• Gul13

Kycklingrecept UTAN cremefraiche, grädde eller yoghurt önskas

Som rubriken lyder: Överös mig med ert absolut recept på godaste bjudrätten med kyckling. DOCK utan grädde, cremefraiche eller matlagningsyoghurt. Det behöver inte vara laktosfritt. Det spelar ingen roll vilken del på kycklingen det gäller.

• Svar på tråden Kycklingrecept UTAN cremefraiche, grädde eller yoghurt önskas
  • luckyme83

koka kycklingfilé i hönsbuljong, ett par korn hel vitpeppar och gul lök..
    koka tills kycklingen är klar..dela kycklingen i bitar, spara buljongen..
    fräs kycklingen och löken med curry i stekpanna och lägg i en gryta..gör en bottenredning med margarin och vetemjöl, häll över så mycket buljong du vill ha så såsen blir lagom tjock..lägg sedan i kycklingen i såsen...servera med ris..

• Kanskedinsyrra

cocosmjölk å currypasta
    tandoori
    uncle bens såser

• Anatha

Jag brukar steka kycklingfileer och sen balnda olja och balsamvinäger som jag häller over kycklingen när den är skivad. Uppepå har jag hackade oliver, soltorkade tomater och riven parmesan. Kyckligen kan gärna marineras äver natten. Och ätas kall då läggs tillbbehören på när den ska serveras. Vill man ha även tillbehören varma kan man steka dem.

• Bling1975

Idag ska jag göra min favorit med kyckling.

Jag bryner på kycklingdelarna med salt och peppar och skickar in dem i ugnen till de är klara. Fungerar bra med typ stinas kyckling också.

Till det serverar jag en pestorisotto och sugarsnaps i tomat och fänkålsröra.

Risotto:
    1 Finhackad charlottenlök
    2 Finhackade vitlöksklyftor
    2 msk pesto
    4 msk olivolja
    200 g arborioris
    1 dl vitt vin
    5 dl kycklingbuljong

Börja med att hetta upp oljan i en kastrull. Tillsätt lök och vitlök och fräs dem glansiga och mjuka på svag värme.

Tillsätt riset och fräs det en stund så att det blir genomskinligt.
    Häll på vitt vin och låt koka tills vinet kokat in. Häll på lite av buljongen och låt riset suga åt sig vätskan.

Tillsätt buljongen lite i sänder under omrörning tills riset är krämigt men fortfarande har ett visst tuggmotstånd.

Sugarsnaps:
    2 msk olivolja
    1 finhackad stor scharlottenlök
    4 msk tomatpure
    1 msk fänkålsfrö
    1 pkt sugarsnaps (ca 200g)
    Salt och peppar, en skvätt vitt vin

Fräs löken i oljan, tillsätt fänkålsfrö och tomatpure. Rör runt, häll i en skvätt vin så att tomaten och oljan går ihop. När puren är klar så har du i bönorna och låter dem putta i 3,5 minuter.

Risotton går givetvis att smaksätta med annat än pesto, tex originalet med parmesan eller svamp, olivröra mm.

• Bling1975

Glömde att lägga till peston i receptbeskrivningen på risotton, den kan man iofs ha i nästan när som helst men jag brukar ha i den innan riset.

• Beautifully Human

Kyckling fileér, strimla och fräs i lök och vitlök (olja) (Jag kryddar alltid fileérna, men det kan man nog göra som man vill)
    Bryn kycklingen, skala och dela potatis och paprika, häll i en burk kokosnötmjölk (den som är creamy är bäst), röd currypasta, lite sambal beror på hur starkt man vill ha det. Släng i potatis och paprika och låt allt koka 30-45 min (brukar ta lite tid för potatisen...)

Servera med ris och sallad.

Eller så grillar man bara kycklingen som vanligt, eller kanske på spett? Och gör en jordnötsås,
    Jag brukar göra den med lök, vitlök (fräs i raps och smörolja), tillsätt 1/2 dl jordnötssmör, ca 2dl kokosnötmjölk, 2 msk soya, 1 msh sweet chilili sås, sambal efter tycke...koka upp en sväng, klart!

• lilla sandra

Vi käkade kycklingfilé med potatistoppar, tomatsås och fetaost igår. Jättegott.

• Tygtiiger

försvenskad och enkel tom ka gai som går hem även hos barn:

Skär ett par kycklingfiléer i strimlor (ta ½-1 per person beroende på aptit)
    hacka en purjolök

fräs purjon försiktigt i lite olja i en stor kastrull
    lägg i en tsk röd currypasta
    häll på en-två burkar kokosmjölk
    riv ner en stor bit färsk ingefära
    pressa i 1 - 2 vitlöksklyftor
    pressa i lite citron eller citrongräs
    smula ev i lite, lite kycklingbuljong
    droppa i lite fisksås (thailändsk jäst fisk alltså, inte någon jäkla romsås )
    lägg i kycklingstrimlorna och låt koka tills de är genomkokta (tar - 10 minuter)

Servera som det är eller med ris.

• rasajj

Kycklingbitar i ugnsaker form. pressa vitlok och stro over rosmarin och klicka matfett pa kycklingbitarna. Gradda i ugn tills genomkokt, serevera med kokt potatis eller ris.

Vi at detta valdigt ofta nar min syster hade det som varst med matallergier.

• kafferast

Kycklingfiléer av något slag i ugnsfast form. Häll över mycket soya och citron samt lite olivolja. Ha klyftad/skivad rödlök också. Ställ in i ugnen tills kycklingen är genomstekt.

Servera med couscous med röd paprika i.

Supergott och extremt enkelt!!

• nickefiki

Kycklingdelar i ugnsfast form. En burk krossade tomater, gul lök, vitlöksklyftor,skivad potatis, salt och svartpeppar. Blanda om lite. In med allt i ugnen en timme. Ta ut och ät och njut!

• snuttP

cocosmjölk, kycklingfilé, purjolök, bamnuskott och röd currypasta. Till det serverar du jasmine ris. Super gott och såååå enkelt!!

Svar på tråden Kycklingrecept UTAN cremefraiche, grädde eller yoghurt önskas