• Anonym

Pruta?? Ok eller inte??

Skulle gärna vilja höra hur andra ser på detta med att pruta på varor.
    Kan man, ska man och i så fall när och hur?
    Jag ska köpa ny kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.
    Kan man förvänta sig ett lägre pris om man handlar i en större kedja som ex Elgiganten.

• Svar på tråden Pruta?? Ok eller inte??
  • Anonym (Ibland)

Du kan ju alltid testa. Ibland är det ok, ibland inte. Om du testar med glimten i ögat så lär ju ingen bli sur i alla fall

Men nej, man/du kan aldrig förvänta sig ett lägre pris.

• Anonym

Jag flyttade till Sverige från Finland för 20 år sedan. I Finland var det ok att pruta och både jag och min dåvarande sambo stötte genast på patrull i Sverige då vi försökte pruta. Kan tillägga att vi inom 6 månader efter flytten hade slutat pruta bägge två.

• Miss Lau

Försöka kan man ju alltid. Vi köpte tvättmaskin och torktummlare på Elgiganten och prutade ett par hundralappar.

• Anonym (:-))

Köpte just en skänk och en matta på en möbelaffär och frågade vad de kunde ge mig för pris. De gav mig 400 kr rabatt vilket känns trevligt.

Pruta går för det mesta om man köper något dyrare - ingen idé om man handlar för en tusenlapp.

• elvinaOstefan

ja varför inte. När vi köpte ett koplettkök med vitvaror sa jag " jag borde få mängdrabatt" lite skämtsamt, dom gick ner 2000kr. När vi handlade nästan alla möbler till vardagsrum, samt köksmöbler i en lokalmöbelaffär sa jag samma sak och fick soffbordet för 2500kr gratis. Så ja man kan ju alltid försöka, men vissa affärer som ex. Ikea går det antagligen inte

• Tuesday

Min man försöker alltid pruta (med glimten i ögat) och det har sparat oss flera tusenlappar genom åren. Framförallt är det elektronikvaror på de större kedjorna. Man kan ju alltid prova :)

• snuttP

Prova!! Fick har lyckats på onoff i alla fall..

• Anonym (pruta)

Klart du skall pruta!!! E du bra på det kan du få riktigt mycket!

min bror e expert på att pruta, sist fick han två mobilet för priset av en, när han tog abonemang!
    gången innan det fick han bäddmadrass 10cm, drapålakan, täcke och kudde, när han köpte en säng plus hemkörning gratis!

Så det går bara man kan! hedanefter så e det min bror som åker å handlar dyra saker till hela familjen!

det e ju inte en sak du skall köpa uta massor!!!!

• Anonym

Absolut!
    Jag köpte på Elgiganten: Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kyl/frys och fick då en elektrolux dammsugare á 1990 kr på köpet + fri hemkörning.

• LyckligtSlut

Jag tycker att det är jättefult att göra det, men bryr du dig inte, så kör på.

När jag jobbat i butik och någon prutat hämningslöst, har jag verkligen tappat hakan.

Men fungerade tydligen på Elgiganten för inlägg 10, så kör på! Tydligen är det ok.

(varför är folk anonyma i denna tråd, undrar jag verkligen?)

• Mamsis

Folk är antagligen anonyma för att det inte ses som så fint att pruta i Sverige.

• Anonym (Ibland)
    LyckligtSlut skrev 2009-11-01 19:01:16 följande:
    Jag tycker att det är jättefult att göra det, men bryr du dig inte, så kör på. När jag jobbat i butik och någon prutat hämningslöst, har jag verkligen tappat hakan.Men fungerade tydligen på Elgiganten för inlägg 10, så kör på! Tydligen är det ok.(varför är folk anonyma i denna tråd, undrar jag verkligen?)
    Varför jag är anonym? För att jag kan.
  • Anonym

titta på vilka märken och då den exakta modellbeteckningen affärerna i din närhet säljer sedan går du in på tex www.pricerunner.se och www.prisjakt.se och jämför priserna på dessa varor. Då kan man ofta finna dem billigare där. Även om inte olika affärer i din närhet säljer exakt samma modeller kan du jämföra priserna på likvärdiga produkter som de säljer, därefter kan du spela ut olika affärer mot varandra

• LinnJes

Vet att de som jobbar i butiker som Elgiganten, SIBA och liknande har möjlighet att ge "kompisrabatt" till folk som de känner. Ganska mycket faktiskt. Men då är det ju deras provision som du "snor" av dem, vilket jag personligen inte tycker känns shysst. De tjänar ju inte världsmycket pengar direkt. Men om jag faktiskt känner någon och de erbjuder rabatt, så är det klart man tar det! =P

Sen fattar jag inte varför folk i allmänhet tycker det är okey att pruta i småhandeln. Jag jobbar i ett litet företag, som är privat ägt (en cykelaffär) och där prutar var och varannan kund. Vi brukar i regel inte ge någon rabatt, om man inte köper fler än en cykel till exempel. Visst, vi säljer cyklarna för mer än vad vi köper in dem för, men vi måste ju få tjäna pengar också. Lokalen, löner och sådant måste ju komma någonstans ifrån.

Så i princip, det du tjänar på prutningen, får någon annan betala för...

• elvinaOstefan
    LinnJes skrev 2009-11-01 20:45:31 följande:
    Vet att de som jobbar i butiker som Elgiganten, SIBA och liknande har möjlighet att ge "kompisrabatt" till folk som de känner. Ganska mycket faktiskt. Men då är det ju deras provision som du "snor" av dem, vilket jag personligen inte tycker känns shysst. De tjänar ju inte världsmycket pengar direkt. Men om jag faktiskt känner någon och de erbjuder rabatt, så är det klart man tar det! =PSen fattar jag inte varför folk i allmänhet tycker det är okey att pruta i småhandeln. Jag jobbar i ett litet företag, som är privat ägt (en cykelaffär) och där prutar var och varannan kund. Vi brukar i regel inte ge någon rabatt, om man inte köper fler än en cykel till exempel. Visst, vi säljer cyklarna för mer än vad vi köper in dem för, men vi måste ju få tjäna pengar också. Lokalen, löner och sådant måste ju komma någonstans ifrån.Så i princip, det du tjänar på prutningen, får någon annan betala för...
    Kan jag inte hålla med om. Jag har jobbat på en etablerad hemelektonikkedja, alla anställda från golvet fick 15% rabatt på alla varor dom köpte och de med högre positioner fick 25% rabatt. Och då tjänade företaget fortfarande på försäljningen. Det är ju bara att tänka logiskt, om du ex. köper vitvaror i polen så är det ca halva priset, och då har firman redan höjt priset för att gå med vinst. Varorna kommer från samma fabrik och säljs för samma pris. I regel tar firmor i sverige ca 200-300% högre pris än inköpspriset. Så man snor inte åt sig de anställdas provision.

Tar man bilfirmor i dagsläget så ska man pruta på nybilar. Varje bil som står parkerad kostar firmor i snitt 300kr/dagen, räkna det på ex volvo som har tusentals bilar stående dagligen. Ren förlust att inte få sålt dem, så 30 000kr kan man lätt pruta ner i dagsläget.
  • LinnJes
    elvinaOstefan skrev 2009-11-02 13:51:31 följande:
    LinnJes skrev 2009-11-01 20:45:31 följande: Kan jag inte hålla med om. Jag har jobbat på en etablerad hemelektonikkedja, alla anställda från golvet fick 15% rabatt på alla varor dom köpte och de med högre positioner fick 25% rabatt. Och då tjänade företaget fortfarande på försäljningen. Det är ju bara att tänka logiskt, om du ex. köper vitvaror i polen så är det ca halva priset, och då har firman redan höjt priset för att gå med vinst. Varorna kommer från samma fabrik och säljs för samma pris. I regel tar firmor i sverige ca 200-300% högre pris än inköpspriset. Så man snor inte åt sig de anställdas provision. Tar man bilfirmor i dagsläget så ska man pruta på nybilar. Varje bil som står parkerad kostar firmor i snitt 300kr/dagen, räkna det på ex volvo som har tusentals bilar stående dagligen. Ren förlust att inte få sålt dem, så 30 000kr kan man lätt pruta ner i dagsläget.
    Jag är ju då ingen expert på hur det är på de stora kedjorna. Har bara min kompis kompis utlåtande att gå på. Däremot så har jag mer koll på hur det är på de små firmorna, då jag arbetat på en sådan i ett flertal år. Sedan är det väl olika från firma till firma, en del lägger ju på prutmån, så det är meningen att man ska pruta.

Oavsett så är det ju någon som måste stå för de pengarna som man prutar bort, antingen firman eller en enskilde personen.
Svar på tråden Pruta?? Ok eller inte??