• Anonym (orolig mamma)

Blinkar med ögonen

Min 4-åriga dotter har sedan en månad tillbaka börjat blinka överdrivet med ögonen. Jag har frågat henne om det, hon ogillar att prata om det. Hon verkar inte speciellt besvärad av det i övrigt. Vet någon om det är vanligt med tics som sedan kan gå över? Eller stannar de oftast kvar? Förvärras? Är det något som behöver kollas upp, eller ska jag bara vänta och se?

• Svar på tråden Blinkar med ögonen
  • Anonym

Luften är ju torrare nu på hösten så det kan ju bero på det kanske, prova ögondroppar eller gå till bvc och kolla ev allergi.

• Anonym

Har man tics så har man, det försvinner aldrig, men det kan ändra karaktär.
    Man gillar oftast inte att prata om det eftersom det är något man inte kan kontrollera, och man vet att det är störande för andra i sin omgivning, något man ständigt blir påmind om, särskilt av föräldrarna.

• Maja 75

Gå och kolla med bvc och sedan kolla hennes syn. Min son höll också på med att blinka hela tiden. Så vi gick till optikern och kollade synen och kom fram till att han höll på så för att han överansträngde ögonen och var gång han blinkade så såg han tydligt igen. Min son är över åtta år, så vi kunde gå till optikern, men eftersom din dotter är så liten, så får ni gå till ögonläkaren. Hans blinkningar blir färre och färre. Lycka till! Och berätta gärna hur det går!

• Anonym

Vår adopterade dotter höll på med sådana blinktics ett tag vid stress. Hon var 3 år då. Nu ett år senare kommer det bara någon enstaka gång. Jag har också hört att det kan ha med synen att göra men vi förknippade det mer med tillfällen av mycket intryck. Tics hos barn går oftast över.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-31 21:04:23 följande:
    Har man tics så har man, det försvinner aldrig, men det kan ändra karaktär. Man gillar oftast inte att prata om det eftersom det är något man inte kan kontrollera, och man vet att det är störande för andra i sin omgivning, något man ständigt blir påmind om, särskilt av föräldrarna.
    Tics kan visst försvinna. Jag hade lite grejer för mig som barn som försvann. Bl a att jag blinkade mycket, men jag var nog äldre då för jag "tränade bort" det själv genom att tänka mig för vad jag höll på med.
    Många barn har lite tics för sig som "växer bort" eller att de helt enkelt slutar med det.
  • Anonym

Min lillasyster höll också på sådär. Det var inget fel på hennes syn, hon var inte allergisk, det var inte årstidsbetingat, hon hade inte luggen i ögonen, och hon har ingen diagnos.

Det var en fix idé helt enkel, och det gick över så småningom

Däremot skadar det ju inte att kolla synen och allergi och så, för det kan ju faktiskt ha med det att göra.
    Lycka till

• Anonym (orolig mamma)

Tack så jättemycket för era svar, känner mig lite lugnare nu. Jag hoppas att det ska gå över så att hon inte får problem med det i framtiden. Tror det är bäst att inte ta upp det mer med henne, utan avvakta. Ska prata med bvc.

Svar på tråden Blinkar med ögonen