• Bite me

    Hur fungerar allt kring adoption?

    Har funderat länge på det här med adoption, och frågorna hopar sig. Min make och jag har redan tre barn, den äldsta är fyra, så att adoptera är inte på tapeten än, men vi har funderat kring det. Vi vill ha en stor familj, men jag kan inte bli gravid igen, så adoption är ett alternativ för oss, jag vore tacksam för svar då jag verkligen inte kan något om ämnet.

    Tar det verkligen flera år att få igenom en adoption?
    Varför tar det så lång tid?
    Måste man ha varit gift ett visst antal år?
    Får man vänta längre då man redan har barn?
    Ska man ha fast jobb och fast inkomst, och i så fall i hur många år ska man ha haft detta jobb?
    Går man alltid igenom en psykologisk utredning, vänds det ut-och-in på ens liv för granskning?

  • Svar på tråden Hur fungerar allt kring adoption?
  • en glad

    Bite me skrev: "Tar det verkligen flera år att få igenom en adoption?Varför tar det så lång tid?"

    - det tar så lång tid för att i förhållande till antalet sökande så finns det väldigt få barn ute i världen som går att adoptera. Köerna är särskilt långa för de minsta och friskaste barnen ....

    "Måste man ha varit gift ett visst antal år?"
    - det är olika krav i olika länder. Gå in på www.mia.eu så kan du länka vidare till de auktoriserade organisationerna som verkar i Sverige och läsa om deras länder och de krav dessa har .... men minns också att kraven ändras hela tiden ...

    "Får man vänta längre då man redan har barn?"
    - Inte säkert, men det finns kontakter som faller bort för er som redan har flera biologiska barn ...

    "Ska man ha fast jobb och fast inkomst, och i så fall i hur många år ska man ha haft detta jobb?"
    - där måste man skilja på de svenska kraven (som är att ha en stabil ekonomi) och ursprungländernas krav som ofta handlar om att åtminstone mannen måste ha fast arbete ....

    "Går man alltid igenom en psykologisk utredning, vänds det ut-och-in på ens liv för granskning?"
    - För den svenska medgivandeutredningen så blir det bara psyk-utredning om man har sådana bekymmer i sin bakgrund (långa sjukskrivningar pga detta t.ex.) meden det finns länder som kräver psyk-intyg även av "friska" föräldrar ....

  • Fru U

    Man måste vara gift för att bli godkänd (svenska krav). Enligt nya handboken får man inte vara över 42 vid ansökningen (en del kommuner tar hänsyn till om partnern är mycket yngre, en del gör det inte)

  • Bite me

    Tack för era svar. En fråga som kommer upp är hur det kan komma sig att det finns så "få" barn att adoptera, jag trodde i min okunskap att det fanns gott om föräldralösa barn som behövde ett tryggt hem.

  • Fru U

    Det finns många barn på barnhem men inte alla är föräldralösa och inte alla är utan släktingar.

    För att ett barn ska bli tillgängligt för internationell adoption så måste man ha gjort allt för att hitta föräldrarna eller släktningar till barnet. Hittar man dem måste de godkänna att barnet adopteras bort och det gör de inte alltid.

    Många barn adopteras inom landet. I Indien har de inhemska adoptionerna ökat de senaste åren (förr ville de inte ha flickor men det har ändrats).

    Själv kan jag ibland tycka att om det finns kända släktingar så kanske barnet faktiskt borde stanna i landet (för de kan kanske ha kontakt, kanske träffas) - biobanden är viktiga (även om vi som vill adoptera ibland vill låtsas som att det inte är så)

  • Gnista

    Det finns också galet många föräldralösa barn i länder där det inte går att arbeta med adoptioner pga för bräckligt samhällssystem för detta. Man kan helt enkelt inte garantera att papper är i ordning och att inte korruption och barnhandel pågår pga den hjälpslösa situation så många människor i världen befinner sig i.

  • Bite me

    Fru U skrev 2009-10-31 20:47:40 följande:


    Det finns många barn på barnhem men inte alla är föräldralösa och inte alla är utan släktingar.För att ett barn ska bli tillgängligt för internationell adoption så måste man ha gjort allt för att hitta föräldrarna eller släktningar till barnet. Hittar man dem måste de godkänna att barnet adopteras bort och det gör de inte alltid.Många barn adopteras inom landet. I Indien har de inhemska adoptionerna ökat de senaste åren (förr ville de inte ha flickor men det har ändrats).Själv kan jag ibland tycka att om det finns kända släktingar så kanske barnet faktiskt borde stanna i landet (för de kan kanske ha kontakt, kanske träffas) - biobanden är viktiga (även om vi som vill adoptera ibland vill låtsas som att det inte är så)
    Du har helt rätt i att det kan vara rätt att barnet stannar i landet iaf, ifall de vill ha kontakt med sina släktingar så blir det ju lättare.

    Och jag tackar för dina svar, jag är som jag tidigare skrev helt okunnig på området.

    Vet du vad en adoption kan komma att kosta, totalt alltså?
    Gnista skrev 2009-10-31 22:09:29 följande:
    Det finns också galet många föräldralösa barn i länder där det inte går att arbeta med adoptioner pga för bräckligt samhällssystem för detta. Man kan helt enkelt inte garantera att papper är i ordning och att inte korruption och barnhandel pågår pga den hjälpslösa situation så många människor i världen befinner sig i.
    Iofs, det har du helt rätt i, jag har inte tänkt så mycket kring allt det här förrän nu.
  • en glad

    Bite me skrev 2009-11-01 15:06:29 följande:


    Fru U skrev 2009-10-31 20:47:40 följande:
    Iofs, det har du helt rätt i, jag har inte tänkt så mycket kring allt det här förrän nu.
    om du länkar från www.mia.eu till organisationerna och deras länder så framgår också kostnaderna!
  • Juno

    Om ni vill adoptera i framtiden kan det vara bra att börja snart, eftersom en adoption tar mellan 2 och 4 år.

    Tänk också på att det finns en åldersgräns som säger att det blir hemskt mycket svårare att få medgivande efter man har fyllt 42. Och eftersom en adoption kan dra ut på tiden bör man börja innan man fyllt 38 år för att vara på säkra sidan.

  • Bite me

    en glad skrev 2009-11-01 17:46:28 följande:


    Bite me skrev 2009-11-01 15:06:29 följande:
    om du länkar från www.mia.eu till organisationerna och deras länder så framgår också kostnaderna!
    Tack, men jag tänkte att de kostnaderna kanske är lite i underkant, eller? Ska googla och se vad jag kan hitta.
    Juno skrev 2009-11-01 19:01:49 följande:
    Om ni vill adoptera i framtiden kan det vara bra att börja snart, eftersom en adoption tar mellan 2 och 4 år. Tänk också på att det finns en åldersgräns som säger att det blir hemskt mycket svårare att få medgivande efter man har fyllt 42. Och eftersom en adoption kan dra ut på tiden bör man börja innan man fyllt 38 år för att vara på säkra sidan.
    Tack, jag är bara 30 än så länge, men maken är 41, kan det vara försent då?
  • Fru U

    I vissa kommuner måste man ansöka innan man fyller 42, i vissa kommuner går det bra att ansöka hela det år man är 42 (så lämnar man in ansökan när man är 42år+363 dagar gammal så gäller den men en dag till så nekas den *suck*)

    Bite me skrev 2009-11-01 20:19:05 följande:


    en glad skrev 2009-11-01 17:46:28 följande:
    Tack, jag är bara 30 än så länge, men maken är 41, kan det vara försent då?
Svar på tråden Hur fungerar allt kring adoption?