• 2rarabarn

vill inte ha terrakotta klinkers

I hallen harvi terrakotta klinkers som jag är så trött på, 10 år gamla...

Kan man måla dem i en annan färg eller är enda lösningen att byta ut dem?
    Golvet är egentligen väldigt fint och det är värmeslingor under, men jag vill inte ha terrakotta längre!!

Vad göra?

• Svar på tråden vill inte ha terrakotta klinkers
  • Peztis

Jag tror nog att det ska gå att måla...

Eller köp en plastmatta och lägg över så skadar du inte golvet. En dag kanske du vill ha tillbaka golvet igen och då är det ju inte så skoj att försöka få bort målarfärgen.

• Frelisac

Jag har små klinkerplattor framför spisen i köket som jag målat. På färgaffären varnade de dock för att färgen förmodligen skulle komma att nötas/släppa så småningom. Och det har den gjort. Men min golvyta är inte så stor att det känns outhärdligt att måla om det. Frågan är om inte risken för nötning är ganska mycket större i en hall där man går in med skor...

• redfox

Har målat mitt klinkergolv och det funkade inte i långa loppet. Fick byta det helt!

• 2rarabarn

Tack för svaren! Inser tyvärr att jag får dras med mina klinkers...

Vi får se till att styla upp väggarna så att man inte tänker på golvet :)
    Blir nog rätt ok ändå!

• Malinmamman

du behöver inte måla! vi hade samma problem i hallen och köpte skitbra träfiberplattor på IKEA i svart som var superlätt att lägga om man någon gång lagt klickgolv! billigt och slitstartkt och mycket mycket snyggare än den fula terrakottan

• Deiia

Det finns en sorts cementspackel som man kan lägga på och sedan måla i underbara färger.

Tror dock att det är ganska dyrt

www.stiltje.se/farg.asp

• Joonas

Har en granne som lagt nytt klinkergolv ovanpå det gamla...

• redfox
    Joonas skrev 2009-11-10 22:08:20 följande:
    De gjorde vi också. Det gamla golvet var dock "bara" 3 år gammalt.
  • johandra
    Joonas skrev 2009-11-10 22:08:20 följande:
    ja precis,så kan ni göra Då funkar ju golvvärmen fortfarande oxå...Fast tänk på att det bygger upp en del,så golvet blir ju högre..
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • 2rarabarn

Tack snälla för alla svar som bara rullar in!

Att måla verkar ju inte vara nån bra idé då golvet i hallet utsätts för rätt mycket slitage, ja ni vet.

Malinmamman: Ikeas plattor lät intressant, ska försöka söka på deras hemsida.
    Minns du om de hette något, de har ju alltid så käcka namn på allt!

Om man lägger nytt klinkers ovanpå det gamla, borde det inte vara svårare för
    värmen att gå igenom?
    Nä, vill inte ha högre golv, det öppnar för andra problem mot nästa rum liksom...

• redfox
    2rarabarn skrev 2009-11-11 09:34:02 följande:
    Om man lägger nytt klinkers ovanpå det gamla, borde det inte vara svårare för värmen att gå igenom?
    Nej, det tar bara längre tid. Men eftersom du inte vill ha ett högre golv så känns detta alternativ ganska uteslutet.
Svar på tråden vill inte ha terrakotta klinkers