• Empo

Urin som luktar STARKT? Vad kan det bero på?

Har en son på 13 månader, som sedan igår har velat dricka vatten hela tiden!
    Nu på em då jag bytte blöja så hade han bara kissat lite, men det luktade så starkt! Har aldrig varit med om att det luktat alls när han har kissat...

Han sov idag 3½ timme, vilket aldrig har hänt, inte ens när han var nyfödd. Väckte honom tom. Han är smågnällig, men äter som vanligt och har ingen feber.

Men jag vet inte.. Känns som att nåt är galet och jag brukar ändå inte oroa mig i onödan... Han har heller inte bajsat på hela dagen, vilket han annars alltid gör på morgonen.

Varför luktar kisset så starkt? Har någon annan varit med om det?

• Svar på tråden Urin som luktar STARKT? Vad kan det bero på?
  • guppyn

Jag vet att urin kan lukta annorlunda om man har urinvägsinfektion men jag vet inte om så små har det. Bara en vild gissning. Kanske du kan ringa till sjukvårdsupplysningen.

• Empo
    guppyn skrev 2009-10-30 16:45:43 följande:
    Jag vet att urin kan lukta annorlunda om man har urinvägsinfektion men jag vet inte om så små har det. Bara en vild gissning. Kanske du kan ringa till sjukvårdsupplysningen.
    Jo, så små barn kan ha det, men det står att det oftast inte märks av om dom inte då har feber, vilket han inte har.

Tyvärr har vi ingen sjukvårdsupplysning där jag bor och akuten känns ju lite väl att ringa bara för att hans urin luktar starkt. Eller...?
  • guppyn

Njaä kanske inte akuten. Han kanske har ätit något annorlunda.

• Empo
    guppyn skrev 2009-10-30 16:52:39 följande:
    Njaä kanske inte akuten. Han kanske har ätit något annorlunda.
    Nej, det är ju det han inte har...

Om någon annan vet så hojta gärna till!
  • gaffsan

Kolla upp om det är uvi , låter som den troligaste orsaken
    till att kisset luktar.

• Empo
    gaffsan skrev 2009-10-30 17:08:17 följande:
    Kolla upp om det är uvi , låter som den troligaste orsaken till att kisset luktar.
    Men det är väl ingen fara att göra det på måndag då? Att vänta alltså...?
  • gaffsan

Jag hade inte väntat , jag hade kollat uvi och blodsocker .
    Puss {#lang_emotions_sunny}

• mek0311

Efter urinprov som inte visade någon urinvägsinfektion fick vi se om det var något hon åt som hon reagerade på.

Min dotter fick mycket stark urinlukt efter att hon ätit fiskpinnar (utan paneringen). När vi nu inte äter det har det slutat.

• Queenie70

Om man inte druckit tillräckligt med vatten, så blir urinet mer koncentrerat och luktar starkare.

• gaffsan
    Queenie70 skrev 2009-10-31 00:51:13 följande:
    Om man inte druckit tillräckligt med vatten, så blir urinet mer koncentrerat och luktar starkare.
    Du har nog inte läst Ts trådstart,, hennes barn har druckit vatten mer än normalt
  • Empo
    gaffsan skrev 2009-10-31 01:09:00 följande:
    Du har nog inte läst Ts trådstart,, hennes barn har druckit vatten mer än normalt
    Mm, precis. Han dricker som bara den!
  • Bliglin

Kolla upp det idag! Vänta inte tills måndag. Han kan ha uvi som gått på njuren, det är (inte troligt) men allvarligt. Vänta INTE.

Empo skrev 2009-10-31 06:36:25 följande:
    Mm, precis. Han dricker som bara den!
  • Spädis08

Ring vårdguiden, 08-320 100. Har inte att göra med var du bor utan de svarar på frågor och ger rekommendationer. De är utbildade sjuksköterskor och liknande, och inte "hobbyläkare" som föräldrar här på FL. Se till att du får adekvat information så att det inte händer ditt barn något i onödan...

Svar på tråden Urin som luktar STARKT? Vad kan det bero på?