• husmorsan

Åka skidor i Åre

Hej! Vi funderar på att åka till Åre! Vi är två vuxna och två barn, 2 0ch 4 år. Vill gärna hyra en mysig stuga nära backen. Gillar att gå ut och äta på schyssta barnvänliga restauranger. Tacksam för tips om Åre! När det är bäst att åka dit osv

• Svar på tråden Åka skidor i Åre
  • Linam370

Personligen hade jag satsat på Duved istället- Eller möjligen Björnen. Själva Åre är bara rörigt och jyttrigt och hemskt numer.
    Vår sportlovsvecka, v 10, och framåt är lugnast. v 7-9 är helt hopplöst, då är det på tok för mkt folk och det blir varmare och mer sol framåt mars

• Burberry
    husmorsan skrev 2009-10-29 22:15:35 följande:
    Var ligger Duved? Vad har Duved att erbjuda? Tack!
    Duved är precis utanför Åre centrum. Backarna sitter ihop, och skidbuss går också mellan ställena. Finns flera hyrstugor upp i backen i Duved. De flesta som bor i stugor fixar käket själva, eller äter i nån av restaurangerna vid backarna/ åker in till Åre centrum på kvällen.

Björnen är på andra sidan Åre centrum, men som sagt alla backarna sitter ihop. I Lillabjörnen finns det mest backar tänkta för yngre/ovanare skidåkare.

Kolla in Åres hemsida, där för du veta mera!
  • Babybalo

Kan verkligen rekommendera Björnen för barnfamiljjer! Toppen där med barnbackar och mycket aktiviteter för de små!

• Burberry

Glömde säga att jag föredrar åka dit på våren, roligare med sol i backen. I år kommer vi att åka i februari, men flera år har vi varit i mars.

Vi brukar alltid åka in till Trondheim en dag när vi är i Åre, kanske det skulle vara ett tips för er också som har ganska små barn som kanske inte orkar åka skidor så mycket?

• Babybalo

Vi har också bott flera gånger på Holiday Club som ligger vid tågstationen. Helt suveränt hotell som också har stugor, lägenheter och radhus mot Åresjöns strand. Nu senast i februari så bodde vi i en etagelägenhet mot sjön som var underbar. Man har även inträde där till äventyrsbadet som tillhör hotellet och saunaworld där man kan prova på alla tänkbara bastutyper. Vi återkommer dit år efter år och är såå nöjda! På dagarna tar vi ofta bilen (ca 5 minuter) till Björnen eller Rödkullen eftersom våra döttrar föredrar skidåkningen där...

• Linam370
    Babybalo skrev 2009-10-29 22:51:31 följande:
    Vi har också bott flera gånger på Holiday Club som ligger vid tågstationen. Helt suveränt hotell som också har stugor, lägenheter och radhus mot Åresjöns strand. Nu senast i februari så bodde vi i en etagelägenhet mot sjön som var underbar. Man har även inträde där till äventyrsbadet som tillhör hotellet och saunaworld där man kan prova på alla tänkbara bastutyper. Vi återkommer dit år efter år och är såå nöjda! På dagarna tar vi ofta bilen (ca 5 minuter) till Björnen eller Rödkullen eftersom våra döttrar föredrar skidåkningen där...
    Det hotellet ser kanonfint ut! Men är ju och ligger ju totalt ocharmigt!
    Kanske för att man vet vad som brukade vara där....camping och mysigt. Nu är det ju bara en stor asfalterad plan med fula hus på! Men kollar man hotellets hemsida verkar det som sagt vara skitfint! Kostar ju därefter oxå!!
  • Linam370

Björnen har väldigt bra barnbackar.
    Rödkullen har skitbra barnbackar, men funkar kanon för vuxna oxå.

• Linam370
    Burberry skrev 2009-10-29 22:40:34 följande:
    Duved är precis utanför Åre centrum. Backarna sitter ihop, och skidbuss går också mellan ställena. Finns flera hyrstugor upp i backen i Duved. De flesta som bor i stugor fixar käket själva, eller äter i nån av restaurangerna vid backarna/ åker in till Åre centrum på kvällen.Björnen är på andra sidan Åre centrum, men som sagt alla backarna sitter ihop. I Lillabjörnen finns det mest backar tänkta för yngre/ovanare skidåkare.Kolla in Åres hemsida, där för du veta mera!
    Precis utanför Åre centrum var väl en sanning med modifikation iofs för det är en bra bit med bil. Vad kan det vara 6-7 km? 1 mil kanske tom?
    I duved kan man ju åka lift ända från centrum upp till själva backen, tycker jag är smart! Som vuxen är backarna i Åre roligare, men de i Duved är inte dåliga.
    Själva Duved är ju lugnare än Åre.
    Kolla som sagt www.skistar.se
    Personligen skulle jag tveklöst åka till Vemdalen istället för nåt av Årefjällen, men det fanns ju inte som alternativ så jag utvecklar inte det mera.
  • Burberry
    Linam370 skrev 2009-10-30 09:22:20 följande:
    Precis utanför Åre centrum var väl en sanning med modifikation iofs för det är en bra bit med bil. Vad kan det vara 6-7 km? 1 mil kanske tom?
    Ja, typ något sånt. Vad som är nära beror på vad man jämför med, det tänkte jag inte på. För mig som bor ute på landet så är allt under en mil nära, och vi har ju alltid haft bilen med oss när vi varit dit, men för den som inte är medveten om hur Årefjället och skidorterna där är uppbyggda så är det ju inte själklart att förstå hur jag tänkte, så bra du rättade till det
  • Linam370
    Burberry skrev 2009-10-30 13:51:50 följande:
    Ja, typ något sånt. Vad som är nära beror på vad man jämför med, det tänkte jag inte på. För mig som bor ute på landet så är allt under en mil nära, och vi har ju alltid haft bilen med oss när vi varit dit, men för den som inte är medveten om hur Årefjället och skidorterna där är uppbyggda så är det ju inte själklart att förstå hur jag tänkte, så bra du rättade till det
    För mig är en mil oxå nära.Allt som tar under en timme känns nära. Jag har 18 mil till Åre coh tycker inte als det är långt. Men mina svärföräldrar är av åsikten att allt som tar er än 10 minuter att gå är långt. Bara en liten förtydliging mao. Inte alls menat som nåt elakt eller påhopp så hoppas inte du tolkade det så
  • Burberry
    Linam370 skrev 2009-10-30 17:49:03 följande:
    Bara en liten förtydliging mao. Inte alls menat som nåt elakt eller påhopp så hoppas inte du tolkade det så
    O nej, ingen fara, förstod precis hur du menade, därav satte jag smileyn sist i meningen.
  • husmorsan

Tycker att Åre holiday in ser fint ut på hemsidan! Bra tips att ta bilen till Björnen och de andra backarna!

Svar på tråden Åka skidor i Åre