ok, då va det ju en annan femma om ni fick ett värdebevis. för att köpa en bilstol och ta den ur butik utan att varken testa i bilen eller med barnet i är inte så smart. att bilstolen är godkännd på en viss plats i bilen har inget att göra med att den rent fysiskt faktiskt passar där i verkligheten, de har liksom inte testat en stol i alla bilar på alla platser utan det är endast teoretiskt godkännd.
personalen borde kanske påpekat det eftersom det är vanligt förekommande problem men sammtidigt så är de inte alltid opartiska då de gärna vill sälja och tyvärr allt för ofta okunniga.
måste ni fälla sätet och inte kan byta stol så är nog husvagnsspegel enda lösningen.
att ni måste fälla baksätet för att få in vagnen låter inte optimalt och tänk på att ni måste spänna fast vagnen då den vid en krock kan krossa både dig och barnet.
Snart vår tur skrev 2009-11-02 09:50:20 följande:
Jag tyckte verkligen inte att det var ett misstag att få en bilbarnstol för 3000:- så det 'misstaget' får gärna upprepas! Vi fick ett värdebevis för att hämta ut stolen..så vi skulle in och få den installerad för att då oxå se om vi ville ha den stolen och att utbildad personal skulle installera den rätt. Tycker att de anställda skulle uppmärksamma sånt som en skymd sidospegel. Själv märkte jag ju inte det förrens jag åkte iväg. I instruktionsboken för stolen står det att man kan ha stolen i framsätet i en sån bil som jag har. Som sagt att sätta stolen bak är inget alternativ, tjejen är mörkrädd och jag tycker hon är för liten för att sitta själv i baksätet när hon är ledsen. Hon är bara 5 månader. Sen har jag ju en sån liten bil så jag måste fälla baksätet när vagnen ska med..och då kan jag inte ha stolen där.Jag är 168 lång så jag är ju inte så liten..konstigt att det verkar vara ett vanligt problem!?