• Jossi

Grop i ryggen! Vad kan det vara??

Hej,
    Går in i vecka 29 imorn och har de senaste veckorna haft problem med ryggont. Smärtan låter som ischias-smärta, alltså hugg i ryggslutet som strålar ner i benet. Får även som låsningar i ryggslutet och höften som gör hiskeligt ont. Nu till det konstiga. Ni vet dom där groparna man kan ha långt ner i ryggslutet, precis innan rumpan börjar? En på vardera sida. Min ena sån grop (gud detta låter ju verkligen helkorkat men det är så svårt att förklara) har blivit mycket större än den andra, känns mer som ett hål nu. Och det är där det onda kommer från när det låser sig.
    Om någon här känner igen sig eller har minsta aning om vad det kan vara så skriv gärna. Ska gå till vårdcentralen på måndag men ni vet hur otålig man kan vara...

• Svar på tråden Grop i ryggen! Vad kan det vara??
  • Jossi
    Hanna36 skrev 2009-11-01 00:30:20 följande:
    Kan vara foglossning!
    Kan man få såna gropar av det? Trodde bara det kändes i kroppen, inte utanpå liksom. Men det känns ju logiskt, för jag har ju inte märkt detta förrän de senaste veckorna. Men det känns så konstigt. Och ibland får jag som en isande känsla i "gropen". Var hos en släkting förut som är sjuksköterska och hon tyckte det kändes som om något var trasigt. Typ som om ett ledband skulle vara av. Fast det borde kännas mer då tycker jag. Har ju inte ont hela tiden, bara ofta.

Märkligt detta..
  • Zinzie

Det där låter lite som ditt bäcken kan ha hoppat lite snett. Om du försöker lyfta ett ben i taget rakt framåt, kommer du lika långt med båda benen då?

Hoppas du får bra hjälp på vårdcentralen! Annars är det sjukgymnast som gäller.

• Jossi
    Zinzie skrev 2009-11-01 04:37:45 följande:
    Det där låter lite som ditt bäcken kan ha hoppat lite snett. Om du försöker lyfta ett ben i taget rakt framåt, kommer du lika långt med båda benen då?Hoppas du får bra hjälp på vårdcentralen! Annars är det sjukgymnast som gäller.
    Ja det är precis så det känns. Som att hela bäckenet är snett. Får se vad dom säger imorn. Nee kommer inte lika långt med benen, inte utan att det gör ont iallafall. Hoppas det går att rätta till. Nån som råkat ut för nåt liknande?
  • Zinzie
    Jossi skrev 2009-11-01 16:55:10 följande:
    Ja det är precis så det känns. Som att hela bäckenet är snett. Får se vad dom säger imorn. Nee kommer inte lika långt med benen, inte utan att det gör ont iallafall. Hoppas det går att rätta till. Nån som råkat ut för nåt liknande?
    Då låter det som vi har en rätt bra teori om vad det är som kan vara fel... Att man inte kan lyfta båda benen lika långt är ett av testen sjukgymnaster använder för att kolla om precis det där har hänt.

Jadå, det går att rätta till. En sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat kan manipulera det så det hoppar rätt och du kommer troligen känna dig bra direkt efteråt om det är det som är felet. Sen behöver man träna lite för att stabilisera och kanske rätta till det några gånger till. Det är möjligt att läkaren kan också, men det är lite ovanligare.

Jag rekommenderar verkligen en sjukgymnast som har utbildning i OMT steg 3 i första hand. Kiropraktorer och naprapater har inte en lika vetenskaplig grund i sina utbildningar och de kan vara lite benägna att manipulera saker för ofta, vilket bland annat kan vara farligt när man är gravid. Men om du har jätteont så kan du ju ta första bästa tid hos någon av de tre grupperna, så du får det där fixat.

Ett knep som kanske kan funka är om du lägger dig på sidan med nedre benet utsträckt och det övre benet böjt. Sen låter du din partner försiktigt röra det övre, böjda benet runt och fram och tillbaka, upp och ned och liksom vicka lite på det och bäckenet. Hen ska inte bända eller ta i, utan vara försiktig. Vet inte om det egentligen är bra att göra så, men så länge man är försiktig eller gör något som gör jätteont borde det ju inte vara farligt. Däremot behöver det verkligen inte hjälpa...
  • Zinzie

Glömde att säga att det där har hänt mig många gånger...

Svar på tråden Grop i ryggen! Vad kan det vara??