• Joico

Hundförslag efter Vorsteh. Border Terrier?

En kompis hund har nyligen dött p.g.a ålder (eller några månader sedan) och nu funderar de på att skaffa en ny hund.

De funderar på en Border Terrier.. De hade tidigare än Vorsteh. Personligen gillar jag inte terrier och inte småhundar, men det är ju inte jag som ska ha den är en Border Terrier nåt att ha? Vad har ni för andra förslag? Deras krav är "något som är mindre extremt än en Vorsteh", haha

De har en treårig dotter, som är uppvuxen med Vorstehn, och en katt.

• Svar på tråden Hundförslag efter Vorsteh. Border Terrier?
  • Uncia

jag är inte alls för terriers gällande min personliga smak.

men dem brukar säga att border terriers är väldigt trevliga att ha och göra med. sen är det ju bra om dem kan få lite aktivering så man slipper en understimulerad terrier, som kan vara lagom roliga.

sen är det ju lite trimning man får tänka på.

• emsoca

Vi är en jägarfamilj och letar efter en borderterrier :) det finns kennlar som avlar på jaktlinjer och de hundarna kräver ju mer aktivering och då helst jakt men sen finns det kennlarna som avlar för utställning och sällskap och det är rena sällskapshundar med lite jaktlust men ändå väldigt aktiva så de behöver ju både hjärngympa och promenader men inte på samma sätt som jaktbordrarna.
    Bordern är i alla fall en mkt trevlig ras.

Om dom vill ha en ren sällskapshund så är ju cairn terriern ett allternativ pigga och snälla hundar med inte så mkt "terrier" i sig :)

• hmcc

Vad jagar dom för nåt?

Jag antar att dom gör det eftersom dom tittar på vorsteh.

• Joico

Dom jagar inte alls. Och dom tittar inte på Vorsteh, dom har HAFT Vorsteh

• Joico

Fler förslag? Gärna lättskött päls och passande för en 3åring

• hundpuss

Det är väl helt beroende på vad familjen har för intressen och vad de vill göra/träna med sin hund.

• vackrastarflow

Jag tycker Border terriern verkar vara en riktigt trevlig ras, men har inte träffat på speciellt många.
    Har själv haft en Westie, det är en mysig ras

• Cafe Solo

Mina borderterrier har varit otroligt bra med barn. Snälla och extremt tåliga. Perfekt för en treåring tycker jag.
    Innan jag skaffade min andra så kollade jag runt bland alla hundraser jag kunde tänka mej. Det slutade med en border till.
    Får valpen växa upp med en katt så funkar det med.
    Köp via en bra kennel och kolla om de avlar för jakt eller sällskap.
    Snacka med Borderkanalen i Borensberg. De har väldigt fina hundar.

• Gnista

Vad är deras önskemål på en hund förutom lättskött päls och "barnvänlig" ? Hur mycket tid ägnar dom hunden? Vill dom träna något speciellt? Does size matter? Alltså, är det viktigt med någon i behänig storlek som är lätt att ta med hem till andra (allra helst till såna som inte diggar hundar?)

Vill man bara ha en sällskapshund finns det ju ett gäng med tevliga i rasrgrupp 9, typ papillon, shi tzu, lasa apso, mops mm (ja, galet olikt vorsteh men jag vet ju inte om dom var nöjda med det rasvalet).

Annars tycker jag pudel (alla storlekar) är väldigt underskattat. Attityd, familjekär, diggar inte okända, lättränade, allergivänliga...

• Joico

Jag vet inte så jättemycket, eller är inte så jättesäker. Det var mer en impulsfråga då jag tänkte komma med lite förslag

Dom har nog inte särskilt mkt tid att aktivera hunden med annat än promenader, lek och vanlig vardagslydnad. Tror inte att storleken spelar såå stor roll men säkert inte större än typ labrador, gissar jag.

Dom var nog nöjda med Vorsteh-valet när dom köpte henne.. men då var hon med och jagade också och var alltså en jakthund. Men de sista åren har hon inte jagat.

Pudelns päls måste väl kanske skötas lite mer än en Border terriers va?

• hundpuss
    Joico skrev 2009-10-31 22:59:27 följande:
    Pudelns päls måste väl kanske skötas lite mer än en Border terriers va?
    Trimning kan ju vara att föredra om man inte vill att hunden ska se ut som en fluff-boll
Svar på tråden Hundförslag efter Vorsteh. Border Terrier?