• kudden

Oskäligt hög lokalhyra-hyresvärden säger att jag inte har rätt att lägga mig i varför..

Hej alla!

Är i en riktig soppa på jobbet...
    Har en liten firma o hyr lokal i andra hand. Vi är tre st på jobbet och en av oss står för förstahandskontraktet på lokalerna. Hon äger också företagsloggan och står för inventarier och en del annat. Vi har varit superbra kollegor. Trivts, haft jättekul ihop, litat på varann...

Till nu...

Saken är den att hon med stor sannorlikhet tagit oskäligt hög hyra. Hon har inte velat berätta vad den egentliga hyran ligger på och nu har vi tagit reda på vad den är utan hennes vetskap.
    Hon har lagt på över 50% på den egentliga hyran!!!!! Hon betalar ingen hyra själv och går med plus ca 75 000kr/år!!
    Vi har nu berättat för henne vad vi vet. Hon hävdar att hon har så mycket utgifter att hon borde ta ut MER i hyra (!!?!!). Vi vet hennes ung. kostnader och det är nästan OSANNORLIKT att hon har så mkt utgifter.

Vi har nu krävt att hon lägger fram alla kvitton o fakturor för att visa på utgifterna.
    Hon tycker att vi inte har nån rätt att lägga oss i egentligen utan borde acceptera hyran.

**Visst har vi rätt att få se siffror på hennes utgifter??? Det är ju VÅRA pengar det handlar om!! Är det nån som vet vart man ska vända sig?? Tips om sidor på nätet?

Arg och sviken

• Svar på tråden Oskäligt hög lokalhyra-hyresvärden säger att jag inte har rätt att lägga mig i varför..
  • Amazina

Lugn! Du har rätt att återkräva hyra två år efter att du flyttat ut (om jag minns rätt). Anmäl frågan till hyresnämnden. Det är sällan en hyresvärd får rätt om ett ärende om oskälig hyra tagits upp.

• Amazina
    Amazina skrev 2009-10-30 21:50:09 följande:
    Lugn! Du har rätt att återkräva hyra två år efter att du flyttat ut (om jag minns rätt). Anmäl frågan till hyresnämnden. Det är sällan en hyresvärd får rätt om ett ärende om oskälig hyra tagits upp.
    Hon har rätt att lägga på för inredning men annars enbart marginellt ovanpå ursprungshyran. Du kommer få tillbaka resten retroaktivt för alla de månader du hyrt!
  • kudden

Ja, blir det allt för mycket bråk om detta så kommer vi att anmäla till hyresnämnden och kräva tillbaka hyra. Men eftersom vi från början varit så bra vänner så vill man försöka lösa det...
    Vi vill se siffrorna på hennes utgifter, men vet inte om vi har rätt till det enligt lag.

• Amazina
    kudden skrev 2009-10-30 21:55:32 följande:
    Ja, blir det allt för mycket bråk om detta så kommer vi att anmäla till hyresnämnden och kräva tillbaka hyra. Men eftersom vi från början varit så bra vänner så vill man försöka lösa det... Vi vill se siffrorna på hennes utgifter, men vet inte om vi har rätt till det enligt lag.
    Vad påstår hon kostar så mycket?
  • kudden

Hon har köpt in tvättmaskin o tumlare(ca 10000kr), dammsugare (ca 400kr), handdukar, betalar hyra för kortdragare(500/mån), lite arb kläder mm

Men det här är ju utlagt på flera ÅR och mycket är en engångskostnad (som dessutom är avdragsgill..)

• kudden

Misstänker att hon är en stark kandidat till lyxfällan. Hon lever ett rätt lyxigt liv. Lever väl upp pengarna och fattar sedan inte var de tar vägen- sen när företagsfakurorna kommer så går hon i taket över att utgifterna är så höga. Hon har ingen buffert på företagskontot. Vet att hon har företagskredit som är på rätt mycket.

• Lilly mama

Jag tror att rätten till återbetalning för oskälig hyra endast gäller för bostäder. Juridiska personer (d v s firmor) kan använda sig av den men det måste nog avse boende. Jag är dock inte säker. Lokaler har inte riktigt samma skydd som en bostad. Ni får förhandla om hyran och kommer ni inte överens så är det bara att avsluta hyresförhållandet. Det faktum att ni hyr i andra hand kan också innebära andra problem. Hyresrätt är lite av en djungel och jag är verkligen ingen expert. Ni borde prata med jurist som kan det för att inte göra fel.

I detta fall är det nog inte så lätt att bara säga upp hyresavtalet eftersom ni sannolikt är beroende av varumärket och inventarierna? Dessa tillhör henne och ni är således i en viss beroendeställning. Har ni firman tillsammans? Det är lite oklart. Det låter dock som om ni inte kommer fortsätta driva firman om hon säger upp ert avtal.

• kudden

Lilly mama skrev 2009-10-31 12:25:36 följande:

Jag tror att rätten till återbetalning för oskälig hyra endast gäller för bostäder. Juridiska personer (d v s firmor) kan använda sig av den men det måste nog avse boende. Jag är dock inte säker. Lokaler har inte riktigt samma skydd som en bostad. Ni får förhandla om hyran och kommer ni inte överens så är det bara att avsluta hyresförhållandet. Det faktum att ni hyr i andra hand kan också innebära andra problem. Hyresrätt är lite av en djungel och jag är verkligen ingen expert. Ni borde prata med jurist som kan det för att inte göra fel. I detta fall är det nog inte så lätt att bara säga upp hyresavtalet eftersom ni sannolikt är beroende av varumärket och inventarierna? Dessa tillhör henne och ni är således i en viss beroendeställning. Har ni firman tillsammans? Det är lite oklart. Det låter dock som om ni inte kommer fortsätta driva firman om hon säger upp ert avtal.
    Vi har rätt att kräva tillbaka hyra. Jag ringde till hyresnämnden och de frågade om jag vill göra en anmälan direkt..
    Det är inte lätt det här... våran vän liksom. Och så har man blivit sviken känns det som. Åtestår att se om hon har så mkt utgifter som hon säger. Vi får utvärdera när vi sett hennes fakturor. Jag hoppas nästan att siffrorna stämmer och att hon talar sanning, men det verkar osannorlikt. Jag ska försöka få tag på en jurist i morgon.

Vi har alla var sin firma- hon äger loggan och står för förstahandskontraktet. Vi kan lätt säga upp oss, flytta från henne och starta upp på nytt. Det blir en del jobb och kostnader för möbler mm samt en nedgång eftersom man "börjar om" men om vi blir ovänner i det här är det liksom inget att göra...
  • Ord blind

Är det en vän som luras på pengar? Jag hade inte räknat det som en vän faktiskt. Bara en reflektion.

• kudden

Förtroendet har absolut fått sig en törn...
    Har kollat upp lite närmare kring det här: vi köper in oss i hennes företag- så inte fråga om att vi HYR av henne egentligen. Det betyder att hon i princip har rätt att ta ut vilken månadsavgift som hellst... Men ena stunden säger hon att hon inte tjänar på oss alls, nästa stund att vi får acceptera att hon går lite plus... Hon vill inte visa några siffror på utgifterna- vi ska inte "lägga oss i hennes utgifter"!!
    Nej, detta är en riktig soppa. Som det är nu känns hon oärlig och mkt orättvis... Usch och fy!!

• Ord blind
    kudden skrev 2009-11-03 21:22:46 följande:
    Förtroendet har absolut fått sig en törn... Har kollat upp lite närmare kring det här: vi köper in oss i hennes företag- så inte fråga om att vi HYR av henne egentligen. Det betyder att hon i princip har rätt att ta ut vilken månadsavgift som hellst... Men ena stunden säger hon att hon inte tjänar på oss alls, nästa stund att vi får acceptera att hon går lite plus... Hon vill inte visa några siffror på utgifterna- vi ska inte "lägga oss i hennes utgifter"!!Nej, detta är en riktig soppa. Som det är nu känns hon oärlig och mkt orättvis... Usch och fy!!
    Sluta köpa in er och hyr annan lokal. Så behöver ni inte betala mer i alla fall även om ni inte kan få några pengar tillbaka. Man kan inte ha affärer ihop med någon man inte litar på. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
  • kudden

Tack så mycket, det hoppas jag med!

Svar på tråden Oskäligt hög lokalhyra-hyresvärden säger att jag inte har rätt att lägga mig i varför..