• flingansnö

gravid och massage.

Hur är det med massage och graviditet? Är det farligt? Vi har en massagestol på jobbet somm är jätteskön, men har inte vågat använda den sen jag plussade. Vårt lokala thai-massage ställe erbjuder också massage för gravida, det står att den är djupgående och mjukgörande, vad tror ni är det lugnt så här tidigt i graviditeten? (jag är i vecka 8+3)

Jag inser att jag nojjar, och att jag borde fråga min BM, men som sagt jag nojjar ofta för småsaker, så vill inte fråga utan att ha hört lite från några andra personer också....

• Svar på tråden gravid och massage.
  • édes80

Innan jag blev gravid bokade jag in massage, då det sedan skulle visa sig bli då jag var i v 7. Jag ringde massören som sa att hon inte masserade de 12 första veckorna eftersom man vid ett eventuellt missafall inte ska tänka att det kan varit massagen som utlöst det, så jag flyttade helt enkelt fram massagetiden och ska gå i v.13 tror jag det blir.

Har läst på flera ställen att man inte rekommenderar massage de tre första månaderna så det verkar ju vettigt. Varför chansa.

• PiPe

Massage på överkroppen, alltså axlar osv går bra att massera innan v. 13.
    Det är i svanken som man inte fåt lov att få massage, pga missfallsrisken
    Alla massörer vet vilka regler det finns för att massera gravid, det får man lära sig på sin utbildning!

• flingansnö

tack för er råd!

pipe: Tror du du gäller även för thaimassörer? Jag har ju gått där somm ogravid, och det är utan tvekan den mest underbara massagejag fått, men den är ju verkligen djupgående!!

• smulanC

Jag var på massage när jag var gravid och då meddelade jag bara mösseren detta i förtid! Det tyckte hon var jätte bra så hon kunde anpassa massage och oljor efter de! Ha det så skönt :)

• PiPe

Vet ej vad som gäller angående thai massage då de kanske inte lärt/läst samma saker, men hör med ställe där du brukar massera dig. och är du osöker så gå till någon annan kunnig!
    Lycka till

• tuvaliisa

Jag gick på massage under en gravidtet (som jag avbröst) som 19 åring. Tror det var i v.7-8 där. Det som hände efteråt att jag fick så otroligt ont! Så åkte in till akuten. Det visade sig att det var en cysta som spruckit, kunde tydligen uppkomma under gaviditet. Helt ofarligt, men gjorde sjukt ont.

Tror det är vettigt att låta massagen vara. Vågar inte ens bli massaerad nu och jag är i v.22 .

• PiPe

En cysta på äggstocken kan dock inte brista pga vanlig ryggmassage

Svar på tråden gravid och massage.