• Anonym (Prickig)

Utslag i hela ansiktet

Jag har fått utslag i hela ansiktet, det började för ett par veckor sen med lite vid sidan av ögonen, men det blir värre och värre hela tiden, vaknade i morse och hela kinderna/näsan är fulla av utslag, jag ser inte klok ut :( Börjar även dra sig upp mot pannan. Nån som har nåt tips på vad det kan bero på eller vad man kan göra ? Kan ju snart inte gå ut längre :(

• Svar på tråden Utslag i hela ansiktet
  • Haraaz

har du börjat med nån medicin? utslag brukar ju oftast inte bara uppkomma sådär plötsligt utan orsak, däremot när man t.ex börjar med en ny medicin, p-piller, antibiotika... Hur ser utslagen ut?

• Anonym (Prickig)

Nä ingen medicin. Ser ut som röda små prickar, lite rödflammig på vissa ställen och torra partier.

• Haraaz

Det är ju kallt ute nu och när man blir torr i ansiktet är det vanligt att man får små prickar på dom torra partierna som brukar försvinna om man återfuktar bra med exempelvis någon olja. Vet ju inte hur det ser ut för dig, har du ingen bild som du kanske kunde lägga upp?

• Anonym

Kan det vara rosacea? Är det inte vätskande blåsor med gult var i vilket kan tyda på svinkoppor så kan det vara rosacea. Så här står det på sjuvårdsrådgivningens hemsida "Rosacea liknar vanlig akne och kallas därför ofta akne rosacea. Sjukdomen kännetecknas av att det saknas pormaskar som oftast finns vid akne. Man har en kraftig rodnad i första hand på och kring näsan och på kinderna, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på bröst och rygg."

Jag har själv fått massa utslag i ansiktet några gånger. Jag fick rådet av en sköterska att först prova en mild kortisonbehandling i 7 dagar för att se om det försvann. Gjorde det inte det skulle jag kontakta läkaren för en tid. Ibland kan det behövas penecilin om man fått någon form av bakterie som spridit sig i ansiktet.

Här kan du läsa mer om rosacea och andra sjukdomar:

www.1177.se/artikel.asp&Preview=

• Anonym (hudterapeut)

Hej ts!

Jag tycker att du ska uppsöka en hudterapeut, använder du någonting på huden nu? Som rengöring, dagkräm el nattcreme?

Det kan vara ganska många olika saker som t.ex Rosacea, Perinasal Dermatit, Nässelutslag, Allergisk reaktion. Kanske är du bara torr?
    Det är jätteviktigt att du låter en Hudterapeut eller Dermatolog titta på din hud innan du köper något att smörja med.
    Kortison kan t.ex. förvärra vissa problem.

Exuviance eller M.D Formulations är två mycket bra märken som hjälper till djupt ner i huden med läkning och fuktgivning. Gå in på exuviance.se eller dermarome.se för att hitta din närmsta salong.

Svar på tråden Utslag i hela ansiktet