• 83an

Spikmatta, funkar de eller är det bluff?

Har funderat på det här med spikmatta ett tag. Jag har tänkt att det är bluff och att det minsann inte kan hjälpa, tanken var att jag aldrig skulle gå det där . Jag har väldigt ont i mina trapezius och har varken tid eller råd att gå på massage varje vecka.

Så nu har jag funderat ett tag och bestämt mig för att köpa en. Har hört att Shakti är orginalet och att det är den man ska ha.
    Men när jag läst lite på nätet verkar alla ha olika uppfattningar om vad som är bäst. En del säger att mattan med fler spikar är bättre än mattan med färre.
    Jag trodde att det var tvärtom, ju färre desto bättre (och ondare ).

Kollar på Shakti har deras vanliga ca 6000 spikar och deras Light har 8000.
    Yantra har en med 8800 spikar.
    Men om en Light har fler piggar borde ju min teori stämma... ju färre desto bättre.

Hittade en idag som heter Shanti och har lika många piggar som Shakti, ser ingen skillnad på dem när det gäller själva spikarna.

Men vad säger ni som har spikmatta, är det ngt ni gillar eller är det bara bluff?

• Svar på tråden Spikmatta, funkar de eller är det bluff?
  • Abrakadabra

Jag har spikmatta (Shakti), använder den dock inte nu eftersom jag är gravid. Jag tror inte att spikmattan åstadkommer några under, men jag tycker att det är skönt att ligga på den. Det räcker för mig
    Jag tror att det finns "olika skolor" om vad som är bäst ? få eller många spikar, men i princip har du rätt i att färre spikar gör att de kommer åt djupare.

• Menhir

Om det funkar eller inte är en fråga - om det är en bluff är en annan!

Rusta säljer tydligen dörrmattor med likadana spikar för ca 50kr. Dock fungerar människan så att en matta för 500kr kommer att fungera bättre än den för 50kr.

Om företagen hade marknadsfört sig annorlunda (och tex skippat snacket om att tillverkarna "laddar" mattorna med magiska kraft genom böner) och de dessutom hade haft ett rimligare pris hade jag inte haft några synpunkter alls. Nu är det tyvärr alltför mycket lurendrejeri över det hela.

Därmed inte sagt att många känner sig mer avslappnade av att ligga på mattan. Frågan är hur mycket det är själva mattan och hur mycket det är att man överhuvudtaget tar sig tid att ligga ner och koppla av.

Någon publicerad forskningom spikmattorna finns inte vad jag vet (svårt med blindstudier!) så det är svårtatt dra några slutsatser om vad som är verklig effekt respetive placebo.

• Panda87

den akuperssur matta som jag tycker fungerar bäst är den svenska spikmattan classic. den har färre "spikar" än shakti mattorna.....

för mig fungerar den då jag har kronisk huvudvärk och vid regelbunden användning kan jag minska ner mitt intag av verktabletter till nästan noll.

I senaste numret av Må Bra finns en förtckening över vilka mattor som finns...

lycka till

• Lillbollen

Jag har också en svensk spikmatta och tycker att den är bättre. Har provat shaktimattorna men de är ju ganska milda om man säger så och jag känner inget efteråt.

Jag gillar min bättre som sagt ^^ Riktigt skön känsla efteråt tycker jag! Visst det gör ASont i början men man får hålla ut en stund sen kommer den sköna känslan, det känns liksom som att det händer något jämfört med de andra mattorna.
    Svärmor använder sin varje dag och hennes allergi är mycket mildare nu, är inte täppt i näsan osv.

Jag har varit gravid så för försöka få in vanan med att använda min regelbundet igen :)

• NinnaW

En liten undran, Varför använder ni inte era mattor när ni är gravida?

• vackrastarflow

jag har en fejkmatta och gillar effekten. jag har problem med att jag spänner käkarna under natten, ligger jag på kinden på matten ca 5-10 minuter innan jag somnar vaknar jag helt avslappnad i käkarna på morgonen.
    dessutom hjälper den på vissa punkter på ryggen som jag ofta får ont i.

men jag tror det är högst individuellt och man kan först veta efter att ha testat själv.

• Femininum

Jag har också en svensk spikmatta en har inte provat den andre. Kände mest att det känns bra att den är tillverkad i Sverige (kort frakt) och att den går att tvätta så lätt. Och så kan man ha en t-shirt eller handduk emellan om man är smärtkänslig.

Jag använder inte min så ofta, men när jag gör det somnar jag efter ungefär fem minuter. Jag får ställa klockan på ca 20 minuter innan jag lägger mig. Sen drar jag undan den och somnar om. Jag upplever det mest som att jag blir mjukare i ryggen och sover djupare och därför är piggare på morgonen. Jag tror på att det kan hjälpa vid en del besvär om an använder den korrekt, men tror det är högst individuellt.

www.spikmattan.com/ är adressen till den svenska

• Lillbollen
    NinnaW skrev 2009-10-30 21:56:57 följande:
    En liten undran, Varför använder ni inte era mattor när ni är gravida?
    Jag vet inte hur det ligger till ens, om man får det eller inte.
    Jag använde min helt enkelt inte pga att jag hade sådan hemsk foglossning och inte kunde röra mig. Skulle ha behövt hjälp av en lyftkran med att lägga mig tillrätta och komma upp :-P haha.
  • 83an

Har köpt den där Shanti och har legat på den varje dag (iofs bara 3 kvällar hittills).
    Första kvällen hade jag lätt kunnat somna på den men vågade inte ligga mer än 20 minuter.
    De andra två kvällarna har fått såna krypningar i fingrarna. Jag får panik och efter 20 minuter står jag inte ut. Kan inte somna för att jag hela tiden måste röra/greja med fingrarna för det känns som ett gäng myror därinne.

Vet inte om det bara är de första gångerna eller om det är nåt som bara händer på mig.
    Ska såklart ge det många fler kvällar men som sagt, har inte kunnat slappna av till 100% då det kryper.

Tycker inte det gör så himla ont att ligga på den. Det värsta är ju när man reser sig och tar bort den.
    Fy fasen vilken smärta...

• Abrakadabra

Eftersom det inte finns några studier så vet man inte om det kan påverka fostret på något negativt sätt, därför är rekommendationen att man ska avstå från att använda spikmatta under graviditet. Det låter logiskt, man avråds ju även från massage och spikmatta har ju delvis samma effekt, genom att öka blodcirkulationen o.s.v.

Svar på tråden Spikmatta, funkar de eller är det bluff?