• ThisIsMe

Jag vill inte höra deras TV längre

För ett par veckor sedan fick vi nya grannar rakt ovanför, och för ca en vecka sedan installerade de sitt surroundsystem. Jag vill inte längre... Jag vill inte behöva lyssna på TV-mummelvibrationer i väggarna i uppemot 10 h varje dygn. Nu är klockan halv ett och jag vill sova, inte lyssna på vibrationerna från 2½ men... Men vad fan gör man, man kan väl inte förbjuda folk att använda surroundsystem?

• Svar på tråden Jag vill inte höra deras TV längre
  • Joico

Nej men man får inte störa grannarna. Dom får helt enkelt sänka ljudet, dra ner på bas/vibrationer eller köra utan surround på sen kväll/natt.

• ThisIsMe
    Joico skrev 2009-10-30 01:05:31 följande:
    Nej men man får inte störa grannarna. Dom får helt enkelt sänka ljudet, dra ner på bas/vibrationer eller köra utan surround på sen kväll/natt.
    På dagarna då? Vad ska man behöva acceptera då? Det är jobbigt för huvudet att inte få vila öronen på flera timmar. Jag sitter vid datorn och pluggar hela dagarna och blir tokig på det ständiga ljudet som även letar sig igenom öronproppar.
  • Eelle

gå upp och prata med dem om det. annars kontakta hyresvärden så kanske han kan snacka med dem om det inte hjälper att du gör det.

• challe 1

tycker också du ska prata med dom. dom kanske faktiskt inte vet att dom stör dig. hör man inte sina grannar kan det vara lätt att glömma bort att man själv hörs.

• ThisIsMe

Ja, jag får gå upp och prata med dem imorgon. Men surroundsystem är ju nästan standard idag bland unga människor, att be dem stänga av det känns som att be dem slänga ut TV:n.

• Joico

Vad måste man stå ut med?

-Normalt leverne. Barn som leker, att det hörs att det bor människor i huset. Att det spelas musik och tittas på tv.

Hyresgäster ska ta hänsyn till sina grannar. Inte ens på dagen ska man spela musik på jättehög volym. Men den som jobbar natt och behöver få sova på dagen måste ändå räkna med att det finns fler ljud i huset på dagen än på natten.

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/data/2007/04/article/article20070417_094531640/article20070417_094531640
    www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/q_and_a/qaDetailPage

Har för mig att det finns nån tid, typ 22-07, då det ska vara tyst.

• Joico

Vad måste man stå ut med?

-Normalt leverne. Barn som leker, att det hörs att det bor människor i huset. Att det spelas musik och tittas på tv.

Hyresgäster ska ta hänsyn till sina grannar. Inte ens på dagen ska man spela musik på jättehög volym. Men den som jobbar natt och behöver få sova på dagen måste ändå räkna med att det finns fler ljud i huset på dagen än på natten.

www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/data/2007/04/article/article20070417_094531640/article20070417_094531640
    www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/q_and_a/qaDetailPage

Har för mig att det finns nån tid, typ 22-07, då det ska vara tyst.

• challe 1

jag känner mig rätt ung. (22) och har inte suroundsystem. Dessutom skulle jag uppskatta (skämmas något) om min granne kom i lugn och trevlig ton och sa att jag störde.

• Joico

Jag har faktiskt själv blivit tillsagd av en granne, när jag i tonåren tydligen spelade för hög musik som dunkade i väggarna. Inne på mitt rum lät det inte särskilt mycket, men tydligen uppåt?
    Detta var mitt på dagen, typ lunchtid.

• Googels

Be dem komma in till dej så att de hur exakt hur mycket du hör när de har sin tv på - förhoppningsvis kommer de att skärpa sig efter det.

Jag gjorde det med killen som bodde jämte mej när jag pluggade. Det var det inte världens tjockaste väggar på den studentkorridoren, och hade sagt till flera gånger att han skulle sänka men inte förrän han hörde precis hur högt han spelade sin musik fattade han hur mycket han störde och det blev en ordentlig ändring efter det.

• nano

Vi är unga (23 år båda två) och bode på våning 1. På våning 3 flyttade det in ett ungt par utan barn, vi hörde dov musik hela tiden i 4 dygn ung (inte efter 22) och till slut så fick sambon nog och gick upp och knacka på. De blev jättegenerade när han sa att det hördes ner till oss, de hade ingen aning om att deras ljud (som inte var så särskilt högt hos dem) färdades så bra i väggar och golv i hela trappuppgången. Efter det så var det nästan knäpptyst från dem

• Fruochmamma

Prata med dem .. inte svårare än så. Det behöver ju på intet sätt bli otrevligt eller bråkigt, men säg bara att du störs av ljudet. De kan ju komma ned och lyssna hos dig för att själva inse att det är lyhört. De flesta gör ju inte sådant för att jävlas utan för att man själv inte inser att man stör de runtom.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Puchiko

som många andra säger, prata med dem.. de kanske inte vet att de stör.. fast å andra sidan så borde de själva förstå att de ska sänka efter 22..

• ThisIsMe
    Puchiko skrev 2009-10-31 12:41:58 följande:
    som många andra säger, prata med dem.. de kanske inte vet att de stör.. fast å andra sidan så borde de själva förstå att de ska sänka efter 22..
    Jo, visst borde de det.. Problemet är att de stör lika mycket på dagarna. Nästan mer. Jag pluggar heifrån och öronproppar stoppar inte ljudet. Sambon var hemma från jobbet en dag nu i veckan och efter tre-fyra timmar var han smått galen på ljudet han också, trots att han inte behövde sitta och plugga eller koncentrera sig på något annat.

Hur som helst.... Vi ska prata med dem. Hade tänkt göra det igår men då var de visst inte hemma.
  • Puchiko

förstår det och vet hur det är, bodde under en man som pluggade musikvetenskap och satt och spelade piano HELA dagarna, samma ackord eller vad det heter hela tiden!!

• mia83

Har inte läst tråden, men jag tycker också du ska prata med dom. Det behöver ju inte bli otrevligt för det.

Svar på tråden Jag vill inte höra deras TV längre