• 969803

    Läckage i kylaren?

    För någon månad sedan lös lampan i bilen, att jag behövde fylla på med kylarvätska. Fyllde på och så igår lös lampan igen *suck*.
    Är detta en kostsam historia tro?
    Jag kan tyvärr ingenting om det här.

  • Svar på tråden Läckage i kylaren?
  • a mor

    Du måste kolla om det är kylaren eller en slang som läker först. Har du otur så är det toppen som läker, å då kan det bli dyrt. Försök hitta någon amatörmekare i första hand som kan kolla de billiga felvarianterna.
    I o f s så tycker jag att det låter som om det är kylaren eller en slang, så det behöver inte bli så dyrt. (m tanke på mängden vätska som försvinner alltså)

  • 969803

    Tack snälla för din hjälp.
    Tyvärr så måste jag nog lämna in bilen till verkstan, jag har inga bra kontakter.

    Sist när jag skulle byta mitt batteri i bilen så satte dom in ett gammalt, som var trasigt .
    Jag fick sen ett nytt men är jäkligt skeptisk efter det.

  • a mor

    Försök i alla fall titta efter själv. Oftast kan man se var det läker. Kolla slangarna du ser som går till o från kylaren. Kolla även själva kylaren om det är blött där.
    Kolla både med kall o varm motor samt med av o påslagen motor. Beroende på var det läker kan det vara skillnad om motorn är varm eller kall, på eller av.

  • Lindreas

    Håller med a mor, kolla att det inte är någon slang, det är det oftast! Hur gammal är bilen? Vad är det för modell? :)

  • Danne74

    Slangar är det absolut vanligaste felet.

    Gummi torkar och spricker av värmestrålningen ifrån motorn, de utsätts också för saltvatten, väta och frost.

    Är alla slangar på och hela (en in, högst upp på kylaren och en ut, längst ner på kylaren) så kan man kolla hur vattenpumpen ser ut.

    Verkar den rimligt torr så får man se på cellerna i själva kylaren, är de vitgråa och lösa/bortfrätta så är själva kylaren boven. Kolla även termostaten samtidigt.

    En termostat som är trasig kanske inte öppnar alls och då kokar motorn lätt bort vatten vilket upplevs som ett läckage.

    Så länge felet finns i själva kylsystemet (o inte i motorn) så är det både enkelt och billigt att laga.

  • 969803

    Tack alla ni för eran hjälp. Ska försöka kika in under motorhuven och se om jag ser något . Åh, vad jag önskar att man kunde mer om det här med bilar.

  • a mor
    969803 skrev 2009-11-02 19:55:53 följande:
    Tack alla ni för eran hjälp. Ska försöka kika in under motorhuven och se om jag ser något . Åh, vad jag önskar att man kunde mer om det här med bilar.
    Du kan börja lära dej nu.
  • TrumPappa0406

    Som sagt... Hoppas det bara är en slang eller så... Då kostar det inte så mycket.

    Läcker topplockspackningen vatten t ex ner i oljan så är det INTE kul.

    Ta ut oljestickan och titta. Oljan skall vara klar och ren. Är den "mjölkig" har du detta problem.
    Titta också om du ser spår av läckage

    En viktig sak är att etylenglykol (det vanligaste glykolet) är giftigt, men smakar sött! Se upp med hundar och katter om det läcker. Dom slickar och kan dö.

  • Anton Chigurh
    Danne74 skrev 2009-11-02 17:29:22 följande:
    Så länge felet finns i själva kylsystemet (o inte i motorn) så är det både enkelt och billigt att laga.
    Allt är ju relativt i det läget !!!
  • Danne74

    Jupp, läcker motorn internt så blir det dyrt.

    Vatten i motoroljan gör ingen glad...

  • Anton Chigurh
    Danne74 skrev 2009-11-04 21:56:24 följande:
    Jupp, läcker motorn internt så blir det dyrt.Vatten i motoroljan gör ingen glad...
    Jodå, jag håller med dig, vad jag menade var att även ett byte av vattenpump elr kylare kan "kännas" dyrt, beroende på ägaren's ekonomi då. Men såklart billigare än en sprucken/vriden topp.
  • 969803

    Ska kika i helgen så får vi se vad det visar. Hoppas, hoppas....har inte lust att få en saftig räkning till jul .

  • 969803

    Förresten, tack till er alla för era svar

Svar på tråden Läckage i kylaren?