• Harmoni123

Hur göra en reklamannons?

Jag undrar om någon har något tips på en bra sida eller som själv kan svara på hur jag gör en reklamannons för tryck (tidning).

Jag menar alltså vilket program man kan använda sig av utan att behöva vara värsta proffset och jätterik *he he*

Reklamannonsen skall i slutändan bestå av lite produktbilder och text men för tryck så måste ju allt vara "särat".

Publisher har jag idag men jag tycker det är så svårt att få kläm på hur det fungerar ihop med exvis en tidningsannons.

• Svar på tråden Hur göra en reklamannons?
  • skorpionen80

Vad menar du med att det måste vara särat?

Det viktigaste är att det är bra upplösning på allt. Sen kan du höra med tryckeriet/tidningen i vilket format och färg de vill ha det.

• c0ol

Indesign är det verktyg som är standard för annonsproducering.

• Fruochmamma
    c0ol skrev 2009-10-30 07:32:25 följande:
    Indesign är det verktyg som är standard för annonsproducering.
    Vi använder oss av Indesign på jobbet, men som Skorpionen80 skrev är det lika viktigt att det är rätt upplösning på bilder och det slutliga resultatet.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Ulf Harrys Farsa
    Fruochmamma skrev 2009-10-30 09:12:37 följande:
    Vi använder oss av Indesign på jobbet, men som Skorpionen80 skrev är det lika viktigt att det är rätt upplösning på bilder och det slutliga resultatet.
    alltså börja med att kolla vad tidningen (tryckeriet) vill ha annonsen i för format, det finns tidningar som tar in jpg-bilder också, men då brukar annonserna se väldigt "hemgjorda" ut.
  • skorpionen80

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-30 10:11:55 följande:

alltså börja med att kolla vad tidningen (tryckeriet) vill ha annonsen i för format, det finns tidningar som tar in jpg-bilder också, men då brukar annonserna se väldigt "hemgjorda" ut.
    Fast om det ser hemgjort ut eller inte beror knappast på filformatet... Om man inte alls känner till indesign men känner sig hemma i Photoshop så går det väldigt bra att jobba där också! Inte lika smidigt (särskilt när det gäller texten) men man kan få ett mycket bra resultat där också.
  • Harmoni123

Jag vet att de vill ha den i pdf format med cmyk osv... förstår inte riktigt hur man gör, kan man göra allt i pdf eller konverterar man resultatet till pdf?

• Harmoni123

Oj, går det att använda photoshop oxå? Det skulle vara lite lättare för mig för där känner jag mig lite mer hemma.

Annonsen kommer att vara 12x18cm men hur väljer jag när jag skapar nytt i photoshop då?

talar man inte om dpi i tryck "snack"? Finns inget sånt alternativ att välja.

• c0ol
    Harmoni123 skrev 2009-10-30 13:06:35 följande:
    Jag vet att de vill ha den i pdf format med cmyk osv... förstår inte riktigt hur man gör, kan man göra allt i pdf eller konverterar man resultatet till pdf?
    Du konverterar till pdf, använd indesign, klart lättast och finns en trial att ladda ner.
  • Fruochmamma

CMYK = välj "IMAGE" => MODE => CMYK colour

PDF = du skapar annonsen / materialet i Photoshop och sparar den sedan som PDF

När du väljer att skapa nytt dokument kan du väljer du då direkt storleken i tex cm/pixels/inches mm. Du bestämmer bredden & höjden.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Harmoni123

Tusen tack!

Underbart med hjälpsamma människor...

• Harmoni123

Hur gör ni lättast när ni frilägger bilder

• Harmoni123
    Fruochmamma skrev 2009-10-30 13:39:45 följande:
    CMYK = välj "IMAGE" => MODE => CMYK
    När jag gör så så får jag en fråga: you are about to convert to cmyk using the "U.S web coated (SWOP) v2" profile. This may not be what you entend.
    To choose a different profile
  • Ulf Harrys Farsa
    skorpionen80 skrev 2009-10-30 10:29:52 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-30 10:11:55 följande: Fast om det ser hemgjort ut eller inte beror knappast på filformatet... Om man inte alls känner till indesign men känner sig hemma i Photoshop så går det väldigt bra att jobba där också! Inte lika smidigt (särskilt när det gäller texten) men man kan få ett mycket bra resultat där också.
    Jpg´s med jätteupplösning kan säkert funka.
  • Harmoni123

Något jag inte fattar är:

Man skall ju omvandla bilder osv till cmyk men om jag gör det och sen skall spara dem till transparent bakgrund så går det ju inte att spara dem som png...

Hur gör jag?

Svar på tråden Hur göra en reklamannons?