• Snart vår tur

Bilbarnstol skymmer backspegel.

Har fått bilbarnstolen installerad i min bil, en Citroen C3. Den är i framsätet. Stolen är en IZI KID (den bästa av de bästa enligt 1: klass) och dottern på 5 mån sitter som en prinsessa MEN jag ser inte backspegeln!! Ska det vara så??

• Svar på tråden Bilbarnstol skymmer backspegel.
  • Hertha

Jag antar att du menar höger sidospegel? Den ser inte vi heller särskilt bra i. Min man kan om han lutar sig lite. Man får helt enkelt vrida på huvudet mer och kolla noggrannt i backspegeln.

• Cashew

nej självklart ska du kunna se i bakspegeln ordentligt annars blir det trafikfarligt. antingen får ni sätta dit en bakspegel utanpå, alltså en husvagnsspegel eller så får ni flytta bak stolen.

• Snart vår tur

Jo, jag menar höger sidospegel.
    hertha: Har ni bes bilen med den dåliga sikten..går den igenom? Har ni samma stol?

• Hertha

Nej, de har aldrig sagt något, tror vi besiktigat bilen 2 ggr med stolen. Nej, det är inte samma barnstol. Har en sådan där som de kan ha från de är nyfödda tills de inte behöver åka bakvänt längre. Ett ganska stort åbäke med andra ord.

• Cashew

även om det är lagligt är det inte särskilt trafiksäkert. pröva att sätta stolen bak istället alternativt köp en annan stol eller en extra backspegel som jag skrev tidigare.

• 2små2stora

Vi har skickat tillbaka vår stol, blev så less på åkbäket. Nu har vi en akta duoflex och en britax freeway. Mycket smidigare stolar måste jag säga.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • thecarseatlady

Alla bilstolar passar tyvärr inte lika bra i alla bilar, så även om den har blivit "bäst i test" betyder det inte att den är bäst för alla. Läs mer här om du vill; www.sakerhetsbutiken.se/artikel.php

• Snart vår tur
    Cashew skrev 2009-10-31 19:52:57 följande:
    även om det är lagligt är det inte särskilt trafiksäkert. pröva att sätta stolen bak istället alternativt köp en annan stol eller en extra backspegel som jag skrev tidigare.
    Jag har fått denna stolen av en släkting just för den var bäst i test. Känns dumt att lämna tillbaks den. Bak vill jag inte ha den..tjejen är så mörkrädd och hon är jätteledsen att åka själv bak. DÅ blir jag en sämre förare vill jag lova. Men man bör kanske gå tillbaks till affären som hjälpte mig montera den-vilka tips de kan ge och om de är villiga att byta mot annan stol som passar bättre.
  • Hertha

Hur lång är du?
    För själv är jag bara 160 cm och jag har känsla av det inte spelar så stor roll vilken stol jag väljer, den kommer ändå skymma sikten lite för backspegeln när jag sitter så långt fram med förarstolen.

Däremot tänker vi flytta bak den när lilleman blir lite större och inte så skrikig när vi kör bil, för som du säger man blir ju inte någon bra förare av att sitta och bli stressad över barnskrik.

• Cashew

alltså det är ju jättesnällt att få en stol men man kan inte bara köpa en stol som är bäst i test utan att varken testa i bilen eller om barnet sitter bra. du kanske borde påtala det lite fint så att samma misstag inte upprepas. många affärer har inte heller öppet köp på bilstolar så det är inte ens säkert ni kan byta den om ni skulle vilja.

ni får väl se om det funkar att montera annorlunda alternativt då en extra backspegel. att vänja dottern att åka bak hade jag personligen tyckt varit ett utav de bättre alternativen också.

Snart vår tur skrev 2009-10-31 22:53:47 följande:

Jag har fått denna stolen av en släkting just för den var bäst i test. Känns dumt att lämna tillbaks den. Bak vill jag inte ha den..tjejen är så mörkrädd och hon är jätteledsen att åka själv bak. DÅ blir jag en sämre förare vill jag lova. Men man bör kanske gå tillbaks till affären som hjälpte mig montera den-vilka tips de kan ge och om de är villiga att byta mot annan stol som passar bättre.
  • Snart vår tur
    Cashew skrev 2009-11-01 19:25:30 följande:
    alltså det är ju jättesnällt att få en stol men man kan inte bara köpa en stol som är bäst i test utan att varken testa i bilen eller om barnet sitter bra. du kanske borde påtala det lite fint så att samma misstag inte upprepas. många affärer har inte heller öppet köp på bilstolar så det är inte ens säkert ni kan byta den om ni skulle vilja. ni får väl se om det funkar att montera annorlunda alternativt då en extra backspegel. att vänja dottern att åka bak hade jag personligen tyckt varit ett utav de bättre alternativen också. Snart vår tur skrev 2009-10-31 22:53:47 följande:
    Jag tyckte verkligen inte att det var ett misstag att få en bilbarnstol för 3000:- så det 'misstaget' får gärna upprepas! Vi fick ett värdebevis för att hämta ut stolen..så vi skulle in och få den installerad för att då oxå se om vi ville ha den stolen och att utbildad personal skulle installera den rätt. Tycker att de anställda skulle uppmärksamma sånt som en skymd sidospegel. Själv märkte jag ju inte det förrens jag åkte iväg. I instruktionsboken för stolen står det att man kan ha stolen i framsätet i en sån bil som jag har. Som sagt att sätta stolen bak är inget alternativ, tjejen är mörkrädd och jag tycker hon är för liten för att sitta själv i baksätet när hon är ledsen. Hon är bara 5 månader. Sen har jag ju en sån liten bil så jag måste fälla baksätet när vagnen ska med..och då kan jag inte ha stolen där.

Jag är 168 lång så jag är ju inte så liten..konstigt att det verkar vara ett vanligt problem!?
  • Prospero

Det blir så med många bilstolar att man inte ser höger backspegel. Tror absolut att en s.k. husvagnsbackspegel är bästa lösningen!

• Miss Lau

Självklart måste man kunna se sidospegeln. Testa med en sån husvagnsvariant, det borde ju fungera?

Att stolen är godkänd fram i bilen har ju inget med hur just du klarar av att se backspegeln. Har vi babyskyddet i framsätet fungerar det utmärkt för min man men jag ser däremot inte spegeln över huvud taget.

• Cashew

ok, då va det ju en annan femma om ni fick ett värdebevis. för att köpa en bilstol och ta den ur butik utan att varken testa i bilen eller med barnet i är inte så smart. att bilstolen är godkännd på en viss plats i bilen har inget att göra med att den rent fysiskt faktiskt passar där i verkligheten, de har liksom inte testat en stol i alla bilar på alla platser utan det är endast teoretiskt godkännd.
    personalen borde kanske påpekat det eftersom det är vanligt förekommande problem men sammtidigt så är de inte alltid opartiska då de gärna vill sälja och tyvärr allt för ofta okunniga.
    måste ni fälla sätet och inte kan byta stol så är nog husvagnsspegel enda lösningen.
    att ni måste fälla baksätet för att få in vagnen låter inte optimalt och tänk på att ni måste spänna fast vagnen då den vid en krock kan krossa både dig och barnet.

Snart vår tur skrev 2009-11-02 09:50:20 följande:

Jag tyckte verkligen inte att det var ett misstag att få en bilbarnstol för 3000:- så det 'misstaget' får gärna upprepas! Vi fick ett värdebevis för att hämta ut stolen..så vi skulle in och få den installerad för att då oxå se om vi ville ha den stolen och att utbildad personal skulle installera den rätt. Tycker att de anställda skulle uppmärksamma sånt som en skymd sidospegel. Själv märkte jag ju inte det förrens jag åkte iväg. I instruktionsboken för stolen står det att man kan ha stolen i framsätet i en sån bil som jag har. Som sagt att sätta stolen bak är inget alternativ, tjejen är mörkrädd och jag tycker hon är för liten för att sitta själv i baksätet när hon är ledsen. Hon är bara 5 månader. Sen har jag ju en sån liten bil så jag måste fälla baksätet när vagnen ska med..och då kan jag inte ha stolen där.Jag är 168 lång så jag är ju inte så liten..konstigt att det verkar vara ett vanligt problem!?
Svar på tråden Bilbarnstol skymmer backspegel.