Hälsporre
Har du haft hälsporre? Hur kändes det?
Vad fick du för hjälp med det?
Har du haft hälsporre? Hur kändes det?
Vad fick du för hjälp med det?
Jag lider av hälsporre och har haft det i många år.
Åt tramadol en längre period men har nu slutat då det inte alls var en särskilt effektiv smärtlindring.
När jag var som värst kunde jag i princip inte gå och grät vid minsta belastning.
Jag gick till en butik som är inriktad på ortopedteknik och där gjordes en grundlig undersökning av mina fötter. Dom kollar bla på hur man belastar foten etc. Utifrån denna undersökning kommer man sedan fram till vilken typ av skoinlägg man behöver för sina problem.
Man ska aldrig gå i bara strumpor utan alltid använda någon form av sko/toffel. Den innesko jag personligen anser vara helt fantastisk är crocs. Jag har ALLTID på mig dessa när jag är inomhus och i mina uteskor har jag mina skoinlägg.
Har croccs på jobbet de är bäst vid hälsporre. Köpte ett silikon inlägg för hälen på stadium för ca 100:- har inte haft besvär sen dess.
Jag hade hälsporre som var så illa att det slutade med att jag var tvungen att gå med kryckor/käpp.
Såg ut som en gammal gumma.
blundar vid minnet.
Det som hjälpte mig var kortisonsprutor med jämna mellanrum, att jag gick ned i vikt & fotinlägg som gjutits efter mina fötter på sjukhuset.
jag skulle inte vilja vara utan inläggen.
så efter några år kunde jag sluta med kryckorna.
Jag använder geléinlägg för hälarna samt har ett par "skålade" tofflor när jag går inomhus så att belastningen läggs på utsidan av hälarna och inte mitt i där det gör ont. Funkar bra.
Hälsporre kan låta som en löjlig åkomma, men det gör överdjävligt ont och när jag hade som värst funderade jag allvarligt på att krypa de sista 3 kilometer hem på hundpromenaden.
Det är också typiskt att det gör mest ont på morgonen innan fysisk aktivitet för att bli lite bättre efter ett tag. Vidare gör det ont om man trycker där häl och hålfot möts. Hälkudden känns alldeles platt och smärtan strålar upp i benen.
Jag som var ett riktigt barfotabarn går aldrig barfota numera. :(
Har ALLTID min specialgjutna inlägg i promenadskorna ute och crocs på jobbet. I vanliga skor några nättare inlägg, också specialgjutna utifrån mina fötter. Dessa kan jag bara ha kortare stunder. Hälsporre är för övrigt ett långvarigt tillstånd som kan vara svårt att bli av med, då det är svårt att vara helt inaktiv.
Kan verkligen rekomendera gå & löplabbet eller liknande. Det är dyrt, men du har igen det. Kanske jobbet kan sponsra en del?
Antiinflammatoriska värktabletter och vila under en period kan också lindra. Sedan är det inte dumt att gå till en sjukgymnast för att lära dig en del stretchövningar för fot, häl och ben och, viktigast av allt, för att lära dig tejpa din hälkudde på rätt sätt.
Kortisonsprutor är något som man brukar ta till i absolut sista hand och enligt undersökningar så ska tejpning och inlägg ha lika bra effekt.
Alltså tejpning i kombo med inlägg alltså! :)
Jag har också testat kortisonsprutor men på mig fungerade dom inte alls. Jag var smärtfri i ca 30min efter behandlingen tack vare lokalbedövningen man fick i samband med injektionen. Sedan kom smärtan tillbaka som ett brev på posten.
Tack för alla era svar!
Jag har verkligen jätteont... men jag vågar inte riktigt söka hjälp... Jag är överviktig och jag är rädd att de bara kommer säga att de beror på det... Och om det beror på det så finns det ju bara en sak att göra - att gå ner i vikt. Och då finns det ju egentligen inget för läkaren att göra angående mina hälar...
Versan - betydde din hälsporre på att du var överviktig? Vad sa läkaren när du sökte hjälp?
puff
Anonym (ont) skrev 2009-11-19 20:10:39 följande:
Min sporre beror till 90 % på att jag e överviktig men har silicon inlägg från stadium i skorna och har då inte ont. Testa!