGH

intressant att lasa. Jag fick precis samma sak fast tvart om. Gjorde nupp och blodtest 11+0 och fick en total risk pa 1:8200. Gjorde samma sak igen en vecka senare 1:2909. Mitt ultraljudstest visade lite olika eftersom de fick olika matt pa nacken, den forsta 1.6mm och den andra 1.2mm....... det betyder att blodtestet maste ha varit markant olika!

• Smilla75

25 % av alla foster med DS fångas inte upp av NUPP, de har inte bredare nackspalt. Därför gör man blodprovet som kombinerat ger 90 % sannolikhet. Ensamt ger blodprovet dock bara 25 % sannolikhet så det är ett mycket osäkert instrument, precis som trådstartaren nämner. Kombinerat är det dock mkt säkrare än NUPP.

• telma64

är det lönt att göra nupp och kub test eller ska man strunta i det och göra ett fvp direkt?
    är det 90% säkert svar eller???

• Smilla75

Nej, det är inte säkert på något sätt. Det är en sannolikhetsbedömning, vilket är något helt annat. Jag gjorde MKP direkt eftersom jag inte är intresserad av en sannolikhetsberäkning utan ville veta, men de flesta nöjer sig ju med KUB.

• Videunge

Jag igen skulle inte våga/vilja göra ett mkp/fvp "i onödan". Jag skulle bara göra det om det verkligen fanns risk för kromosomavvikelser. Tänk nu, om det blir mf av provet, men barnet var friskt... Jag skulle alltså undvika prov ifall det inte fanns en förhöjd risk.

• Colisa

Någon som vet hur det ligger till, räknas blodprovet in i bakgrundsrisken eller är det bara ålder och etnicitet och sånt? (och varför har man förresten etnicitet med som en faktor, varierar nackspalt eller hormoner beroende på ursprung tro?)

• Alvina

När jag gjorde KUB så fick jag hög risk (1/19). När jag frågade om mer info fick jag veta att risken bara på ålder var 1/177 (jag är 37 år), bara blodprov gav risken 1/94 och bara NUPP gav 1/34. Detta vägs sedan ihop med BMI (övervikt ger ökad risk tror jag) och om man är rökare och för mig blev då den sammanlagda risken 1/19. Jag är varken överviktig eller rökare så jag fick en känsla av att det faktum att jag hade förhöjd risk på både ålder, blodprov och NUPP gjorde att risken ökade ytterligare. Det slutade med att jag gjorde moderkaksprov som visade att det är en "normal" bäbis :)

• Colisa

Alvina: Skönt att det gick bra!

Fick ett papper där det står lite olika patientdata, bl a vikt, rökare, etnicitet och IVF, och om man väntar ett eller flera barn. Läkaren sa att rökning inte påverkar risken för DS, men kan göra att moderkakan är mindre, så jag tänkte att de andra sakerna kanske också påverkar hur fostret "ska" se ut, eller vad som är normalt, och att man därför ska ha med dem i bedömningen.

Uppmätt graviditetslängd står också med, och jag antar att fostrets ålder och storlek kan påverka hur stor nackspalten får vara? Och IVF och tvillingar kan nog påverka hur man bedömer storleken på fostret? Är mest nyfiken på hur de räknar egentligen.

Jag fick en bakgrundsrisk på 1:736 för DS (är 29) och kombinerad risk 1:1351, men jag vet inte hur mycket risk som var utifrån blodprov och nackspalt, har bara själva hormonhalterna och måtten. Men jag antar att båda var okej eftersom jag fick minskad risk.

• Yenlinn

NUPP och KUB säger bara risken som finns baserat på GRUPPNIVÅ för att man ska få ett barn med kromosomavvikelse. För egen del tycker jag den säger för lite för individen och om man är väldigt orolig tycker jag därför att det är lika bra att gå på FVP direkt. Risken för mf efter fvp har minskat till 0,5% vilket innebär att för 99,5% som tar fvp fortsätter graviditeten som den ska.

Svar på tråden Vill varna för blodprovet (KUB)!!