• Matillin

Är civilekonom ett bra studieval?

Jag hade inte räknat in det i mina planer riktigt eftersom det är 1.4 att komma in via högskoleprovet på programmet på stockholms universitet.
    Jag vågade väl inte riktigt tro att jag skulle kunna skriva så bra på provet.
    Men nu fick jag antingen 1.3 eller 1.4 på högskoleprovet första gången jag skrev så med lite träning inför nästa prov känns det som att jag borde kunna höja mig lite till och därmed komma in.
    Jag behöver forfarande matematik c som jag ska läsa i vår för att kunna söka in med.

Funderar lite på om det är stora chanser att få jobb efteråt?
    Högskoleverket gick ju ut och sa att det var ett yrke som det finns för många utbildade inom.
    Men jag bor i sthlm så det borde ju inte vara några problem att få jobb här, eller?
    Funderar även på att söka enskild kurser för att få examen inom ekonomi men är det bättre att ha titeln civilekonom och gå programmet i stället?
    En arbetsgivare bryr sig väl egentligen inte om titeln civilekonom om man har samma utbildning fast man gått kurser enskilt i stället?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är civilekonom ett bra studieval?
  • The Black Lady

Me tanke på vilken övertalighet det finns på civilekonomer hade jag valt annat yrke....

• Lena

det är bättre med ett program än med enskilda kurser. Övertaligheten inom yrket lär vara störst i stockholm och på andra orter där utbildningen finns.

• Matillin
    The Black Lady skrev 2009-11-01 09:21:38 följande:
    Me tanke på vilken övertalighet det finns på civilekonomer hade jag valt annat yrke....
    Är det många som går arbetslösa, har ingen koll?
    Alla jag känner till med utbildning inom ekonomi har jobb?
    Men det kanske är skillnad på dom som går ut nu och några år framåt?
    Funderar även på logistik.
  • Dixie

civilekonom är ju en ganska bredd utbildning - du kan ju välja olika inriktningar - vet dock inte hur framtidsutsikterna ser ut inom de olika inriktiningarna

• Minimax

Jag läser till civilekonom och räknar med att få jobb efter examen. Det är ju en bred utbildning. Däremot utbildas massor med civilekonomer, så jag tror att det är viktigt var du läser. Jag vet inte hur statistiken ser ut för SU, men det är ju något du kan kolla upp innan du söker. När jag valde utbildning tittade jag bla på hur många som fått jobb några månader efter examen. Sedan tror jag inte att du vinner så mycket på att läsa enskilda kurser istället. Läser du på ett program har du ju garanterad plats på samtliga kurser du behöver och slipper söka varje termin/läsperiod.

• Matillin
    Minimax skrev 2009-11-01 13:04:59 följande:
    Jag läser till civilekonom och räknar med att få jobb efter examen. Det är ju en bred utbildning. Däremot utbildas massor med civilekonomer, så jag tror att det är viktigt var du läser. Jag vet inte hur statistiken ser ut för SU, men det är ju något du kan kolla upp innan du söker. När jag valde utbildning tittade jag bla på hur många som fått jobb några månader efter examen. Sedan tror jag inte att du vinner så mycket på att läsa enskilda kurser istället. Läser du på ett program har du ju garanterad plats på samtliga kurser du behöver och slipper söka varje termin/läsperiod.
    Vart kan man se hur många som får jobb efter examen?
    Jag kommer i så fall att läsa i stockholm om det blir aktuellt, vart läser du?

Sen räkna man ju inte med att få värsta jobbet direkt efteråt
    Men att i alla fall få ett jobb som har med ekonomi att göra vore ju en bra start.
  • Minimax
    Matillin skrev 2009-11-01 13:24:33 följande:
    Vart kan man se hur många som får jobb efter examen?Jag kommer i så fall att läsa i stockholm om det blir aktuellt, vart läser du?Sen räkna man ju inte med att få värsta jobbet direkt efteråt Men att i alla fall få ett jobb som har med ekonomi att göra vore ju en bra start.
    Jag läser på Handels i Stockholm och de har en Placement Report, som finns på hemsidan, där det finns statistik över hur handelsstudenterna har fått jobb efter examen. Jag antar att SU har något liknande, leta på hemsidan, hos studentkåren eller kontakta någon studievägledare som säkert har den statistiken.
  • Matillin
    Minimax skrev 2009-11-01 13:35:20 följande:
    Jag läser på Handels i Stockholm och de har en Placement Report, som finns på hemsidan, där det finns statistik över hur handelsstudenterna har fått jobb efter examen. Jag antar att SU har något liknande, leta på hemsidan, hos studentkåren eller kontakta någon studievägledare som säkert har den statistiken.
    Jag har tänkt kontakta en studievägledare för högkolan nästa år innan det blir dags för att skicka in ansökningarna till våren.
    Handels, visst är det 2.0 att komma in där?
    Hur trivs du förresten med utbildningen, är den tuff?
  • Minimax
    Matillin skrev 2009-11-03 17:20:58 följande:
    Jag har tänkt kontakta en studievägledare för högkolan nästa år innan det blir dags för att skicka in ansökningarna till våren.Handels, visst är det 2.0 att komma in där? Hur trivs du förresten med utbildningen, är den tuff?
    När jag sökte in 2006 behövdes det "bara" 1.9. Jag tycker att utbildningen är jättebra, men tuff! Många projektarbeten, högt tempo och höga förväntnigar på studenterna. Kul är det iaf!

Lycka till!
  • lillekatt

Ett tips om man känner att man orkar är att kanske läsa till lite kurser inom juridik eller satsa på en dubbelexamen inom ekonomi och någon ingenjörsutbildning.

Svar på tråden Är civilekonom ett bra studieval?