• MissMary

Franchising?

Jag har länge haft funderingar på att starta något eget. Nu tror jag att jag har kommit på inom vad och det känns som ett steg närmare=)
    Dessa butiker verkar drivas av franchisetagare.

Så nu vill jag vet allt om franchise! Hur det fungerar, vad som krävs för att få starta och allt annat.

Så om du är en , jobbar för en eller känner en franchisetagare. Eller bara vet något om det så snälla hjälp mig! Jag vet inte alls mycket om det.

• Svar på tråden Franchising?
  • Maria40

Tror det är olika regler för olika butiker.

De mest kända är väl McD, 7-11 osv.
    Tror det är vanligt att butiken måste hålla det sortiment som huvudkontoret bestämt, även de priser som är bestämda, inredning, öppettider mm.

Men, ta kontakt med företaget så får du säkert reda på vilka regler de har.
    (Tror en regel är att man inte får berätta reglerna för någon).

• Bolaget

Vad som krävs först och främst är att franchisgivaren vill starta något på den ort du tänkt dig och att ingen annan redan fått avtal för orten. Skulle det vara så får du snällt vänta till den befintliga tagaren vill sälja eller gå ur konceptet.

Nästa steg brukar vara att hitta en lokal som givaren accepterar och så får du renovera/bygga om den så att den passar in i givarens koncept, dvs att alla butiker ser likadana ut så långt det går. Givaren ska sedan godkänna lokalen när den är klar.

Nästa steg är din utbildning. Du får jobba i en butik som drivs endera av givaren själv eller annan tagare så att du lär dig produkterna, konceptet, hur du ska uppträda, vad givaren förväntar sig av butiken, hur du beställer varor osv osv.

Någonstans här under resan hit så har du också fått betala in inträdesavgiften som franchistagare.

Nu är det dags att köpa in varorna från givaren enligt det standardsortimrnt de bestämmer. Här kan det ju skilja lite då vissa givare kan låta dig ha ex 10-25% varor som du själv kan köpa in från egna kanaler så du kan ha ett viss specifikt sortiment i just din butik.

Nu är det dags att öppna och din avgift efter detta till givaren kan endera vara en fast månatlig avgift eller en omsättningsbaserad eller em mix av detta.

Så i kapital måste du ha
    1 till inträdesavgiften
    2 till lokalköp + ombyggnad
    3 till din egen lön de månader du jobbar och lär dig i den andra butiken
    4 För att köpa in lagret

• MissMary

Tack så jättemycket för bra svar! Jag ska kolla upp lite mer och kontakta företaget och höra vad de tycker. Tack igen=)

• DanielaM

oj ser visst att du hade samma fråga som mej..
    då kanske vi kan utbyta lite..

har du fått några bra tips och svar

Svar på tråden Franchising?