• Smuliz

    Någon med Angelmans syndrom??

    Senaste misstanken om vår dotter är Angelmans syndrom. Ett blodprov togs idag. Har läst på socialstyrelsens hemsida och det är skrämmande vad allt stämmer in på vår lilla tjej

    Någon som har ett barn med denna ovanliga diagnos? Skulle gärna vilja skriva med er isåfall och se hur livet ser ut för dessa barn.

  • Svar på tråden Någon med Angelmans syndrom??
  • Neko

    Vad innebär det syndromet? Det låter jättebekant, undrar om jag känt/känt till någon som haft det.

  • Eldo

    Smuliz
    Har de gjort någon övergripande kromosomanalys på din tjej eller testar de ett synrom i taget?

    Vår son testade de 1-2 syndrom i taget. Först Cri du chat och när det kom tillbaka att det inte var det så testade de Catch 22 och Fragil-X. När det också kom tillbaka så testade de om Cri du chat och sen testade de något annat. Först då de gjorde en övergripande analys så hittade de hans kromosomfel. Det kändes som det var massa bortkastad tid :(
    De tog de första kromosomproverna då han var 2½ månad och han var 15 månader då han fick sin diagnos.
    Han har inte Angelman, men jag ville berätta hur vi pendlade mellan olika diagnoser i början.

  • Puff 2008

    Vill bara instämma i det Eldo säger. Känns som om en övergripande kromosomanalys på Amanda vore på sin plats kanske? Vi gjorde ju en övergripande när Myran var nyfödd som var ok. Man kollade att hon hade rätt antal av alla kromosomer. Man kollade också Catch 22 specifikt. Först nu med Microarray ett år senare så hittade de avvikelsen.

  • Smuliz
    Puff 2008 skrev 2009-10-30 18:27:30 följande:
    Vill bara instämma i det Eldo säger. Känns som om en övergripande kromosomanalys på Amanda vore på sin plats kanske? Vi gjorde ju en övergripande när Myran var nyfödd som var ok. Man kollade att hon hade rätt antal av alla kromosomer. Man kollade också Catch 22 specifikt. Först nu med Microarray ett år senare så hittade de avvikelsen.
    Vilken avvikelse hade Myran då? Måste ha missat det, trodde ni fortfarande var utan diagnos.
  • Smuliz
    MidvinterAngel62 skrev 2009-10-30 16:02:18 följande:
    Min Alice har det..
    Berätta gärna ALLT! Hur var hon som bebis, vilka symtom har hon?

    När jag läser på socialstyrelsens hemsida, passar verkligen ALLTING in på Amanda. Som om jag skulle ha skrivit det själv!

    Berätta gärna er historia. Hur gammal är hon nu?
  • Smuliz

    Ja jag skulle också tycka det är smartare att kolla ALLA kromosom-fel på en gång. Om man nu kan det, iställlet för att köra med utesluts-metoden som tar låååång tid.

    Den här diagnosen, Angelmans syndrom, känns som om jag skulle ha skrivit den själv! Tillochmed min sambo sa när han läste, att den här är det, det ÄR ju Amanda!

    Skrämmande...men samtidigt vore det en liten lättnad att slippa få mitokondriell sjukdom som stämpel. Men än vet vi ju inte.

    Håller med att det är bortkastad tid om man nu kan göra en snabb-koll på "alla" kromosomfel.


    Eldo skrev 2009-10-30 16:46:12 följande:
    SmulizHar de gjort någon övergripande kromosomanalys på din tjej eller testar de ett synrom i taget?Vår son testade de 1-2 syndrom i taget. Först Cri du chat och när det kom tillbaka att det inte var det så testade de Catch 22 och Fragil-X. När det också kom tillbaka så testade de om Cri du chat och sen testade de något annat. Först då de gjorde en övergripande analys så hittade de hans kromosomfel. Det kändes som det var massa bortkastad tid :(De tog de första kromosomproverna då han var 2½ månad och han var 15 månader då han fick sin diagnos.Han har inte Angelman, men jag ville berätta hur vi pendlade mellan olika diagnoser i början.
  • MidvinterAngel62
    Smuliz skrev 2009-10-30 21:44:54 följande:
    Ja jag skulle också tycka det är smartare att kolla ALLA kromosom-fel på en gång. Om man nu kan det, iställlet för att köra med utesluts-metoden som tar låååång tid.Den här diagnosen, Angelmans syndrom, känns som om jag skulle ha skrivit den själv! Tillochmed min sambo sa när han läste, att den här är det, det ÄR ju Amanda!Skrämmande...men samtidigt vore det en liten lättnad att slippa få mitokondriell sjukdom som stämpel. Men än vet vi ju inte.Håller med att det är bortkastad tid om man nu kan göra en snabb-koll på "alla" kromosomfel.
    Angelmans syndrom....är tur i oturen kan jag tycka..
  • MidvinterAngel62
    Smuliz skrev 2009-10-30 21:42:23 följande:
    Berätta gärna ALLT! Hur var hon som bebis, vilka symtom har hon?När jag läser på socialstyrelsens hemsida, passar verkligen ALLTING in på Amanda. Som om jag skulle ha skrivit det själv!Berätta gärna er historia. Hur gammal är hon nu?
    Socialstyrelsens hemsida ÄR Alice..Stämmer ruggigt bra! Som bebis kunde hon inte amma, hade jobbigt med flaskan oxå..Tyckte jag jämt satt med flaskan för hon åt så sakta..1 flaska tog typ en timme..Sov och sover som en kratta!! Otroligt glad unge, alla sa att hon var så snäll..Hade svårt med närhet, ville inte vara i famnen så mkt. Sov garanterat aldrig i famnen! Nån gång om hon var sjuk. Alice blir 3 i december..Älskar vatten att bada å leka i..Säkert mkt jag missat...fråga..
Svar på tråden Någon med Angelmans syndrom??