• beverbaver

Någon som känner som jag?

Är det något fel på mig som vill ha mina barn hemma så länge som det går???
    Det känns så iallafall.
    Kompisar jag träffar frågar det första dom gör om barnen har börjat dagis än.Inte hur de är med dom eller om dom har lärt sig gå.
    Och när dom får ett nej jag är fortfarnde hemma.
    Undrar dom när dom ska börja på dagis.Ja för de är ju faktiskt bra för dom.
    (jag har aldrig sakt att dagis skulle vara nått dåligt)
    Känns som jag ständigt måste försvara mig varför jag vill ha dom hemma.
    Till och med bvc är på.När jag skulle ha min andra var dom på att jag skulle skola in min första.Och när min andra fylde 1 då tyckte dom att jag skulle skola in båda två.

Någon som känner som jag??

• Svar på tråden Någon som känner som jag?
  • Faile

Ja herregud vad man får förklara och försvara sig.

Där jag bor får man ett slags vårdnadsbidrag för att vara hemma med barnen tills de är 4år, och en släkting häpnade.
    - Menar du att du får betalt för att gå hemma och göra INGENTING?

Hon var helt upprörd över att jag som bara latar mig hela dagarna ( med en 2åring och en 9 månaders ) får pengar för det. Herregud liksom.

Och ja, jag ska vara hemma och lata mig tills yngsta sonen blir 3, alltså över 2år till

• Mylla

Hej TS
    Mina barn var hemma till de var 3,5 och 2,5.
    Jag har hört det där från bvc men jag gav väl inte så mycket svar på det för jag tyckte det var oförskämt och korkat sagt. Mest korkat, de är väl van att lägga sig i så det får gå som yrkesskada.

Jag har inte behövt försvara mig annars. Våran släkt hade väl ungefär samma åsikter som vi att det kan vara bra att skjuta upp dagis-starten. Min mamma och min svärmor var båda hemmamammor.

Vad folk annars tycker bryr jag mig inte mycket om. Jag vet vad jag tycker och varför.
    Människor som är starkt för dagis i tidig ålder får mig inte att undra på något vis om det jag gjort är rätt. Hittills har jag sett noll antal bra argument för att små barn behöver dagis.

Ibland kan jag undra hur de ser små barn. Vilka egenskaper och behov de tycker ett litet barn har. Det kan förvåna mig.

• tjorvig

vad har bvc med att göra om barnen går på dagis?

Suck vad trött jag blir på detta samhälle där vi föräldrar klassas som odugliga till att fostra våra egna barn.

Jag hälsa på närmsta dagis förra veckan med min sladdis på 16månader.
    Fy vad jag mådde dålig av att se alla små barn utan sina föräldrar det är grymt.
    Så glad att han hade mig och att han ännu inte ska gå där.

• Strawbaby

Ja!

Vi kommer tidigast att lämna våra barn när de är 4 och 2 år gamla (de är 2 och 0 år idag). Men vi kommer att försöka spara dagar och leta möjligheter för att ha dem hemma längre. Annars kommer både jag och min man att gå ner i arbetstid för att förkorta tiden på dagis. Vi vill båda vara hemma så länge som möjligt!

• Shasti

Ja, absolut. Min dotter kommer vara hemma till åtminstone 2,5-3.

• Rosen78

Jag ville vara hemma så länge jag bara kunde med min tös. Vill fortfarande det fast jag måste jobba nu. Jag har gjort om mitt schema på jobbet nu så att min sambo går o jobbar först och slutar runt halv fyra sen börjar jag att jobba och detta funkar skiiitbra tycker jag. På så vis är jag hemma med min lilla tös heeeela dagarna och han på kvällarna. Nu jobbar jag ju inte varje kväll utan är ju ledig i mellanåt samt att jag jobbar var tredje helg så det blir ju en del lediga dagar för mig. Jag hade sån ångest när jag lämnade henne på dagis plus att hon var ledsen jämt så jag tog bort henne från dagiset och har henne hemma i stället. Det gick bara inte. Jag kunde knappt jobba när hon var på dagis för jag bara gick och tänkte på henne heeeeela tiden.
    Jag tycker inte det är fel alls att vara hemma med barnet så länge man vill. Det är upp till var och en.

• beverbaver

Äntligen några som tänker som jag!

• Shasti

Jag har varit på både öf och en massa andra aktiviteter med dottern, är ofta på lekplatser osv och hon bryr sig inte om andra barn på det sättet att hon leker "med" dem. På sin höjd tar de ifrån varandra diverse grejer . Hon är 1,5 år. Så jag tror de klarar sig alldeles utmärkt utan dagis om det är det sociala man tänker på, åtminstone till 3-4-5 år.

• Gork

Vi ska vänta med dagis tills vår dotter är nästan 2 1/2 å det känns jätte bra! Känns verkligen som att man är relativt ensam i sitt sätt att tänka... Vi sparar föräldrardagar å lever på existensminimum för att få det att funka, tycker att det är värt det! Kul att se att det finns fler

• Shasti

Jag tror att så många är inne på att det "ska" vara dagis därför att det är ekonomiskt nödvändigt för de flesta, man måste jobba för att försörja sig och då måste barnen vara på dagis. Då retar man sig antagligen på folk som på ett eller annat sätt har möjlighet att vara hemma med barnen, så vill man inte erkänna det och så gör man om det till att det är "bäst för barnen". Jag tror visst det kan vara bra för barnen med dagis, roligt, kompisar osv, men först från 3-4-5 år som sagt. Sen beror det på dagiset också, tror inte det är bra för några barn med enorma barngrupper, för få fröknar, jättehög ljudnivå osv.

Svar på tråden Någon som känner som jag?