• wiizz

hemmagjort äppelmos?

hur gör jag det?

letar recept men det ä'r bara massa socker och syror..

• Svar på tråden hemmagjort äppelmos?
  • Malawi

I vårt hemagjorda äpplemos är det äpplen socker och citronsyra i.

• Flapper
    Malawi skrev 2009-11-01 08:59:01 följande:
    I vårt hemagjorda äpplemos är det äpplen socker och citronsyra i.
    Samma här. Sockret kan du ju reglera som du vill ts. Man behöver ju inte ha lika mkt som i recepten. Om ni ska äta den omgående behövs ju givetvis vare sig socker eller citronsyra. Gott!
  • zebran84

gjorde äppelmos iförrgår för första ggn. jag skalade bara äpplen och klyftade dem. kokade upp sakta på svag värme, och sedan fick de koka sönder långsamt. sedan stod det i min kokbok att man skulle ha 1-2 dl socker till 1 liter äppelmos.
    Men till min bebis hade jag inget socker i moset och det smakade bra det med! =)
    lycka till

• Liljekonvaljblomman

Vi gör på endast äpplen och INGET socker, tycker inte det behövs när äpplen är söta ändå...

• Tinsa

Vi kokar och mosar bara, och fryser in i platspåsar, då behövs ingen citronsyra.

• Liljekonvaljblomman
    myskatt skrev 2009-11-01 09:06:09 följande:
    Socker agerar konserveringsmedel. Ska du inte ha socker får du frysa moset.
    Ja, vi fryser i småburkar
  • VIXIE

Äppelbitar kokas mjuka (ibland med en kanelstång) och körs i mixer ,inget socker har diabetiker ifamiljen(behövs inte heller när äpplena är så söta framåt hösten) Frös in i isbitslådor när barnen var små annars i små fryslådor.(Gott att äta halvtinat med){#lang_emotions_laughing}

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Min högsta önskan

Jag skalar och gör tynna klyftor av äpplena. Kokar upp dom med lite vatten och sen får de småkoka på svag värme tills dom blir mjuka. Sen häller jag bort vattnet som är kvar och kör äpplebitarna med stavmixern till den blir slät.
    Använder inget socker, men min 6-månaders gillade inte den rena äpplesmaken, så nu brukar jag blanda äpple och päron istället. Då blir det lite sötare.

Svar på tråden hemmagjort äppelmos?