• PetraD

lockigt hår

min dotter har sedan hon var väldigt liten haft lockigt hår
    eller egentligen "mer än lockigt"; korkskruvar...
    men nu har korkskruvarna börjat bli mer åt lockigt
    kan sånt försvinna???
    hon fyller 6år i början av nästa år
    hur är bäst att ta hand om håret när duschar? läste på någon sida att man ska låta det torka först innan borstar/kammar... men då blir det ju inga lockar kvar, kammas ur då ju...
    vi brukar torka det handdukstorrt och sen borsta ur det, sen kramar upp det lite med handen
    på morgonen om inte duschar brukar spraya med vatten och lite balsamspray (istället för duschen)
    ska man använda kam eller borste helst?? av "modell" vad???
    skriv alla tips ni har tack

• Svar på tråden lockigt hår
  • Nefta

Jag vet inte hur man bäst tar hand om håret. Men jag hade jättelockigt hår, korkskruvar, när jag var liten. Men det försvann när jag blev lite äldre. Ett tag var det nästan rakt, sen gick det tillbaka och blev lockigt igen men jag har aldrig mer haft korkskruvar. Så ja, sånt kan försvinna.

• Hanna35

Har alltid haft lockigt hår och tycker själv att det blir bättre att borsta blött och sedan låta själv torka.. Blir lätt risigt annars och så kammar man ur lockarna om man borstar när det är torrt.

Angående korkskruvlockarna så kan det vara att när ni kammar/borstar torrt hår jämnas lockarna ut eller att när håret blir långt så "orkar" håret inte locka sig så mycket..
    Jag har aldrig lyckats bli av med mina lockar mer än med plattång så tror inte att lockarna kan försvinna men däremot är det mer eller mindre lockigt beroende på hur långt håret är.

• Joico

Jag hade lockigt hår när jag var liten, sen blev det lite färre och nu har jag lite lockar, men inte alls som när jag var liten.

Se till att håret är återfuktat, kanske en snabb inpackning ibland och använd alltid balsam. Kamma igenom håret när det är fuktigt, med en bredtandad kam och låt det vara sen.

• PetraD
    Nefta skrev 2009-10-31 01:29:03 följande:
    Jag vet inte hur man bäst tar hand om håret. Men jag hade jättelockigt hår, korkskruvar, när jag var liten. Men det försvann när jag blev lite äldre. Ett tag var det nästan rakt, sen gick det tillbaka och blev lockigt igen men jag har aldrig mer haft korkskruvar. Så ja, sånt kan försvinna.
    tack för ditt svar
  • PetraD
    Hanna35 skrev 2009-10-31 01:35:46 följande:
    Har alltid haft lockigt hår och tycker själv att det blir bättre att borsta blött och sedan låta själv torka.. Blir lätt risigt annars och så kammar man ur lockarna om man borstar när det är torrt.Angående korkskruvlockarna så kan det vara att när ni kammar/borstar torrt hår jämnas lockarna ut eller att när håret blir långt så "orkar" håret inte locka sig så mycket.. Jag har aldrig lyckats bli av med mina lockar mer än med plattång så tror inte att lockarna kan försvinna men däremot är det mer eller mindre lockigt beroende på hur långt håret är.
    ja precis, det blir ju väldigt risigt annars och lockarna försvinner...
    så man kanske ska kamma så lite/sällan som möjligt för att de ska hållas kvar...
    kan ju vara så ja att det blir jobbigare/tyngre för håret när blir mer långt.. fast finns ju även de med långt med korkskruvar... fast kanske "fixat"
    är det vanligast att man har tjockare håt när är lockigt? min dotter har väldigt tunt hår (antagligen efter mig) men det kan väl också ändra sig?

tack för ditt svar också
  • PetraD
    Joico skrev 2009-10-31 01:36:51 följande:
    Jag hade lockigt hår när jag var liten, sen blev det lite färre och nu har jag lite lockar, men inte alls som när jag var liten.Se till att håret är återfuktat, kanske en snabb inpackning ibland och använd alltid balsam. Kamma igenom håret när det är fuktigt, med en bredtandad kam och låt det vara sen.
    tack för ditt svar
    att alltid använda balsam? räcker det om man ibland har spraybalsam och ibland vanligt??
    är det bredtandad kan som är bäst??
Svar på tråden lockigt hår