• StrawberryDaquiri

Min dator surrar jätte mycket, håller den på att dö?

Börjar fundera om min bärbara datorn är påväg att lägga av. Det han alltid "surrat" väldigt mycket, tror det är fläkten som låter. Men de senaste dagarna har den börjat låta väldigt mycket. igår fick vi till och med stänga av den för att vi blev störd när vi satt o såg på tvn! Den låter inte hela tiden utan den blir tyst emellan åt och sen drar den igång, det spelar ingen roll om man sitter vid datorn och använder den eller om den står med skärmsläckaren på. Någon som haft samma problem? Kan det vara fläkten som krånglar?

• Svar på tråden Min dator surrar jätte mycket, håller den på att dö?
  • Ulf Harrys Farsa

Jag gissar på att fläkten håller på att lägga ner verksamheten, det kan nog gå att byta den, men frågan är om det inte är billigare att titta efter en ny laptop (antar att den är ett par år)

• Isnogood

Kolla innan eventuellt nyköp så att det inte bara är så att det fastnat damm vid "luftinsuget"....det hade det gjort på min gamla...

• Ulf Harrys Farsa
    Isnogood skrev 2009-10-31 21:14:02 följande:
    Kolla innan eventuellt nyköp så att det inte bara är så att det fastnat damm vid "luftinsuget"....det hade det gjort på min gamla...
    helt sant.

Jag reagerade på "Men de senaste dagarna har den börjat låta väldigt mycket."

låter som ett fläktlager som sagt upp sig ;)
  • lilla sandra
    Isnogood skrev 2009-10-31 21:14:02 följande:
    Håller med. Köp tryckluft på burk o kör rent.
    Har fått göra det många gånger på vår dator eftersom vi har den i knät nästan hela tiden.
  • Isnogood

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-31 21:16:06 följande:

helt sant.Jag reagerade på "Men de senaste dagarna har den börjat låta väldigt mycket." låter som ett fläktlager som sagt upp sig ;)
    Du har säkert rätt

Jag är så långt ifrån datakunnig som man kan vara...det är bara sådant jag själv råkat ut för som jag kan säga något om.
    -Måste ju säga att det känns liiiiite krasst att köpa ny dator när den andra blev som ny efter att tussen med kattpäls avlägsnades.... "skäms lite"
  • Ulf Harrys Farsa
    Isnogood skrev 2009-10-31 21:21:10 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-31 21:16:06 följande: Du har säkert rätt Jag är så långt ifrån datakunnig som man kan vara...det är bara sådant jag själv råkat ut för som jag kan säga något om. -Måste ju säga att det känns liiiiite krasst att köpa ny dator när den andra blev som ny efter att tussen med kattpäls avlägsnades.... "skäms lite"
    hehe vi har två as, här görs det rent ofta.
  • StrawberryDaquiri

Den är bara ett år gammal därför känns det tråkigt om den ska läggas ner redan nu eftersom det kostade mig en del tusenlappar! Den är ju iof försäkrad så det skulle väl bara kosta en del i självrisk om den behövs lagas men att vara utan dator är inget jag har lust med!
    Tryckluft på burk? Hur funkar det? Hur gör man rent den? Jag har den sällan i knät men den står alltid uppställd på vårat bord, förvarar den nästan aldrig i datorväskan, kanske det kan ha bidragit till problemet!

• Joico

Nä men en dator suger i sig mycket damm.. det finns ju överallt. Tillslut måste fläkten snurra mer, och oftare, för att orka kyla datorn.

Min förra dator blev så jävla full i damm att den blev överhettad och allting kraschade ihop Ingen hit vill jag lova (fast vi fick det på förlängd garanti tillslut). Så försök göra ren den, om du inte vågar själv så kan du lämna in den. Tänk på att tryckluft på burk kan spotta lite vatten ibland så var försiktig..

• Gung Ho
    StrawberryDaquiri skrev 2009-10-31 21:37:16 följande:
    Den är bara ett år gammal därför känns det tråkigt om den ska läggas ner redan nu eftersom det kostade mig en del tusenlappar! Den är ju iof försäkrad så det skulle väl bara kosta en del i självrisk om den behövs lagas men att vara utan dator är inget jag har lust med! Tryckluft på burk? Hur funkar det? Hur gör man rent den? Jag har den sällan i knät men den står alltid uppställd på vårat bord, förvarar den nästan aldrig i datorväskan, kanske det kan ha bidragit till problemet!
    Garanti? Reklamation?
    Gå till affären med ditt problem, och gör det till deras problem..
  • Cederbarn

Om någon du känner kan lite om datorer så kanske han/hon kan öppna upp den och rengöra fläkten, jag satsar en julmust på att det ligger en stor tuss där. Min man är datanörd och har plockat tussar ur min.

• katten

en av våra gjorde likadant så vi lämnade in den på garantin, kolla kvittot om de redan gått över ett års gränsen om du har några veckor kvar till gränsen så skynda o lämna in:)
    men om du känner nån som e bra på datorer eller ringer runt o hör va de kan kosta så tror ja inte att de tar speciellt lång tid eller blir speciellt dyrt att greja speciellt inte om de e endast rengöring.

• Cederbarn

Jo just det. Du kan ju kolla i aktivitetshanteraren vilka program som körs. Den kan typ "bugga ur/hänger sig", som gör att datorn jobbar som tusan.

• StrawberryDaquiri
    Add3 skrev 2009-10-31 23:45:39 följande:
    Garanti? Reklamation?Gå till affären med ditt problem, och gör det till deras problem..
    Ja jag har ju försäkring på den men sist jag lämnade in den för att byta en lampa eller liknande till skärmen dröjde det tre veckor innan den kom tillbaks! Vill helst undvika det, speciellt så här i tentatider så datorn är min bästa vän :) Men oandra sidan är det ju bättre att fixa innan den kraschar helt!
  • Ulf Harrys Farsa
    StrawberryDaquiri skrev 2009-11-01 10:06:10 följande:
    Ja jag har ju försäkring på den men sist jag lämnade in den för att byta en lampa eller liknande till skärmen dröjde det tre veckor innan den kom tillbaks! Vill helst undvika det, speciellt så här i tentatider så datorn är min bästa vän :) Men oandra sidan är det ju bättre att fixa innan den kraschar helt!
    Kräv en låne maskin ;)
  • StrawberryDaquiri

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-01 12:02:17 följande:

Kräv en låne maskin ;)
    Ahh smart, det har jag inte tänk på att man kan göra :)
  • c0ol

Damsugaren, damsug rent, och använd luft på burk för att blåsa samtidigt, så bör du få bort ljudet. Väldigt sällan att en fläkt går sönder, om det nu inte är för att det är massa damm i datorn, och är det damm i den så kommer du inte kunna få den lagad på garantin iallafall.

• Ulf Harrys Farsa
    c0ol skrev 2009-11-01 14:36:35 följande:
    Damsugaren, damsug rent, och använd luft på burk för att blåsa samtidigt, så bör du få bort ljudet. Väldigt sällan att en fläkt går sönder, om det nu inte är för att det är massa damm i datorn, och är det damm i den så kommer du inte kunna få den lagad på garantin iallafall.
    ja det brukar hänga ihop, dammig fläkt, går trögt, eldar upp motor och lager...
    En kupéfläkt i en bil jag hade gick från att vara tyst till död på 20minuter, började gnissla, overgick snabbt i ett härligt malande ljud, sen skrek den och nöp ;)
    Bra grejjer ;)
  • c0ol

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-01 14:39:17 följande:

ja det brukar hänga ihop, dammig fläkt, går trögt, eldar upp motor och lager... En kupéfläkt i en bil jag hade gick från att vara tyst till död på 20minuter, började gnissla, overgick snabbt i ett härligt malande ljud, sen skrek den och nöp ;) Bra grejjer ;)
    Trevligt, men ja du har rätt låter man det vara så dör fläkten, men lite sug och blås så bör det lösa sig.
  • StrawberryDaquiri
    c0ol skrev 2009-11-01 14:36:35 följande:
    Förstår inte det där med luft på burk, ska man sätta den bor fläkten och sen blåsa?
  • c0ol
    StrawberryDaquiri skrev 2009-11-01 15:06:45 följande:
    Förstår inte det där med luft på burk, ska man sätta den bor fläkten och sen blåsa?
    Ja och på andra ställen med, för att få bort allt damm som samlas i datorn.
Svar på tråden Min dator surrar jätte mycket, håller den på att dö?