• lilla systeryster

Recept med stjälkselleri m.m.

Hej.
    Man vill ju inte slänga mat bara för man inte vet vad man ska göra med det. Har bl.a. röd spansk peppar (bad sambon köpa, men glömde säga antal och fick 4 stora) och stjälkselleri (förpackningen innehöll 8 och jag behövde bara 1 till receptet jag skulle prova). Båda är ingredienser jag så gott som aldrig använder, för jag har inga recept till dem. Nån som har nåt gott som innehåller det ena eller det andra?

• Svar på tråden Recept med stjälkselleri m.m.
  • Lena

Curryfärs på spett

500 g köttfärs
    1 gul lök
    1 pepparfrukt
    3/2 tsk salt
    2 msk curry
    2 msk chiliså s
    1 dl matlagningsyoghurt
    salt
    bambupinnar
    Sätt ugnen på grill. Blötlägg pinnarna i vatten. Skala och finhacka löken. Dela, kärna ur och finhacka chilifrukten. Blanda ingredienserna till en jämn färs.Forma färsen kring 12 pinnar. Grilla i ca 8 min.

600g fiskfile
    1 finhackade gul lök
    4 strimlade selleristjälkar
    0.5 dl hackad persilja
    rivet skal av en halv citron
    1 tsk salt
    2.5 dl mellangrädde
    1 msk vetemjöl
    1.5 msk senap
    1 dl riven ost
    Skär fisken i 2cm skivor. Bred ut lök, selleri, persilja och citronskal på ett ugnssäkert fat. Lägg på fisken och salta. Blanda grädde, mjöl och senap och häll över. strö över osten.

Grädda i mitten av ugnen i ca 25min. Servera med potatismos och en sallad.

• astalacasta

Gör något som liknar sån här sallad, funkar lika bra med finskivad stjälkselleri som rotselleri:
    www.delicard.se/2/index.asp&rec=1064

Jag har en bekant från Argentina som gör en helt ljuvlig sallad på stjälkselleri (med blad och allt), äpplen, gräddfil och nötter + salt och peppar. Jag får den aldrig riktigt lika god som henne.

På TGI Fridays serverar de kryddiga kycklingvingar och fräscha krispiga selleristjälkar som man dippar i mögelostsås. Faktiskt det enda jag har ätit där som jag verkligen har gillat.

Eller gör några Bloody Mary och ställ en selleristjälk i varje.

• lilla systeryster

Mmm låter gott alltihopa. Tack för tipsen :)

Svar på tråden Recept med stjälkselleri m.m.