• Anonym (pms:ig)

Vad har ni för preventivmedel? hjälper det mot pms?

Hej
    Undrar lite vad ni andra har för preventivmedel och om det hjälper mot psm, det är väl först och främst hjälp med pms jag behöver...

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 22:49
    Kom på EN sak till

Får ni mindre sexlust av ert preventivmedel?

• Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel? hjälper det mot pms?

puffar

• Anonym (pms häxa)

inget preventivmedel hjälper mot pms så vida dom inte är hormon fria....

jag har stora problem med pms.... gick till min gynekolog och fick det förklarat för mig att när man har ägglossning så utsöndrar man gulkropps hormon och det är oftast det som triggar pms... och alla p-medel innehåller gulkropps hormon.... så det är inte så lyckat!

inte undra på att man har varit mord benägen när man åt p-piller=) '

jag fick iaf utskrivet antidepp medicin funkar hur bra som helst tar en liten dos varje dag och jag är som en ny människa=)

Anonym (pms häxa) skrev 2009-10-31 00:11:26 följande:
    inget preventivmedel hjälper mot pms så vida dom inte är hormon fria.... jag har stora problem med pms.... gick till min gynekolog och fick det förklarat för mig att när man har ägglossning så utsöndrar man gulkropps hormon och det är oftast det som triggar pms... och alla p-medel innehåller gulkropps hormon.... så det är inte så lyckat! inte undra på att man har varit mord benägen när man åt p-piller=) 'jag fick iaf utskrivet antidepp medicin funkar hur bra som helst tar en liten dos varje dag och jag är som en ny människa=)
    Ähh... det där håller jag inte riktigt med om, när jag var ung dick jag  piller för pms och blev mycket bättre ...

Antidepressiva har jag ätit i 17 år, de hjälper inte ett dugg.

http://www.expressen.se/halsa/1.1301387/sa-slipper-du-pms-med-nytt-superpiller

Yasmin är det p -piller som är andrahandsval vid pms, förstahandsval är antidepressiva

PMS och Yasmin
    Det är av allra största intresse att Yasmin är det första P-piller som tolereras väl av kvinor med PMS. Spironolaktoner har ju blivit den skolmedicinska standardbehandlingen för "måttlig" PMS och drospirenon är ett spironolaktonderivat med mild vattenutdrivande och blodtrycks-sänkande effekt.

http://www.kvinnohalsa.se/sidor/yasmin_pms.html

• Anonym (pms häxa)

oki. ja jag fick det förklarat så för mig iaf. för mig funkar det inte med p-medel. men med anti depp.

• Odetta

p-ring, det finns inget bättre (tycker i alla fall jag)

Den hjälpte mig med min pms och stabiliserade liksom mina hormoner så jag vart sååååå mycket jämnare i humöret. Den påverkade visserligen mig lite på sexlustfronten, men det var det värt faktiskt.

Så p-ring, det rekomenderar jag varmt.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
    Odetta skrev 2009-10-31 21:07:23 följande:
    p-ring, det finns inget bättre (tycker i alla fall jag)Den hjälpte mig med min pms och stabiliserade liksom mina hormoner så jag vart sååååå mycket jämnare i humöret. Den påverkade visserligen mig lite på sexlustfronten, men det var det värt faktiskt.Så p-ring, det rekomenderar jag varmt.
    P-ring, vad är det?
  • Odetta
    Anonym (pms:ig) skrev 2009-10-31 22:02:47 följande:
    P-ring, vad är det?
    orkar inte förklara just nu, men här är en länk

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/

Jag tycker som sagt att det är ett toppen alternativ. Jag mådde bra av den och slutade enbart för att vi önskade oss en bebis. Innan jag blev gravid blev jag ju himlans pms-ig dem månaderna innan det hade tagit sig, så jag sa faktikt till min man att skulle det inte vara för den lilla detaljen att det ju inte blir några barn med den på plats så skulle jag aldrig sluta. Nu är vår son 8 månader gammal och jag ska sluta amma (inte ett alternativ under amingen tyvärr) och åter igen...skulle det inte vara för att vi önskar syskon nu så skulle jag inte tveka en endaste sekund att sätta in en sådan igen.
    Odetta skrev 2009-10-31 22:19:55 följande:
    orkar inte förklara just nu, men här är en länk preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/Jag tycker som sagt att det är ett toppen alternativ. Jag mådde bra av den och slutade enbart för att vi önskade oss en bebis. Innan jag blev gravid blev jag ju himlans pms-ig dem månaderna innan det hade tagit sig, så jag sa faktikt till min man att skulle det inte vara för den lilla detaljen att det ju inte blir några barn med den på plats så skulle jag aldrig sluta. Nu är vår son 8 månader gammal och jag ska sluta amma (inte ett alternativ under amingen tyvärr) och åter igen...skulle det inte vara för att vi önskar syskon nu så skulle jag inte tveka en endaste sekund att sätta in en sådan igen.
    Okey får kolla in länken...misstänker att du menar en sådan ring man för upp i underlivet? Fattar inte hur man får dit eller ut den
    Odetta skrev 2009-10-31 22:19:55 följande:
    orkar inte förklara just nu, men här är en länk preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/Jag tycker som sagt att det är ett toppen alternativ. Jag mådde bra av den och slutade enbart för att vi önskade oss en bebis. Innan jag blev gravid blev jag ju himlans pms-ig dem månaderna innan det hade tagit sig, så jag sa faktikt till min man att skulle det inte vara för den lilla detaljen att det ju inte blir några barn med den på plats så skulle jag aldrig sluta. Nu är vår son 8 månader gammal och jag ska sluta amma (inte ett alternativ under amingen tyvärr) och åter igen...skulle det inte vara för att vi önskar syskon nu så skulle jag inte tveka en endaste sekund att sätta in en sådan igen.
    det var som jag som jag trodde, en sådan där ring, men hur i härrans namn får man ut den?

SÅ svårt vad man ska välja, tittade runt bland alla prev.medel som stod om på sidan
  • Odetta
    Anonym (pms:ig) skrev 2009-10-31 22:55:52 följande:
    det var som jag som jag trodde, en sådan där ring, men hur i härrans namn får man ut den?SÅ svårt vad man ska välja, tittade runt bland alla prev.medel som stod om på sidan
    Det är jättelätt att ta ut den! Man stoppar in ett finger och krokar liksom fast i ringen och så är det bara att dra ur den

Andra vanliga frågor är om den känns och om mannen känner den och nej, varken det ena eller det andra. Ringen trillar inte heller ut bara sådär utan sitter bra där den sitter. Det är ju en silikonring och den blir väldigt mjuk när den blir varm, så den anpassar sig helt efter hur du är formad. Sedan är det rätt fiffigt att man kan registerar sig för att få påminnelse i mobilen när det är dags att ta ut den och när det är dags att sätta in en ny.

Odetta skrev 2009-10-31 23:56:51 följande:
    Det är jättelätt att ta ut den! Man stoppar in ett finger och krokar liksom fast i ringen och så är det bara att dra ur den Andra vanliga frågor är om den känns och om mannen känner den och nej, varken det ena eller det andra. Ringen trillar inte heller ut bara sådär utan sitter bra där den sitter. Det är ju en silikonring och den blir väldigt mjuk när den blir varm, så den anpassar sig helt efter hur du är formad. Sedan är det rätt fiffigt att man kan registerar sig för att få påminnelse i mobilen när det är dags att ta ut den och när det är dags att sätta in en ny.
    Hahaa Jaså...men hur långt up sitter den?

Hmm låter ju väldigt bra...

Vaaa *asgarvar* i mobilen hahaa!!!!!

Är det dyrt?

Men undra egentligen HUR den är för pms?
  • Odetta
    Anonym (pms:ig) skrev 2009-11-01 12:06:48 följande:
    Hahaa Jaså...men hur långt up sitter den?Hmm låter ju väldigt bra...Vaaa *asgarvar* i mobilen hahaa!!!!!Är det dyrt?Men undra egentligen HUR den är för pms?
    När man sätter in den så sätter man den ju så långt in man når, typ Och med pms:en...ja, jag vet inte exact HUR det funkar, men det funkade för mig. För min del så kändes det som om mina egna hormonstormar blev tyglade av p-ringens hormoner och på så sätt jämnare. Och med jämnare hormoner så blev mitt humör också jämnare. Innan p-ringen blev jag superdeprimerad veckan innan mens, och med p-ringen kände jag mig jämn och tillfreds genom hela cykeln (visst att andra saker utifrån kan påverka humöret, det är ju inget lyckopiller, men hormonellt tillfreds..hänger du med?)

Och japp, sms i mobilen...och man kan få påminnelse på mailen också

Jag rekomenderar som sagt p-ringen varmt. Jag mådde ortoligt bra av den och av alla p-medel jag provat (kondom, p-piller, 3 olika spiraler och p-ringen) så har den funkat absolut, utan tvekan, bäst för mig
  • Odetta
    Anonym (pms:ig) skrev 2009-11-01 12:06:48 följande:
    Hahaa Jaså...men hur långt up sitter den?Hmm låter ju väldigt bra...Vaaa *asgarvar* i mobilen hahaa!!!!!Är det dyrt?Men undra egentligen HUR den är för pms?
    Jusst det, priset. Jag kommer inte ihåg exact, men jag tror att den ligger på samma kostnad per år som en hormon spiral kostar. Jämfört med p-piller vet jag inte för det är 10 år sedan jag åt sånna och kopparspiral är ju gratis, så det kostar mer än det. (men kopparspiral rekomenderar jag inte...) Och kondomer är ju dyra dem med...så egentligen kostar den väl som allt annat i det stora hela
    Odetta skrev 2009-11-01 14:18:52 följande:
    När man sätter in den så sätter man den ju så långt in man når, typ Och med pms:en...ja, jag vet inte exact HUR det funkar, men det funkade för mig. För min del så kändes det som om mina egna hormonstormar blev tyglade av p-ringens hormoner och på så sätt jämnare. Och med jämnare hormoner så blev mitt humör också jämnare. Innan p-ringen blev jag superdeprimerad veckan innan mens, och med p-ringen kände jag mig jämn och tillfreds genom hela cykeln (visst att andra saker utifrån kan påverka humöret, det är ju inget lyckopiller, men hormonellt tillfreds..hänger du med?)Och japp, sms i mobilen...och man kan få påminnelse på mailen också Jag rekomenderar som sagt p-ringen varmt. Jag mådde ortoligt bra av den och av alla p-medel jag provat (kondom, p-piller, 3 olika spiraler och p-ringen) så har den funkat absolut, utan tvekan, bäst för mig
    hmm så långt in man når hihi   men jag FATTArR verkligen unte HUR man får tag på den sedan? kitt!

Min menscykel håller typ på hela tiden känns det som, mensen hinner precis ta slut så är det dags igen, ägglossning etc etc Blir på pissigt humör, allt känns så jobbigt och betungande, trivs inte med mig själv på något sätt, blir negativ osv
  • Odetta
    Anonym (pms:ig) skrev 2009-11-01 20:32:54 följande:
    hmm så långt in man når hihi   men jag FATTArR verkligen unte HUR man får tag på den sedan? kitt!Min menscykel håller typ på hela tiden känns det som, mensen hinner precis ta slut så är det dags igen, ägglossning etc etc Blir på pissigt humör, allt känns så jobbigt och betungande, trivs inte med mig själv på något sätt, blir negativ osv
    Jag tycker du ska prata med en BM och prova p-ring om det verkar bra i samtalet med henne  Min mens blev 3 dagar lång med p-ringen (spotting dag 1, mensblödning dag 2 och spotting dag 3) och så kom den punktligt på dagen, varje tisdag i min ringfria vecka. Det var SÅ skönt att veta exact när mensen skulle komma och veta exact hur den skulle bete sig och hur lång den skulle vara. Och sedan när den ringfria veckan var slut så satt jag in en ny ring och visste exact hur jag skulle må fram tills nästa ringfria vecka. Jag slapp allt vad som hette pms!

Endaste nackdelen, och då menar jag absolut endaste (i alla fall för mig) var att jag kunde känna liiiiiiite mindre sexlust. Men jag mådde så mycket bättre i övrigt, så det var det värt.

Och angående att stoppa upp den och ta ut den. Det är en ring och innan du stoppar upp den så håller du den någon minut mellan händerna så den blir varm, för den blir lite mer flexibel då. Sedan klämmer du ihop den mellan tumme och pekfinger (så den blir avlång i formen) och trycker upp den i slidan. För att få den på plats trycker du den sedan med pekfingret  upp så långt ditt pekfinger når och så sitter den där
    För att sedan ta ut den så för du åter in ditt pekfinger och krokar bara i ringen och drar ut. Den försvinner ju inte in i dig, så det går ättelätt att känna den och då är det ju bara pilla fram den

Något annat bra med ringen också är att du kan ta ut den när ni har sex. Man kan ha den ute i max 3 timmar vill jag minnas utan att effekten påverkas. Så skulle din partner mot förmodag störas av ringen så finns det ju en lösning. Du kan även ta ut den efter sex och bara spola av den kort om det känns renare då.

Svårare än så är det inte (haha, man skulle kunna tro att jag säljer dessa, men nej, kjag är bara ett stort fan)

Låter ju toppen =)

Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel? hjälper det mot pms?