• Mamma Frögurka

I vilken vecka är det tillräckligt "säkert" att gå ut offentligt med sin graviditet?

I vilken vecka är det tillräckligt "säkert" att gå ut offentligt med sin graviditet?

Ja, ska man hålla sej till vecka 12 innan man avslöjar den underbara nyheten eller vågar man avslöja det tidigare?

Om man varit på vul och sett ett hjärta "picka" är det säkert att berätta då?
    Även om man är i vecka 6, 7, 8,9, 10?

Berätta hur ni gjorde /ska göra?

• Svar på tråden I vilken vecka är det tillräckligt "säkert" att gå ut offentligt med sin graviditet?
  • Neko

Har du sett hjärtat slå är risken mycket mindre för missfall än annars =) Jag gjorde VUL i v 10 och fick se hjärtat, efter det kändes det säkert att berätta. Blödde en del sedan men det gick bra hur som helst. Jag skulle nog inte vågat berätta före v 10.

• Gladskit

Jag säger samma sak, har man sett hjärtat så är risken för missfall mindre. Däremot kan ju ett barn vars hjärta slår vara sjukt, dvs ha andra "tillstånd" som man inte ser förrän tex på rutin-ul.

Men många går ju efter 12-veckors gränsen. Andra berättar tidigare för att man vill kunna få stöd av nära och kära OM något skulle hända.

Jag tror att jag var i vecka 10-11 när vi berättade för våra närmaste, för det var i början av sommaren och vi skulle på semester 4v så vi tänkte att vi ville berätta innan dess. På jobbet berättade jag vartefter magen började synas så det blev nog kring vecka 18-19 nånting.

• Vixen

Jag berättade väldigt tidigt båda ggr för familj OCH jobb (är nära vän med alla mina jobbarkompisar, litet företag som umgås även privat.) För jag har inställningen att man väntar barn inte missfall. Goda nyheter ska man dela med sig av och glädjas åt! Tror inte på att man blir mer ledsen om man berättat för folk än om man inte gjort det. Och om det går snett är det bara skönt att ha stöd från dem än att vara ledsen och "hålla masken" om folk som inte vet om ngt.

Men allt sånt där är ju personligt hur man vill göra. Garantier finns ju aldrig även om det är "säkrare efter v12".

Berätta för dem du känner att du vill kunna ha stöd av om det går åt pipan. Behöver ju inte vara hela bekantskapskretsen!

Sen är det klart det känns alltid mer "på riktigt" när man sett hjärtat slå förståss.

• CTMT

Berätta när det känns bra i kroppen, vare sig du gjort ett VUL och sett ett pickande hjärta eller ej! Om man berättar eller ej "jinxar" inte graviditeten. Dvs. en tjej kan berätta att hon är gravid i vecka 5 och graviditeten går alldeles utmärkt - och en tjej kan berätta att hon är gravid i vecka 20 och t.o.m. sett ett hjärta slå, men sen kanske det kan gå illa.

Så mitt tips - berätta när du känner dig lugn och gläds åt ditt mirakel i magen :) Man måste våga hoppas att allt ska gå bra! Om du är orolig så gör ett VUL för att se att allt står bra till!

Med nr.1 berättade vi i vecka 9+5, men mest pga att vi ville spexa och se till så att alla nära och kära fick ett brev på posten självaste 1:a April ;) de visste inte om vi skojade eller ej, hehe...

Nu med nr.2 (är i vecka 13) så har vi inte berättat än. Vi ska utföra ett kubtest nästa vecka och det är för att jag vill känna mig lugn i mig själv och veta om allt står bra till eller ej. Jag gläds åt magen, men jag vill även vara säker.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Mamma Frögurka

Okej tack för era svar. :)

• sandraa21

Med min dotter berätta jag i v 5 hon är nu 4 månader och jag är gravid igen i v5 nu med,
    har berättat för min pappa och hans tjej men ingen annan.
    Då vi väntar till v 10 denna gångeni alla fall..

• oroshjärta

Jag berättade för mamma och pappa i v 5 typ... :) Kunde inte hålla mig. Sen lite pö om pö på jobbet för att slippa jobba natt och sen för de närmsta vännerna. Känns som att de som betyder mest redan vet och jag går in i v 13 i morgon. Jag resonerar som så att jag hellre vill dela glädjen nu och besvikelsen med några nära om det blir missfall...

• Pärla

Jag håller med. Man väntar barn inte missfall.
    Jag berättade också för alla jobbkollegor och föräldrar redan andra dagen jag testade postivt
    Vi gick igenom IVF försök, och på tredje gången lyckades vi. Det är stor självklarhet då att man går och delar med sig lyckan och glädjen!

Nu är jag i v 6.

Lycka till.

• Najs

jag berättade i vecka 7 förra gången, men nu är ja i vecka 10 ,tänker vänta tills jag fått ett VUL då jag har blött lite, skönt att man inte sagt ngt till familjen än.
    Kommer berätta för dem om de blir missfall, men skulle såjklart helst säga om 2 veckor attde blir en bäbis i slutet på Maj nästa år...

• Noncuro

Men min första graviditet så berättade jag för andra när jag var 5 månader - bara då började min mage synas. Min familj så klart visste om det. Men inte arbetsgivare eller andra. Fanns ingen anledning. Jag mådde bra, jobbade som vanligt, tränade (mycket) som vanligt och ville inte någon uppståndelsen kring det.

Nu är jag gravid igen. Det sägs att med andra graviditet blir mage fortare större (eller är det kanske bara struntprat). Men jag kommer inte berätta förän jag är över tre månader...

• Niinis

tycker man kan berätta när som hellst, för det finns inga garantier även efter v.12, så tro det bästa och berätta om det känns som att du vill det!

• bunny75

Man berättar då man tycker det är dags. Men det finns ju risk i början att inte allt går som det skulle. Efter v12 minskar risken markant. Darför väljer många berätta då. Väljer man berätta till alla tidigt, måste man berätta lika många att det inte blir något om det går fel.
    Själv upplyste jag de närmaste runt v.7, övriga -när magen började synas. Med andra barnet avvakatar vi lite mer .... inte lika bråttom ;)

• MumTwins

Jag tycker man ska gå ut med det när det känns bra att göra det. Det är ju så olika vad man tycker. Vi berättade för våra föräldrar och våra närmsta vänner redan samma dag som vi plussat..

Andra vänner och släkt har fått reda på det nu ihelgen och idag, vi tyckte det kändes bra att gå ut med det nu. Gick in i vecka 10 idag!!

• Norrlänning i Småland

Jag tycker det är upp till var och en!! Enligt sjukvården så kan vara man vara "lugn"
    efter v16, det är deras "regel"...men som sagt upp till var och en!

• Krake

Precis, det finns inga regler utan man bör gå på känsla. Jag berättade för vissa på en gång - folk jag träffar ofta, så det vore konstigt att gå runt och inte låtsas om det med. För andra, t ex min mamma, berättade jag efter ett par veckor till då jag smält det själv och det kändes rätt. Sedan när jag varit på VUL och sett hjärtat berättade jag för resten av familjen.

För min chef kommer jag inte berätta det förrän vecka 13. Detta för att jag tycker det känns onödigt att gå ut med det för tidigt, inte pga missfall utan helt enkelt att han inte behöver veta det förräns då. Dessutom vill jag säga det personligen, och då har jag att välja på nu eller v. 13. (Träffar honom inte så ofta eftersom jag bor och jobbar på annan ort.)

Många vänner som jag träffar mer sällan vet inget. Det har inte känts påkallat att maila och säga att jag är med barn.

Barnets pappa har inte berättat det för sin morsa än utan vill vänta så länge som möjligt.

Så man går på känsla, antar jag!

Svar på tråden I vilken vecka är det tillräckligt "säkert" att gå ut offentligt med sin graviditet?