• fru tok

äntligen!!! Vi får hjälp

Till slut har vi vunnit! Trots läkare som sa att jag med min pco inte var berättigad till hjälp... Efter blodprover som visar att jag inte har ägglossning så får vi nu pergotime. Jag får blödningar men ingen ägglossning. Vi bestämde att försöka vänta ut nästa blödning som borde dyka upp inom tre veckor så förhoppningsvis kanske jag kan ha en riktig chans att bli gravid månadskiftet nov/dec!!!!
    Har lärt mej genom det här att läkarvård i sverige inte är en rättighet utan en lyx som inte är alla förunnad, men oxå att om man är riktigt envis och inte ger sej så kan man faktiskt få hjälp!

Känner mej hyfsat glad just nu, nu finns i alla fall chansen

• Svar på tråden äntligen!!! Vi får hjälp
  • Tejja

Ett stort GRATTIS!!!

Men det är ju för jäkligt att det ska krävas tjat och list för att kunna få hjälp som man borde fått ändå.
    Hoppas att ni snart får hålla ert efterlängtade barn i famnen! *Lycka till*
  • SIN74

Så bra att ni får hjälp. Sanslöst! Varför skulle ni inte få det?
    Varmt lycka till nu!!

• Villblimamma91

Gud vad skönt.!!!:D

• LiselottePCOS

Håller tummarna!

• Humlet

Hur menade din läkare då? Varför skulle ni inte få hjälp för att du har PCO?

• Myra

Hej! jag har också fått tjata till mig pergotime. Fast jag har inte PCO utan mens och äl störningar. har lite övervikt som dom tror kan hindra min äl. Men nu äntligen när jag träffar 3:e läkaren så får jag får pergotime. Mensen är sen och ska börja äta provera inom ngn veccka så jag får en mens och sen ta pergotime på dag 5. har chans att styra mensen nu med provera óch mannen är bortrest en veckan framöver och jag har ingen lust att vänta till nästa månad för atrt man missar den här gången..:) ivrig som man är.
    jag fyller snart 37 och tiden rusar iväg Dom som bara har skickat hem mig har inte berättat eller förklarar speciellt mycket så man har ju inte förstått något. man ahr känt sig så dum och ledsen.

• fru tok
    Humlet skrev 2009-10-31 08:58:49 följande:
    Hur menade din läkare då? Varför skulle ni inte få hjälp för att du har PCO?
    Hon menade på att vi "bara" försökt i 6 månader och jag har blivit gravid tidigare (har en 9-åring) plus att jag fått en ägglossning under dessa 6 månader så då fanns det ju faktiskt möjlighet att jag kunde få en till och bli gravid på egen hand! Sen att jag inte fått nån mer ägglossning spelade ingen roll! Den hjälpen hon kunde erbjuda var p-piller i 3 månader för att stabilisera mensen och sen kunde vi försöka igen efteråt...
    Men jag gav mej inte, fick till slut tag på hennes överläkare som kollade på min journal, beställde blodprov för att kolla om jag fick ägglossning och sen förklarade att även om jag lyckas få ägglossning på egen hand nån enstaka gång så är det inte en anledning att inte skriva ut pergotime! jag älskar denna läkaren!!!
  • fru tok

Förstår verkligen att du inte vill missa en månad! Varje vecka och månad som går är en tid utan din efterlängtade! lite så jag kände när jag fick erbjudande om p-piller... Ska jag behöva utesluta graviditet i 3 månader medvetet för att kanske lyckas få en ägglossning efteråt?! Det är inte lång tid (som min läkare så kallt konstaterade) men på den här sidan är det lång tid, när man längtar och väntar så förtvivlat!
    Lycka till med dina försök, håller tummarna för att du snart får det plus du väntar på!

Myra skrev 2009-10-31 09:10:44 följande:
    Hej! jag har också fått tjata till mig pergotime. Fast jag har inte PCO utan mens och äl störningar. har lite övervikt som dom tror kan hindra min äl. Men nu äntligen när jag träffar 3:e läkaren så får jag får pergotime. Mensen är sen och ska börja äta provera inom ngn veccka så jag får en mens och sen ta pergotime på dag 5. har chans att styra mensen nu med provera óch mannen är bortrest en veckan framöver och jag har ingen lust att vänta till nästa månad för atrt man missar den här gången..:) ivrig som man är. jag fyller snart 37 och tiden rusar iväg Dom som bara har skickat hem mig har inte berättat eller förklarar speciellt mycket så man har ju inte förstått något. man ahr känt sig så dum och ledsen.
  • Agoo

Grattis då hade ni tur .. Sambon och jag har försökt i 1 år och 7 månader.... först nu ar vi äntligen fått hjälp och jag ska påbörja min pergo-kur imorn!

• Myra
    fru tok skrev 2009-11-01 13:09:58 följande:
    Förstår verkligen att du inte vill missa en månad! Varje vecka och månad som går är en tid utan din efterlängtade! lite så jag kände när jag fick erbjudande om p-piller... Ska jag behöva utesluta graviditet i 3 månader medvetet för att kanske lyckas få en ägglossning efteråt?! Det är inte lång tid (som min läkare så kallt konstaterade) men på den här sidan är det lång tid, när man längtar och väntar så förtvivlat!Lycka till med dina försök, håller tummarna för att du snart får det plus du väntar på!
    Tack, ja varje månad av väntan är ett slöseri. Du hade PCO va? Jag har för mig att man har lättare att bli gravid direkt efter p-piller stop om man har PCO. Minns inte varför det är så. Kanske det är så läkaren tänker för dig.
    Agoo skrev 2009-11-02 16:30:01 följande:
    Grattis då hade ni tur .. Sambon och jag har försökt i 1 år och 7 månader.... först nu ar vi äntligen fått hjälp och jag ska påbörja min pergo-kur imorn!
    Vi har försökt lika länge som ni. ´Det är så jobbigt när man märker att tiden bara rusar iväg. Jag ska börja äta provera om ett par dagar så jag får en mens och sen sätter jag också igång pergokuren på mensens dag 5..:) Stort lycka till.
  • fru tok
    Agoo skrev 2009-11-02 16:30:01 följande:
    hoppas verkligen att pergokuren funkar för dej! Själv sitter jag i väntan på mens som inte tycks vilja komma, tycker jag känner av mensvärk varje dag men inte då... Lycka till!
    Myra skrev 2009-11-02 19:30:43 följande:
    fru tok skrev 2009-11-01 13:09:58 följande: Vi har försökt lika länge som ni. ´Det är så jobbigt när man märker att tiden bara rusar iväg. Jag ska börja äta provera om ett par dagar så jag får en mens och sen sätter jag också igång pergokuren på mensens dag 5..:) Stort lycka till.
    Det var säker så hon tänkte men varför skulle jag behöva äta p-piller när jag vill bli gravid när det finns andra mediciner. Min nya läkare sa att det inte fanns någon anledning att inte äta pergtime i min situation.
    Hur går det för dej?
  • Myra
    fru tok skrev 2009-11-05 11:35:32 följande:
    Det var säker så hon tänkte men varför skulle jag behöva äta p-piller när jag vill bli gravid när det finns andra mediciner. Min nya läkare sa att det inte fanns någon anledning att inte äta pergtime i min situation. Hur går det för dej?
    Oj svårt att säga, är inte så duktig på det där..:) men alla läkare verkar ha olika åsikter om det här.

jag ska börja äte provera i morgon så jag får mens, äter dom i 10 dagar och sen s´ka jag få mens. Börjar med pergontime på dag 5. Sen är det bara att tuta och köra och hålla massa tummar så man prickar rätt..:)
  • fru tok

Jättestort lycka till! Här har mensen inte kommit ännu, men två veckor kvar sen blir det provera för mej oxå!

Svar på tråden äntligen!!! Vi får hjälp