• IMLVLM

Ingen mat på natten...7månader.

Min son är snart 7 månader och sover dålig om natten.

Jag undrar nu hur mycket era 6-7 månaders äter om dagen, för att sova bra om natten?

Så här ser vår dag ut:

07-08 Välling 220ml

11-12 Gröt + fruktpure

ca. 14 Fruktpure

16-17 Burkmat, nästan en hel burk 6 månaders mat + fruktpure

19.30 Välling 220ml

Under natten varierar det, han vaknar en massa gånger och snittar ca. 100 ml välling per natt. Försöker få honom att inte äta men han verkar behöva minst 100ml per natt skulle nog kunna ge honom ännu mer, BVC säger dock att man inte ska införa vällingmål på natten....

Har slutat amma helt. Han är en stor kille som väger 9.5 kg.

Hur gör ni? Som det är nu får jag ju inte sova...och utan sömn funkar man inte.

• Svar på tråden Ingen mat på natten...7månader.
  • Dixie

Min tjej fick ofta en flaska välling vid 22 tiden när hon var i den åldern, det gjorde att hon sov bättre resten av natten

• The Bumblebee

Våra barn har sovit bättre när de börjat äta fler mål med "riktig mat". Jag klistrar in ett gammal inlägg, med matschema, från när min 3-åring var i den åldern:

Elmer 6½ månad äter så här:
    (ungefärliga tider)

7.00 Ammar (ibland välling efter det, 220ml. Sempers milda välling)
    9.00 Gröt + frukt och vatten (hemmahavregrynsgröt)
    11.30 Lunch - hemlagat eller burk (i mängd en liten burk) + fruktpuré och vatten
    14.00 Ammar, eller äter annat mellanmål t.ex. smörgås (har precis börjat att vägra amma ibland...)
    17.00 Middag - som lunch.
    19.00 Ammar och dricker sedan 220ml. välling

Han äter alltså redan 2 mål mat. Han behöver äta två riktiga mål mat, fast inte så mycket åt gången. Sedan sover han hela natten till 7-tiden. Nu börjar han att inte bli mätt på morgonamningen så vi har börjat införa en flaska välling efter amningen på morgonen oxå.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • La Lola

Hedda slutade äta på natten när hon var 5 mån (hon slutade självmant alltså).

O hon äter ung så här:
    6.30-7.00 220 ml ersättning (äter sällan upp)
    9.00 Frukost - en portion grön
    11.30-12.00 Lunch - stor burk barnmat el hemlagat + fruktpuré
    15.00 Ersättning 220 ml men äter sällan upp
    17.30 Middag - samma som lunchen
    21.00 Sovdags - ersättning 220 ml som hon äter upp ibland.

Testade med välling ett tag istället för ersättning men hon blev lite kass i magen tyckte jag.

Så där ser det ut just nu.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • IMLVLM

Ja, det är svårt att veta hur man ska göra. Kanske vi ska börja med att byta ut gröten till en riktig lunch.

Skulle ju helt klart vara skönt om han kunde sova hela natten, nu sover han max 5 timmar till att börja med och sedan vaknar han iaf 1 gång i timmen ibland 3 gånger i timmen, ju närmare morgon ju oftare vaknar han. Vi stiger upp kl. 06.

• La Lola
    IMLVLM skrev 2009-11-01 17:09:41 följande:
    Ja, det är svårt att veta hur man ska göra. Kanske vi ska börja med att byta ut gröten till en riktig lunch. Skulle ju helt klart vara skönt om han kunde sova hela natten, nu sover han max 5 timmar till att börja med och sedan vaknar han iaf 1 gång i timmen ibland 3 gånger i timmen, ju närmare morgon ju oftare vaknar han. Vi stiger upp kl. 06.
    Fast att han sover oroligt kan bero på en utvecklingsfas...eller har han alltid sovit så där?
  • IMLVLM

La Lola skrev 2009-11-01 17:11:26 följande:

Fast att han sover oroligt kan bero på en utvecklingsfas...eller har han alltid sovit så där?
    Han har alltid sovot dåligt, vissa veckor sämre så då skyller vi på utvecklingfas och det har stämt bra. Men han har aldrig sovit bra. Han har aldrig sovit mer än 5-6 timmar i sträck.

Han sover lika dåligt på dagarna, han sover max 2 timmar totalt på dagen. 30 minuter här och 30 minuter där.
  • La Lola
    IMLVLM skrev 2009-11-01 21:01:00 följande:
    La Lola skrev 2009-11-01 17:11:26 följande: Han har alltid sovot dåligt, vissa veckor sämre så då skyller vi på utvecklingfas och det har stämt bra. Men han har aldrig sovit bra. Han har aldrig sovit mer än 5-6 timmar i sträck. Han sover lika dåligt på dagarna, han sover max 2 timmar totalt på dagen. 30 minuter här och 30 minuter där.
    Fast 5-6 timmar i sträck är ju ändå rätt bra tycker jag.....o 30 min här o där, ja så har min dotter sovit sen hon föddes...
    Det är inte kul men...det är bara att gilla läget känner jag...
  • IMLVLM

La Lola skrev 2009-11-01 22:00:49 följande:

Fast 5-6 timmar i sträck är ju ändå rätt bra tycker jag.....o 30 min här o där, ja så har min dotter sovit sen hon föddes... Det är inte kul men...det är bara att gilla läget känner jag...
    Jag kräver inte 12 timmar men en 7 månaders måste sova mer än 6 timmar under en natt. Det är inte ok att efter 5-6 timmar vakna 3 ggr i timmen tills dess att vi stiger upp....

Om han bara skulle vakna 4 gånger per natt och somna om direkt efter att han fått mat, napp eller närhet men så är inte fallet.
  • SötFlöt

07: välling 220 ml
    09:30 gröt, en portion med en halv banan
    13:00 Lunch, rån, vatten, frukt
    17:30 mddag (samma som ovan)
    19:00 Välling

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt

Jag blev tillsagd när hon var 6 månader att ge två lagade mål per dag, låter som att han får för lite mat. Ingen som sagt nåt? När det gäller sömn så sover min dotter 12 timmar och sover 2 gånger på dagen. Vaknar inte på natten men aldrig gjort, hon är inte så stor i maten heller, tar 30 min eller mer att mata henne med mat...

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
Svar på tråden Ingen mat på natten...7månader.