• cid

Pirat/sjörövarkalas

Tänkte ha pirat/sjörövartema på sonens 5-årskalas.
    Tänkte att ni ville fylla på med lite tips och idéer för att det ska bli så skoj som möjlig för sonen och hans kompisar.

Hade tänkt bjuda på mat och efterrätt.
    Till mat tänkte jag göra små piratgrillspett med köttbullar, korvbitar, ananas, paprika och minimajs (mer?) Till detta pommes och saft att dricka. Kanske någon sås till också?

Till efterrätt har sonen önskat glass som vi tänkte lägga lite godisar i, t.ex. såna där slemmiga ormar och krokodiler.

Förslag på lekar är någon form av sätta knorren på grisen, fast kanske med mer pirat/sjörövartema.
    Gömma nyckeln.
    Hade även en tanke att nyckeln ska användas för att öppna en "skattkista" med det traditionella kalasgodiset som hittas genom en skattjakt där man följer silverklumpar (aluminiumfolie).

Har ni mer förslag?

Om man hittar billiga "ögonlappar" skulle man ju kunna lägga sådana vid varje tallrik istället för hattar och så..

• Svar på tråden Pirat/sjörövarkalas
  • Snuttjulla

hej. ja, vi hade pirattema på sonens födelsedag, han fyllde tre och vi firade med familjen men vi skickade ut små inbjudningar, om att endast riktiga pirater (alltså utklädda) var välkomna, och oj, så förtjust sonen var. han var helt salig över att hans mormor och morfar också hade klätt ut sig. Vi hade skattjakt, med karta, men det där med silverklumpar var ju riktigt bra, kanske kombinera? En grej som jag såg nu till halloween var att man kunde göra "benknotor" i trolldeg, det passar ju lite på ett piratkalas. Ögonlappar är ju väldigt lätt att göra själv, om du nu inte känner att du vill ha lite maskerad på kalaset. Och så kan du ju kanske då även göra tidningshattar, såna där klassiska "båtar" man gjorde när man var mindre... Man brukar kunna köpa piratflaggor ganska billigt på jula och rusta, brukar ju finnas till båtar.
    Ett alternativ till skattjakt, är ju annars fiskdamm, då kan man ju istället för påsar göra fiskar som man häftar ihop, fyllda med godis.
    Hm, vad gjorde vi mer? vi hade ju bara släktkalas... så det var inte så mycket lekar utan mest fika... Jag formade kakor till döskallar...

• cid

Snuttjulla: haha, för det första måste jag säga att jag faktiskt trodde att det bara var min mormor som använde uttrycket "snuttjulla"
    I övrigt, tack för tips och idéer! Lät himla kul att låta släktkalaset bli i temaform. Undra bara om man skulle kunna få vår släkt till det, men kanske... vore ju nästan värt ett försök..

• Snuttjulla

mm, jag heter ju just snuttjulla, för att nån kallade mig det för en sisådär 10 år sen eller nåt...
    Ha, om min släkt kan så kan nog din med, vad gör man inte för barnen/barnet? Till och med min farmor och farfar på 90 år hade pirathatt och ett svärd... Det var roligt... Trodde aldrig det!
    Men, fråga din son vad han förknippar med pirater och sjörövare, så har du nog lite att utgå ifrån. Om du har tillgång till ett panduro, så har de faktiskt ganska mycket skoj, godispåsar och ballonger med pirattema. tror att om du googlar får du mycket tips också...
    Eller kollar här... www.dansukker.com/Default.aspx

• Becka

Skattjakt istället för fiskdamm
    rita en karta, lägg godispåsen vid krysset, låt barnen leta

• Veladis

Vi hade pirattema på dotterns 6-årskalas den 19/10. 10 6-åringar + treårig lillebror, 2 pirater och två mammor (varav jag var en).
    Kalaset var två timmar långt.

Vi var utomhus hela tiden, och började kalaset vid vårt hus och tog oss sedan med hjälp av Kapten Svartskägg (min sambos utklädde kompis) på en slingrande stig ca 300 m till en glänta bredvid bäcken där han påstod att hans piratskepp gått på grund. Där väntade min sambo (dotterns pappa), också utklädd, till Kapten Skitstövel (dottern valde namnen). Han stod på den lilla spången över bäcken och avkrävde lösenord av barnen innan de fick gå över. Väl framme talade Kapten Skitstövel om att han tyvärr eldat upp hela piratskeppet eftersom det ändå gått sönder när de seglade i den grunda bäcken, och att skeppet nu blivit den ved han grillade sin korv på. Alla barnen fick sedan hjälpa till att grilla, det blev alltså korv och saft. Under tiden smågnabbades de dumsnälla piraterna med barnen.
    Allteftersom de blev klara med sina korvar började barnen själva leka pirater på en vedhög bredvid. Sedan följde en låtsasfight mellan de två kaptenerna, Piratstövelkastning och Gömma Skattkistenyckeln. Efter det hittade barnen en flaskpost i bäcken med skattkarta i, och gick på skattjakt som slutade i lekparken bredvid vårt hus. Där väntade godispåsar och chokladmuffins+saft. Sedan lekte de där tills det var dags att åka hem.

• cid

Veladis: Det lät ju jättekul! Har tyvärr inga "skådespelare" i närheten. Men tyckte om konceptet att göra det så enkelt. Just att vara ute, grilla lite korv och att vara i lekparken är ju jättebra...

• Cia o krabaten

Vi var på piratkalas i somraas

Inbjudningskorten var vääääldigt avancerade i form av skattkarta men riktig gammal eldad look

Som lek var det sätta ögonlappen på piraten liksom knorr på grisen.

Tårtan var ett priatskepp! Ursnyggt gjort av sockerkaka och chokladfrosting

Istället för fiskdamm var det skattjakt och i kistan fanns det godispåsar, självklart med choklad/guldpengar i

• Veladis
    cid skrev 2009-11-02 20:43:49 följande:
    Veladis: Det lät ju jättekul! Har tyvärr inga "skådespelare" i närheten. Men tyckte om konceptet att göra det så enkelt. Just att vara ute, grilla lite korv och att vara i lekparken är ju jättebra...
    Egentligen behövs det inte så mycket, barn brukar vara bra på att hitta på lekar.
    Sätter man tiden till två timmar så hinner de inte f tråkigt heller, mycket tid går ju åt till att äta. Jag tycker det är bra att ha lite kalaslekar i bakfickan ifall barnens spontana lek börjar gå trögt, men jag tycker inte man måste köra hela programmet om de roar sig med annat.
    Att vara ute var jätteskönt, tycker jag. Vi kunde bjuda fler då. Jag är glad att vi vågade sasta på utekalas, trots att det var nu i oktober - och vi fick kanonväder, +9 grader och strålande sol!

Äsch, skådespelare, det räcker väl att du som mamma sätter på dig en pirathatt eller ngt?
Svar på tråden Pirat/sjörövarkalas