• Mammatilltretroll

Körtelfeber hos barn - symptom? *ställt in vår hotellweekend :(*

Micke och jag skulle åka på egen hotellweekend imorgon, men nu har vi fått ställa in den då vi misstänker att både Meja och Juni har fått körtelfeber

Juni har i 1 vecka drygt klagat på ont i magen och varit hängig och trött.
    Läkarbesöket i helgen visade ingenting.
    Ingen feber eller så, bara hängig och trött och magont.
    Idag fick hon konstiga hudutslag också. Och började klaga på ont under armarna och i nacken...

Meja har klagat på magont och varit hängig i 3 dagar nu och har också haft konstiga hudutslag. Trött och ur form.

Fick höra att det går magvirus och körtelfeber på dagis och googlade körtelfeber och inser att typ alla symptom stämmer in...
    Det är ju inte farligt men så tråkigt att de ska vara sjuka när de längtat efter att få sova med Farmor hela helgen och vi som får ställa in vår weekend (som kändes som en sista chans att komma iväg innan lillasyster kommer och vi är uppbundna ett par år till.. )

Har era barn haft körtelfeber och vilka symptom hade de?
    Enligt vårdguiden ska man söka läkare om man vet att man har körtelfeber och ont i magen för att det kan bero på förstorad mjälte/lever. Men att kasta sig in till akuten nu på kvällen känns väl lite överambitiöst och hypokondriskt, eller? Vårdcentralen imorgon borde väl funka?

• Svar på tråden Körtelfeber hos barn - symptom? *ställt in vår hotellweekend :(*
  • myzz

Hej!

Kan inte svara riktigt på din fråga, eftersom att jag inte har något barn som haft körtelfeber, men jag hade det själv när jag va yngre, och det enda jag minns och som min mamma berättat om är att halsen svullnade igen ordentligt, fick så otroligt ont så jag kunde inte ens svälja saliv utan fick spotta ut det i en hink. Fick även hög feber, och ont i leder. Vaken jag eller mamma minns att jag hade ont i magen eller fick hudutslag, enda utslagen jag fick dom satte sej i halsen och på halsmandlarna. Inkubationstiden för körtelfeber ligger ju på tre veckor ungefär så det är lång tid, men om du är osäker på om du ska vänta eller inte med att åka in, så kontakta sjukvårdsrådgivningen, då slipper du fundera. Hoppas det bara är en förkylning, körtelfeber är inge roligt. Lycka till

• 2små2stora

Min son hamnade på sjukhus i en vecka då han hade körtelfeber. De trodde först att han hade halsfluss, det finns ett snabbtest de kan göra på VC för att se om det är körtelfeber.
    Har de inga problem med andningen så behöver ni inte kasta er iväg till akuten utan ta kontakt med VC i morgon.
    Att det gör ont i magen beror till stor del på att barn har ett stort körtelpaket i buken som även de svullnar upp.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mammatilltretroll
    2små2stora skrev 2009-10-29 20:04:52 följande:
    Min son hamnade på sjukhus i en vecka då han hade körtelfeber. De trodde först att han hade halsfluss, det finns ett snabbtest de kan göra på VC för att se om det är körtelfeber. Har de inga problem med andningen så behöver ni inte kasta er iväg till akuten utan ta kontakt med VC i morgon.Att det gör ont i magen beror till stor del på att barn har ett stort körtelpaket i buken som även de svullnar upp.
    Varför blev ni inlagda?
    Nä jag ska nog försöka avvakta natten och ta mig till VC imorgon då, tack :)
  • 2små2stora
    Mammatilltretroll skrev 2009-10-29 20:12:43 följande:
    Varför blev ni inlagda? Nä jag ska nog försöka avvakta natten och ta mig till VC imorgon då, tack :)
    Han var så svullen i halsen att han hade jobbigt att andas och kunde inte dricka eller äta, de övervägde tom en akut operation av halsmandlarna.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Sofiezz

när min son hade körtelfeber så hade han feber till och från nästan 2 månader svullna körtlar i halsen och luktade väldigt illa ur munnen, han var trött och hängig. fick ingen behandlig utan det skulle läka ut av sig själv-

Svar på tråden Körtelfeber hos barn - symptom? *ställt in vår hotellweekend :(*