LinnJes skrev 2009-11-01 20:45:31 följande:
Vet att de som jobbar i butiker som Elgiganten, SIBA och liknande har möjlighet att ge "kompisrabatt" till folk som de känner. Ganska mycket faktiskt. Men då är det ju deras provision som du "snor" av dem, vilket jag personligen inte tycker känns shysst. De tjänar ju inte världsmycket pengar direkt. Men om jag faktiskt känner någon och de erbjuder rabatt, så är det klart man tar det! =PSen fattar jag inte varför folk i allmänhet tycker det är okey att pruta i småhandeln. Jag jobbar i ett litet företag, som är privat ägt (en cykelaffär) och där prutar var och varannan kund. Vi brukar i regel inte ge någon rabatt, om man inte köper fler än en cykel till exempel. Visst, vi säljer cyklarna för mer än vad vi köper in dem för, men vi måste ju få tjäna pengar också. Lokalen, löner och sådant måste ju komma någonstans ifrån.Så i princip, det du tjänar på prutningen, får någon annan betala för...
Kan jag inte hålla med om. Jag har jobbat på en etablerad hemelektonikkedja, alla anställda från golvet fick 15% rabatt på alla varor dom köpte och de med högre positioner fick 25% rabatt. Och då tjänade företaget fortfarande på försäljningen. Det är ju bara att tänka logiskt, om du ex. köper vitvaror i polen så är det ca halva priset, och då har firman redan höjt priset för att gå med vinst. Varorna kommer från samma fabrik och säljs för samma pris. I regel tar firmor i sverige ca 200-300% högre pris än inköpspriset. Så man snor inte åt sig de anställdas provision.
Tar man bilfirmor i dagsläget så ska man pruta på nybilar. Varje bil som står parkerad kostar firmor i snitt 300kr/dagen, räkna det på ex volvo som har tusentals bilar stående dagligen. Ren förlust att inte få sålt dem, så 30 000kr kan man lätt pruta ner i dagsläget.