• Petronella77

Pelletsbrännarhjälp

Skulle vilja ha lite hjälp från någon som är lite kunnig med pellets. När vi askar ur pannan så är det så mycket pellets som är obränt i askan. Hur kan detta komma sig? Har inte varit lika mycket förut. Vi bytte tändelementet för ett tag sedan, men det kan väl inte vara något som har hänt?
    Vi brukar göra av med 6 säckar pellets i veckan, men får nu komplettera på fredagar med 2 säckar till. Så vi är uppe i 8 påsar i veckan. Känns inte riktigt som det ska. Tacksam för svar

• Svar på tråden Pelletsbrännarhjälp
  • Petronella77
    FreeForAll skrev 2009-10-31 10:27:21 följande:
    Otillräcklig syretillförsel?
    Hur "rättar" man till det??? Och hur ser man att det skulle vara just otillräckligt syretillförsel? För det är rätt bra drag i pannan, alltså när man rensar bort askan och det ryker från den så sugs det in i pannan med ruskig fart. Men kanske int ehar något med det att göra? Är inte så kunnig än nämligen på detta
  • Thursday

Maken säger att det kan vara så att pelletsen kommer för fot och studsar ur brännarröret. Ska finnas stopp att sätta i. Sen har det ju blivit mycket kallare, då går det ju fler säckar men du menar kanske att det går fler jämfört med vad det brukar göra annars vid samma temperatur? Har du frågat på pellets.info? Där brukar maken läsa en del.

• Petronella77

Vi har ett faktiskt ett stopp i brännarröret. Så dom ska inte studsa ur där..tror jag. Det är en lite plåtbit som sitter där i som vi får ta bort när vi rensar där. Jo absolut, det blir ju lite fler säckar när det är kallare. Men om vi jämför med i april när vi flyttade in i huset, så gick det bara 6 säckar i veckan och det var ungefär samma temp. Ska in och läsa på länken du tipsade om, tack för hjälpen

• Thursday
    Petronella77 skrev 2009-10-31 12:54:55 följande:
    Vi har ett faktiskt ett stopp i brännarröret. Så dom ska inte studsa ur där..tror jag. Det är en lite plåtbit som sitter där i som vi får ta bort när vi rensar där. Jo absolut, det blir ju lite fler säckar när det är kallare. Men om vi jämför med i april när vi flyttade in i huset, så gick det bara 6 säckar i veckan och det var ungefär samma temp. Ska in och läsa på länken du tipsade om, tack för hjälpen
    Jag vet inte var du bor, men här i Göteborgstrakten är det bra mycket kallare i oktober än i april. Men är det bara mängden pellets som går åt som ha ökat eller är det även mängden obrända?
  • Thursday
    Thursday skrev 2009-10-31 14:29:51 följande:
    Jag vet inte var du bor, men här i Göteborgstrakten är det bra mycket kallare i oktober än i april. Men är det bara mängden pellets som går åt som ha ökat eller är det även mängden obrända?
    Kan ju tillägga att vi låg på runt 13 kilo per dag i april i år jämfört med runt 20 kilo per dag i oktober i år.
  • Hertha

Tändelementet är kanske effektivare så att det inte behövs lika mycket pellets för tändstarten?

Eller så råkade ni kanske komma åt något när det byttes så att någon inställning ändrats? Många "pelletssorter" har dessutom blivit av sämre kvalitet på sistone (fast kanske inte sedan i april i och för sig.)

• Petronella77

Idispidis - vi bor i södermanland. Och det var kallare i april när vi flyttade in hit än det är nu. Det har ökat i mängden obrända pellets också, jag skulle inte ljuga om jag sa att det säkert är 60%aska och 40% pellets när vi rensar ur den.

Hertha - jag tror att det är samma effekt på tändelemntet. Vi kollade upp att det var den som skulle vara till den brännaren vi har, men det kanske finns i olika effekt också? Det som satt på måste varit en gammal som suttit från starten 2003. Men visst, vi kan ju ha kommit åt inställlningarna, vi hade ju bort allt som sagt när vi bytte tändelementet. Och sen har vi faktiskt bytt pelletssort precis. Vi körde på byggmax pellets först.

• Hertha

Gick ni från lite obrända pellets till många fler eller från inga obrända alls till lite? Har ni driftstopp också?

Tändelement från 2003? Vilken sort är det? Vill ha! Vi tyckte vi hade världens flyt när vårt sista funkade i 2 år!

• Thursday
    Hertha skrev 2009-10-31 20:39:30 följande:
    Gick ni från lite obrända pellets till många fler eller från inga obrända alls till lite? Har ni driftstopp också? Tändelement från 2003? Vilken sort är det? Vill ha! Vi tyckte vi hade världens flyt när vårt sista funkade i 2 år!
    O tjena, vi får byta varannan månad nu känns det som! Vår leverantör är lite trött på den dåliga kvaliteten!
  • Hertha

Mannen frågar vad ni har för brännare? (gubben: Den vi har där bytte dom leverantör av brännarelement, men har nu bytt tillbaka då alla element gick sönder hela tiden. Inte ett problem för oss då det är 1 års garanti på elementen. Vi har en PX-21, som eg heter något annat i sverige, från KMP)

• Cashew

har ni haft dit någon för att justera brännaren? det kan behövas med jämna och ojämna mellanrum oavsett om man har ändrat och pillat på pannan.

• Thursday
    Hertha skrev 2009-10-31 20:50:31 följande:
    Mannen frågar vad ni har för brännare? (gubben: Den vi har där bytte dom leverantör av brännarelement, men har nu bytt tillbaka då alla element gick sönder hela tiden. Inte ett problem för oss då det är 1 års garanti på elementen. Vi har en PX-21, som eg heter något annat i sverige, från KMP)
    Vi har samma likadan. Vår kille har också bytt leverantör nu, och visst det kostar inget extra men det är rätt irriterande med alla kalla duschar
  • Petronella77

Hertha - vi har gått från lite obrända pellets till mer nu. Ja du, var det var för sort på tändelemntet har jag ingen aning om. Det vi har nu beställde vi från pelletsbilen.se har bara haft det nya i en månad nu så jag ska väl inte skrika hej än då. Vore ju inte så roligt att få byta det varannan månad =( Vi har en pellx 20 som brännare.

cahew - nej vi har ju tyvärr inte det. Dom som bodde i huset innan oss använde inte ens brännaren, dom körde på elpatronen. Så vi vet ju inte hur länge sedan något sånt är gjort. Vi har bara bott i huset i 7 månader än. Kanske något man skulle göra då???

• Cashew

det tycker jag absolut ni ska göra. vi ska ha hit nån snart för andra gången och då är pannan bara 2½-3 år. kostar en slant men förhoppningsvis går det på ett ut om den förbränner bättre och därmed använder mindre pellets.

• Petronella77

har du någon koll på hur mycket det kostar? På ett ungefär?

• Hertha

Med pelletspannan i början hade vi nog driftstopp någon gång per vecka men det var en ny panna och de hade inte riktigt koll. Sen fixade min man inställningarna förra året självoch plötsligt var det superbra för att sedan ha driftstopp 3-4 ggr /dag igen! Vi har inte installerat elpatronen än (ska göra det nästa vecka) så det var jäkligt irriterande!

Men plötsligt gick det upp ett ljus för maken och så putsade han flamvakten och nu har den inte stannat en gång sedan dess (förutom när vi stack iväg över helgen och fick slut på pellets... ).

Vet inte vad en servicekille kostar, de var här jämnt och ständigt i början men det gick ju på garantin. När de bytte tändelement en gång så tror jag det gick på ca 500 kr men det tar ju 5 minuter.

• Petronella77

Men vad jobbigt med så många driftstopp. Vi har bara haft 3 driftstopp. Första driftstoppet hade vi när vi bestämde oss för att göra rent hela pelletsbehållaren,, så vi tömde den ju på pellets. Sen blev det driftstopp när vi startade den, men det ordnade sig snabbt men lite hjälp. Man lär sig =)
    Men 3 driftstopp på 7 månader är alltså inte så mycket?

• Thursday
    Petronella77 skrev 2009-11-01 21:02:36 följande:
    Men vad jobbigt med så många driftstopp. Vi har bara haft 3 driftstopp. Första driftstoppet hade vi när vi bestämde oss för att göra rent hela pelletsbehållaren,, så vi tömde den ju på pellets. Sen blev det driftstopp när vi startade den, men det ordnade sig snabbt men lite hjälp. Man lär sig =) Men 3 driftstopp på 7 månader är alltså inte så mycket?
    Det där beror ju så mycket på. Vi har aldrig några driftstopp på det viset. Ibland har vi inte fyllt på, och så har som sagt tändelementen gått sönder lite väl ofta. Och så hade vi sotat dåligt en gång så att överhettninsskydet löste ut. Men inte att den bara stannar hela tiden, så nog kan det gå att få det bättre än så.
Svar på tråden Pelletsbrännarhjälp