• Mandi74

Lättare att bli gravid igen efter graviditet?

Har vid alla mina graviditeter fått jobba i verkstan drygt 1 1/2 år innan det har blivit någon bebis, fick en son nu i februari och vu skulle gärna vilja ha ett syskon till honom. Fast vi vill inte (om det nu går) inte att det ska vara allt för långt i mellan, men så var det en mamma i vår föräldrar grupp som sa att det är lugnt för det går snabbare att bli gravid igen om man nyligen fått barn..

Hur är det, stämmer det? Nån som vet..?

Tack på förhand..

• Svar på tråden Lättare att bli gravid igen efter graviditet?
  • AnnaGBG

Tja, jag vet egentligen inte men min barnmorska sa att det var så när jag var på inskrivning för några veckor sedan. Vi hade försökt länge med första barnet men på första försöket ( snarare missen, för det skulle inte bli bebis än ) så kom nr 2 till, ganska exakt ett år efter min son föddes.

• Frasse

Kan inte det ha med stressen och ovissheten att göra? Alltså psykiskt? Att har man redan ett barn sedan innan så behöver man inte oroa sig om ifall man KAN få barn eller inte..??? Man är liksom mera lugn över hela situationen... Kroppen mera balanserad... Kan jag tänka mig...

• AnnaGBG

Det kan nog vara möjligt men hon jag pratade med menade att det var rent fysiskt. Att kroppen är mer "öppen" för en graviditet, när man "nyss" gått igenom en.

• Frasse

Kan ju stämma det med! Kroppen e ju redan anpassad så att säga... he he

• Mandi74

Tack för era svar, antar att det bara är till att köra på och se vad som händer.

Frasse: Jag har vid varje graviditet, ävne den sista varot helt säker på att jag inte kunnat få fler barn. Tror samma nu, att nu går det inte mer. Varför vet jag inte, men för varje gång det lyckas blir jag lika förvånad..
    Men nu känner vi oss ganska avslappnade även om jag tror att nu går det inte mer..

• Teskedsmamman

När vi gjorde sonen höll vi på i 11 mån!!!

Andra graviditeten tog på andra försöket - slutade i missfall... blev sedan gravid på andra äl efter missfallet och sitter nu med misstänkta värkar....

• FamiljenTörnros

Min erfarenhet från mig själv och andra är att kanske är det så att hormonerna är mer mottagliga för graviditet när man är mamma redan, och lever det livet med barn redan?Jag blev gravid på första försöket båda gångerna, men tre kompisar hade svårt första gången, sen började dom aldrig skydda sig efter amning då de ansåg att sist tog det några år så lika bra att köra på: Alla tre var gravida inom 3 månader från att mensen kommit tillbaka. Och för alla tre tog det alltså i genomsnitt 2 år med första! Så kanske är kroppen fysiskt mer mottaglig när man redan har ett mammaliv

• Gladskiten

Min bm sa att det inte går snabbare för att man varit gravid tidigare. Hon sa att kroppen är som den är..har man svårt att bli gravid så har man det jämt.
    konstigt att det finns bm som säger oliks...vad sjutton ska man tro??

• AnnaGBG

Gladskiten--Ja, fast hon menade att om man varit gravid nyss så är kroppen mer "öppen". Låter man det gå ett bra tag, så allt återgår och läker och dras ihop, då har man samma förutsättningar...

• Hanna82

På mig stämmer det iallafall inte att man blir lättare gravid när man fått ett barn! Vår pojke kom till på 4:e försöket, och vi började jobba på "tvåan" när vår son var 4 månader. Vi har nu försökt i 1 år, och vi har fortfarande inte lyckats trots att jag äter ägglossningsstimulerande och har spontan ÄL. Så det tror inte jag iallafall på.

• Niquilota

För mig stämmer det inte heller. Calle blev till på första försöket och nu är vi inne på vårt sjätte försök att få ett barn till. Tiden får utvisa hur lång tid det tar, men inte verkar det lättare precis.

• Bamsesaga

det stämmer inte på mig heller. 1:an tog 1år, 2:an tog också 1år (slutade i MA) och nu har vi försökt sen i maj utan resultat. Och det där att kroppen är extra "mottaglig" för graviditet efter ett missfall stämmer inte heller på mig....(men jag är nog inte riktigt som andra...)

• lovisag

1:an tog 11 månader
    2:an tog 2 månader

• Mandi74

Verkar som om det inte finns nått som säger att det skulle vara varken lättare eller svårare..antar att det bara är att jobba på och hoppas på den goda tuen..

Lycka till alla ni som försöker..

Svar på tråden Lättare att bli gravid igen efter graviditet?