• Annalivet

Barbiefilmer för 3-åring???

Min 3,5 åriga flicka fick syn på en rosaglittrande barbiefilm i viedoaffären häromdagen och villa absolut se den men jag sa nej!

Jag vill inte hyra de mest könsuppdelande filmerna med trådsmala barbieälvor redan nu när hon är så liten? Men det var svårt att motivera för henne.

Vad tycker ni andra? Är det bättre att låta de titta eller bör man styra det här så länge man kan?

• Svar på tråden Barbiefilmer för 3-åring???
  • Neko

Barbieälvor? Vad heter filmen?

Jag tycker det är okej att visa någon film som inte är helt jämställd om man inte bara hyr sådant. Hyr "stora maskiner" samtidigt så jämnar det ut sig =)

Eller hoppa över det och hyr någon ghiblifilm som passar jättebra för småtjejer (och småkillar) och ofta har tjejer i huvudrollerna =)

• Darling06

Äsch, inte bryr barnen sig i det när de e så små.
    Tror det är "vi" som förstorar upp allting..

• Annalivet

Jag kommer inte ihåg vad den hette men den stod på nyhetshyllan och hette nåt med barbie och på bilden flög smala barbies med älvvingar omkring.

Vad är ghiblifilm?

Jag funderar egentligen mest på hur man kan motivera för en 3-4-åring att man inte vill hyra de allra mest "rosa" filmerna eller för den delen motsatsen? Med läskiga filmer är det ju lättare att motivera ett nej men barbie???

Du har nog rätt man får väl se till att hyra både och...

• Viewsonic

Barbiefilmerna kan vara ganska läskiga för små barn.

• Annalivet
    Darling06 skrev 2009-10-29 18:39:42 följande:
    Äsch, inte bryr barnen sig i det när de e så små. Tror det är "vi" som förstorar upp allting..
    Det handlar väl inte om att de bryr sig utan om att de formas av sin omgivning.
  • Annalivet
    Viewsonic skrev 2009-10-29 18:44:59 följande:
    Barbiefilmerna kan vara ganska läskiga för små barn.
    Just det! Det är en bra motivering
  • Veladis

Skulle du hyra den om din (potentielle) son ville hyra den? ur ett jämställdhetsperspektiv.

Själv kör jag någotsånär efter devisen att int ta bort, utan tillföra. Jag hade inte vägrat Barbiefilm varken till sonen eller till dottern, men försökt ge dem ett ganska så blandat utbud. Sedan kan man kanske motivera att filmen inte är lämplig pga åldern, det är en annan femma. Men barnens kön tycker jag inte man ska använda som argument varken för stereotypa åsikter eller de motsatta, så att säga.

• Neko

Ghiblifilmer är tecknade filmer gjorda av studio Ghibli, en del finns dubbade till svenska och de är jättebra =) Min son älskar tex Kikis expressfirma och Min granne Totoro. Väldigt fantasifulla, bra starka tjejer i huvudrollerna och även kul för föräldrar att se =)

www.bioroxy.orebro.se/Skol08/kiki.html

• Veladis
    Neko skrev 2009-10-29 18:51:23 följande:
    Ghiblifilmer är tecknade filmer gjorda av studio Ghibli, en del finns dubbade till svenska och de är jättebra =) Min son älskar tex Kikis expressfirma och Min granne Totoro. Väldigt fantasifulla, bra starka tjejer i huvudrollerna och även kul för föräldrar att se =) www.bioroxy.orebro.se/Skol08/kiki.html
    Totoro är nr 1 här hemma, ALLA gillar Totoro!
  • Miss Lau

Alltid när jag nekar något brukar jag tänka till om jag hade reagerat på samma negativa sätt mot en son (eller dotter om mina söner ber om något). I vissa fall hade jag reagerat annorlunda och då ändrar jag mig. Däremot har mina barn aldrig fått hyra/köpa Barbiefilmer eftersom jag tycker det är skräp. Och då motiverar jag det med just det, att det är en skräpfilm

• Annalivet
    Miss Lau skrev 2009-10-29 19:01:45 följande:
    Alltid när jag nekar något brukar jag tänka till om jag hade reagerat på samma negativa sätt mot en son (eller dotter om mina söner ber om något). I vissa fall hade jag reagerat annorlunda och då ändrar jag mig. Däremot har mina barn aldrig fått hyra/köpa Barbiefilmer eftersom jag tycker det är skräp. Och då motiverar jag det med just det, att det är en skräpfilm
    Tack! Skönt att läsa att det finns andra föräldrar som motiverar icke-köp med att det är skräp!
  • Viewsonic

Min dotter är 4 år och hennes favoriter är Fifi, Pingu, Bamse och Angelina Ballerina.

• Viewsonic
    Veladis skrev 2009-10-29 18:57:31 följande:
    Totoro är nr 1 här hemma, ALLA gillar Totoro!
    Måste kolla! Några mer favoriter hos era barn?
Svar på tråden Barbiefilmer för 3-åring???