• ida  maria

Hur funkar föräldrapenning när pappan jobbar i Danmark?

Hej!

Finns det någon här på FL som har erfarenhet av föräldraledighet när pappan jobbar i Danmark? Vi har försökt läsa på försäkringskassans hemsida och Öresund direkts hemsida om vad som gäller. Tycker det är väldigt otydlig information om hur många veckor vi faktiskt får rätt till i slutändan, hur avräkningen görs och framför allt hur mycket ersättning min sambo kan få om han är ledig. Vad jag har förstått får man vara försiktig med hur många dagar mamman tar ut i början för att det ska finnas några danska dagar kvar när det är dags för pappan att vara hemma?

Helst skulle skulle jag vilja skriva in exakt hur länge vi vill vara hemma och klicka på en knapp och få reda på exakt hur många dagar vi kan ta ut i veckan och vad ersättningen blir. Någon som har ett sånt verktyg? ;)

Skämt å sido, alla tips på hur ni räknat och vad man ska tänka på är varmt välkomna!

/eda

• Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när pappan jobbar i Danmark?
  • 08 i Skåne

Det är väldigt enkelt, men man är väldigt duktig på att krångla till det på FK och Öresund direkt.

Din sambo omfattas av danska regler för föräldrarpenning och en del har full lön andra har inte. Om du vill veta mer om dessa kan jag förklara hur dagarna fungerar.

Tillsammans har ni 480 dagar (som man har om båda jobbar i Sverige) de din man tar i Danmark dras från de 480 som du får i Sverige.

Vad det gäller att vara f-ledig några dagar här och där, så funkar inte det alls i DK, antingen är man föräldrarledig eller också inte. Det man också ska vara uppmärksam på att är att FK drar av en vecka (7 dagars) från dina dagar om din man har varit pappaledig delar av en vecka. Detta är det visst många som har överklagat, det är ju helt sinnessjukt! vi har inte gjort det än, men håller på.

Vi har omvänt här hemma hos oss, det är jag som jobbar i DK och min man som jobbar i Sverige och det har FK haft väldigt svårt att få till men nu har det lyckats. Bland annat har de svårt att hitta "min mans" barn när de var nyfödda, eftersom de står registrerade på mamman (mig) och jag inte finns med som försäkrad hos FK.

• ida  maria

Trevligt med en annan 08 i Skåne ;)

I de 480 dagar man får i sverige är ju 60 dagar vigda till pappan om jag förstått det rätt, vet du om man vi kan räkna av de dagar han tar ut mot dessa?

På Öresund direkt står det följande:
    "Föräldrarna får tillsammans totalt 52 veckors ledighet med full föräldrapenning.
    Mammans fyra veckor före födseln: 4
    Mammans 14 första veckor: 14
    Pappans två första veckor: 2
    De 32 gemensamma veckorna: 32
    Totalt: 52 veckor"

Betyder det min sambo har motsvarande 32 veckor, eller 52. Egentligen borde väl mina 14 första veckor inte räknas av mot hans dagar, eller?

Har försökt få kontakt med någon på Försäkringskassan som kan detta, men det är aldrig någon som återkommer... Så tacksam för all input =)

Det där med att det dras en hel vecka när han bara tagit ett par dagar låter ju helgalet, lycka till med överklagan!

/eda

• 08 i Skåne

Det funkar så att den som börjar att vara föräldrarledig, dvs du tar det som du ska ha och sen när din sambo ska ha eller ni ska delas om dagarna så räknar man helt enkelt av från de 480 ni har. Dvs. FK säger här har du 480 dagar, hur många har din man tagit i DK och så drar man av dessa från de 480 dagarna.

Sen kan han rent praktiskt inte ta ut annat än det som är tilldelat honom enligt danska regler dvs. han kan ta 10 dagar vid födseln och den del av de 32 veckorna som han tar ut. Så din man kan aldrig vara hemma mer än de 32 veckorna (+ de 10 dagarna vid födseln)

FK är inte alltid så kunnig, försök att få tag på någon på det "gamla" EU kontoret i Malmö, de vet i alla fall vad de pratar om.

Sen att de skriver på Öresund direkt att man har "full föräldrarpenning" det är ju en sanning med viss modifikation. Hos vissa arbetsgivare har man full lön de första 24 veckorna och efter detta dagpenge (hvilket är c.a 14-15.000 DKK före skatt) Vissa arbetsgivare har ett tag för "full lön" under de första 24 veckorna.

Hoppas att mitt svar inte var för grötigt

• Amora Branca Sylvestre

Hur fungerar detta med ersättning?

www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Satser.aspx

Innebär det att man får 14500 DKK max i månaden? Är detta skattefritt? Om inte, försvinner ens pendlingsavdrag vid beskattning?

Utan alla pendlingsavdrag och med normal skatt (dvs. AM-bidrag, personfradrag och slutligtig 38%-ig skatt) blir det endast 9638 DKK till slut? Alltså c. 13000 SEK? Det är ungefär halva min lön?

• 08 i Skåne

Det stämmer bra! Beloppet på 14500 DKK är brutto och sen försvinner även pendlingsavdraget, eftersom man inte jobbar.

De flesta arbetsgivare brukar dock betala full lön eller en viss procent av lönen under de första 6 månaderna, så man ska inte leva på detta under hela sin föräldrarledighet.

Jag har haft full lön, de 4 veckorna innan BF samt efterföljande 6 månader.

• 08 i Skåne

Glömde skriva att de 14500 är max på det viset att om man tjänar mindre än 14500 så får man sin lön och inte 14500.

• Amora Branca Sylvestre

Men hur är rättigheterna för oss fäder? vi får väl inte 6 mån? Eller?

• 08 i Skåne

Reglerna i Danmark är att mamman måste ta de första 14 veckorna efter att barnet är fött och resten av tiden kan man dela hur man vill.

Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när pappan jobbar i Danmark?