• Anonym

Vad gör man åt hemorrojder?

Jag har fått ett par ytliga hemorrojder, tänkte att de skulle gå över av sig själv, men det har de inte gjort utan de har snarare blivit ömmare/större. Har haft dem ca 2 veckor nu. De blöder inte men obehagligt är det. Det finns säkert massor av salvor och piller på apotek men det känns så pinsamt att fråga där.... Kan någon tipsa om något som är bra mot hemorrojder och som man kan använda när man är gravid. Om jag vet vad jag ska ha kanske det blir lite mindre pinsamt att gå till apoteket.... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad gör man åt hemorrojder?
  • Anonym

Xyloproct är mycket bra. Om du har tendens att bli hård i magen finns också bra lättverkande laxermedel som inte påverkar om man är gravid för att hålla avföringen ganska lös.

• Anonym

är det en salva eller vad är det?

• Anonym

Det är en salva, men jag tror att det finns stolpiller också. jag hade salvan. Man måste använda det tills man är av med hemorrojderna. Jag slutade för tidigt och då kom de tillbaka ganska snart.

• Anonym

ja, jag känner inte att jag vill ha stolpiller eftersom hemorojjderna sitter utanför öppningen, då ska jag köpa salvan

hur lång tid tar det innan de försvinner ungefär?

• Anonym

Jag hade mina ca 6 månader eftersom jag hela tiden slutade och började. Jag var hård i magen etc...det är viktigt att se till att avföringen är okej, annars kommer de lätt tillbaka. När jag väl bestämt mig så tog det kanske en vecka innan de började försvinna och sen ytterliggare en eller två veckor innan de försvann helt...

Det är olika tror jag...

• Anonym

Hej TS,
    Jag hade ytliga hemorrojder som jag tror jag fick av mina p-piller. Jag använde AC3 comfort som finns att köpa receptfritt på apoteket. Det är som ett skum som man för upp i ändtarmen med en applicator. Skummet både lugnar och smörjer (så att man kan bajsa lättare). Jag använde det först i tre dagar, sedan varannan dag i en ca 1 vecka och sedan bara då och då när jag kände att det var på väg tillbaka. Nu har jag inte använt det på 6 månader!

• Anonym

ac3! Det var det jag letade efter i minnet ocksa...jag anv ju xyloproct, men har hört att AC3 är bra också!

Anonym skrev 2009-10-30 16:45:28 följande:
    Hej TS, Jag hade ytliga hemorrojder som jag tror jag fick av mina p-piller. Jag använde AC3 comfort som finns att köpa receptfritt på apoteket. Det är som ett skum som man för upp i ändtarmen med en applicator. Skummet både lugnar och smörjer (så att man kan bajsa lättare). Jag använde det först i tre dagar, sedan varannan dag i en ca 1 vecka och sedan bara då och då när jag kände att det var på väg tillbaka. Nu har jag inte använt det på 6 månader!
Svar på tråden Vad gör man åt hemorrojder?