• Anonym (äcklig.)

Inåtvänd bröstvårta

Hej! Har sedan ett par år tillbaka (är nu 20 år) en inåtvänd bröstvårta. Detta är så pinsamt och äckligt så jag har aldrig berättat detta för någon...inte ens min pojkvän har märkt något... han får helt enkelt inte ta på mina bröst utan BH. Har haft stora problem med att duscha i skolan och dylikt...har nämligen tills alldeles nyligen aldrig hört talas om att man kan ha de så. men nu läste jag i tidningen att det kan vara tecken på cancer. till detta hör oxå att det bröstet ömmar en del...
    vet inte vad ja ska göra....vill så gärna slippa detta. någon som vet om man kan operera? kommer ju aldrig kunna amma tex....

• Svar på tråden Inåtvänd bröstvårta
  • ursul

MAn kan amma med inåtvända bröstvårtor! Men alla klarar inte av det.
    Jag tyckte också att det var jättejobbigt att visa mitt bröst för andra (särskilt maken i början av förhållandet) men bröst kan väl vara fina ändå! Jag vet inte om det går att operera men om det gör det borde chanserna att kunna amma försvinna. Jag tycker du ska acceptera din kropp och vara stolt istället

• Anonym (äcklig.)

Skulle verkligen önska att ja kunde acceptera det...men hade nästan hellre velat att båda var likadana än att bara ett var skumt....men tack för ditt inlägg iaf...

• Joje

Hej.Jag vet precis hur du känner dej.Såg på en sida att man kan operera det.Själv hade jag bara två veck som bröstvårta.Pinsamt.Men efter 9 mån amning(var lite knepigt i början)så står de utjämt.O gud såkänsliga.Hade ingen känsel i brösten innan de "ploppade ut"Fick oxå rundare form när de gjorde det.Om du funderar på op.Så kolla runt på nätet.Killar tänker inte på sånt.Lovar.Min sambo tänkte inte på det förrän jag nämde attt jag hade komplex för det.kan berätta för dej att det e väldigt vanligt men ingen säger nåt..

skickar tröstkramar..

• habibi78

Du ska absolut inte skämmas så mycket att din kille inte ens får känna på dina bröst! Är helt säker på att han kommer tycka du har fina bröst iaf. Och om du verkligen lider av det så mycket tycker jag du ska kontakta en plastkirurg för att iaf prata om vad man kan göra åt det så får du ta ställning till det sedan.

www.victoriakliniken.com/Page.asp&SubMenuParent=43&SubSubMenuParent=45

• Anonym

Har inåtvända bröstvårtor och fick problem med ammningen tyvärr, men har aldrig i livet haft komplex för det, har haft en del förhållande under mitt liv och har bara fått beröm för mina bröst!!! är nog inte så ovanligt med det.

• Madam

jag har alltid haft inåtvända och skämts något otroligt för det....nu är de inte inåtvända men däremot platta vilket inte är mycket bättre det
    Dessutom är de inte speciellt känsliga för beröring heller..vilket jag tycker är tråkigt när jag och pojkvännen har sex.

• Anonym

Alltid haft indragna bröstvårtor men aldrig haft komplex för det. Det tyder inte på cancer i sig, det som kan vara ett symptom är om tidigare utstående bröstvårtor blir indragna. Om du känner knölar och är orolig ska du förstås söka läkare.

Jag har inte hört talas om operation. Däremot kan de "stanna ute" om de stimuleras till det regelbundet. För jag antar att bröstvårtan kommer ut om man "trycker" eller suger på den (om du testat, pojkvännen fick ju inte se den sade du).

Jag har ammat länge nu och har plötsligt bröstvårtor som sticker ut för det mesta, efter att ha haft dem indragna för det mesta i 37 år

Jag hade mycket problem med amningen i början. Fick väldigt ont och fick inte ordning på det förrän jag fått tips av amningsrådgivare på sjukhuset och fick ändå några mjölkstockningar. Men om det påverkades av bröstvårtorna vet jag inte.

Apoteket har en dyr manick som ska "dra ut" bröstvårtorna inför amningen. Kanske något för dig att pröva? Man kan inte använda den hela graviditeten men du skrev inget om att du skulle vara gravid nu.

• ursul

Jag har ju nästan glömt bort hur jag såg ut innan jag började amma. Ena bröstvårtan var en djup krater och den tittade aldrig ut, den andra var mindre djup och tittade ut ibland då jag duchade (varmt) och blev då platt. Nu så är den djupa platt och den andra utåtstående Den djupa är långt ifrån normal och den hade jag problem med vid amningen av sonen, gick sönder totalt, så på det bröstet ammar jag inte.

Men det jag ville ha sagt är att om man kan amma så kan amningen i sig ge normala bröstvårtor!

• Anonym (äcklig.)

hejje! tack för alla svar...känns så mycke bättre att veta att man inte e ensam om detta....någon fråga om ja va gravid nu och de är jag inte...lite orolig inför framtiden bara! =) men kanske kan kolla me min barnmorska om lite tips? känns ju bra att de funkar me inåtvända!! tycker me de e tråkigt för känseln e ju inte samma grej....har ju en av varje så kan ju jämföra. brukar "styra" min kille till den riktiga...tror inte han skulle reagera så värst om ja förklara för honom så ja får la göra de.......

kram

• Anonym (äcklig.)

har skickat mejl till victoria kliniken nu....skulle kännas så bra att få ordning på min bröstvårta....

de verkar ju som de finns en del människor me dessa problemen...har konstigt nog aldrig hört talas om de i "verkliga" livet.... heller aldrig sett något i allmänna duschar...men dom som har problem me inåtvända bröstvårtor kanske gör som mig. står intryckt i ett hörn me armarna framför sig! =)

Svar på tråden Inåtvänd bröstvårta