• Hanah

    Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

    Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

  • Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?
  • Wahlma

    Om barnet inte är ditt men du är hemma med halvsyskon till det så får ni ha det påå heltid påå fritids eller dagis.

  • Wahlma

    Svårt att tro det, men kanske...ring kommunen o kolla. I min komun får man iaf ha sina "bonusbarn" på fritids o dagis, men hade pappan varit hemma så får man det inte, för då är det den biologiska föräldern som är ledig. Kolla komunens hemsida, kan stå där.

  • Boktokig

    Det är inte olika från kommun till kommun, även om vissa kommuner gärna vill ha sina egna regler. Är man föräldraledig har så är det ingen som kan tvinga dig att ha bonusbarnet hemma. Barnet har rätt átt gå på fritids/dagis under tiden föräldern jobbar. Och som bonus räknas man inte som förälder. Skulle kommunen ställa till med bråk så är det bara att vända sig till skolverket och förklara situationen.

  • Älskade son

    Där jag bor får bonusbarnet bara vara på dagis 15 timmar i veckan. Då jag bor med bonusbarnets pappa ska jag också vara beredd att ta hand hon hans barn då jag är föräldrar ledig...så var det då när jag var hemma med mitt och sambons första barn för 6 år sedan.

  • drömhus

    Älskade son skrev 2009-11-17 15:51:17 följande:


    Där jag bor får bonusbarnet bara vara på dagis 15 timmar i veckan. Då jag bor med bonusbarnets pappa ska jag också vara beredd att ta hand hon hans barn då jag är föräldrar ledig...så var det då när jag var hemma med mitt och sambons första barn för 6 år sedan.
    jo men det har varit fall upp i rätten sen du var ledig. Det ska finnas ett domstolsbeslut på detta att bonusföräldrar inte kan tvingas vara hemma med sina bonusbarn då man inte är vårdnadshavare.
  • Lyckogrisen

    Kommunerna vill gärna hitta på egna regler kring detta med det finns domar på att man inte har ansvaret att vara hemma med bonusar när man är föräldraledig. De har rätt till sitt dagis precis som vanligt. Du är ju inte juridisk vårdnadshavare för barnen. Kommunen kan INTE kräva detta.

  • Lyckogrisen

    Älskade son skrev 2009-11-17 15:51:17 följande:


    Där jag bor får bonusbarnet bara vara på dagis 15 timmar i veckan. Då jag bor med bonusbarnets pappa ska jag också vara beredd att ta hand hon hans barn då jag är föräldrar ledig...så var det då när jag var hemma med mitt och sambons första barn för 6 år sedan.
    Kommunen har FEL!!!
  • mammaÅsa78

    Hej!
    Jag förstår inte???? varför inte ha bonusbarnet hemma om man är föräldraledig och har möjlighet ? Jag förstår att man kanske vill att barnet ska vara på förskolan 15 timmar i veckan om det är 4-5 år och är i behov av att träffa jämnåriga....men inte mer än så.

  • Lyckogrisen
    mammaÅsa78 skrev 2009-12-01 21:04:05 följande:
    Hej!Jag förstår inte???? varför inte ha bonusbarnet hemma om man är föräldraledig och har möjlighet ? Jag förstår att man kanske vill att barnet ska vara på förskolan 15 timmar i veckan om det är 4-5 år och är i behov av att träffa jämnåriga....men inte mer än så.
    Men, det är väl upp till var och en? Varför är det så tabu att inte vilja detta?
    Det är naturligtvis jättebra om man kan lösa det så men alla kan/vill/orkar inte av olika anledningar och det får man respektera.

    Jag varit hemma med bonusarna när de är sjuka och de har gått mindre på dagis/fritids när jag har haft semester och deras mamma och pappa inte kunnat vara lediga men jag hade aldrig orkat ha dem hemma med bebisen när jag var mammaledig.

    Jag skulle knappast begära att mina bonusars mamma var hemma med mitt barn om hon var föräldraledig...lika lite som hon begärde att jag var hemma med hennes barn när jag var föräldraledig...
Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?