• MikaelaOchEricaQudijo

resa till usa

behöver lite hjälp här nu. jag ska åka och hälsa på en vän i usa i 1vecka,tänkte ta en resa om ca 2 veckor,vad behöver ja tänka på? behövs det ett green card?
    alla tips och råd uppskattas. tack.

• Svar på tråden resa till usa
  • MikaelaOchEricaQudijo

detta tolkar ja som att ingen på hela vida fl har vart i staterna. hmm...

• MissMurrig

Nä är man svensk medborgare tror jag inte man behöver ett green card. Hade inget förra året jag åkte iaf. Vad mer är det du undrar över? Lite bred fråga "vad ska jag tänka på"... Säg inte ordet "bomb" på flygplanet? *Hehe

• MikaelaOchEricaQudijo
    MissMurrig skrev 2009-11-01 19:19:50 följande:
    Nä är man svensk medborgare tror jag inte man behöver ett green card. Hade inget förra året jag åkte iaf. Vad mer är det du undrar över? Lite bred fråga "vad ska jag tänka på"... Säg inte ordet "bomb" på flygplanet? *Hehe
    njae...de va väl visa-green card grejen..kollade biljetter idag å de stod "USA har även skärpta villkor gällande krav på maskinläsbara pass. Detta gäller för inresa till USA och även resa via USA. Kontrollera med Amerikanska ambassaden vad som gäller för dig genom att klicka här » " det fick mej lite fundersam,är detta något som berör mej? är svensk medborgare,ska jag tillägga. eftersom jag bara tänkte åka en vecka menar ja,är det några "förberedelser" man måste se om,eller är de bara att packa och åka?
  • Användarnamn är för mesar

Du måste fylla i detta på nätet:
    esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Sen på planet fyller du bara i en blankett där du lovar att du inte har begått brott, blivit nekad visum/inträde till usa tidigare, att du inte har med dig frukt eller annan otillåten mat eller vapen osv.

• hewa

Har du ett nytt (rött) pass är det inga som helst problem. Däremot ska du innan du reser fylla i (och få godkänt) en ansökan online för att få åka utan visum, det heter ESTA och det finns info på ambassadens hemsida.
    stockholm.usembassy.gov/

MikaelaOchEricaQudijo skrev 2009-11-01 19:37:12 följande:
    njae...de va väl visa-green card grejen..kollade biljetter idag å de stod "USA har även skärpta villkor gällande krav på maskinläsbara pass. Detta gäller för inresa till USA och även resa via USA. Kontrollera med Amerikanska ambassaden vad som gäller för dig genom att klicka här » " det fick mej lite fundersam,är detta något som berör mej? är svensk medborgare,ska jag tillägga. eftersom jag bara tänkte åka en vecka menar ja,är det några "förberedelser" man måste se om,eller är de bara att packa och åka?
  • MissMurrig
    hewa skrev 2009-11-01 19:46:39 följande:
    Har du ett nytt (rött) pass är det inga som helst problem. Däremot ska du innan du reser fylla i (och få godkänt) en ansökan online för att få åka utan visum, det heter ESTA och det finns info på ambassadens hemsida. stockholm.usembassy.gov/
    Är det något nytt? När vi reste förra sommaren(08), så fyllde vi inte i något innan vi klev på planet.
  • Användarnamn är för mesar
    MissMurrig skrev 2009-11-01 19:50:46 följande:
    Är det något nytt? När vi reste förra sommaren(08), så fyllde vi inte i något innan vi klev på planet.
    Ja, regeln infördes i februari i år
  • MissMurrig

Användarnamn är för mesar skrev 2009-11-01 19:54:34 följande:

Ja, regeln infördes i februari i år
    Ahh...
  • MikaelaOchEricaQudijo

Användarnamn är för mesar skrev 2009-11-01 19:40:44 följande:

Du måste fylla i detta på nätet:esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html på planet fyller du bara i en blankett där du lovar att du inte har begått brott, blivit nekad visum/inträde till usa tidigare, att du inte har med dig frukt eller annan otillåten mat eller vapen osv.
    hewa skrev 2009-11-01 19:46:39 följande:
    Har du ett nytt (rött) pass är det inga som helst problem. Däremot ska du innan du reser fylla i (och få godkänt) en ansökan online för att få åka utan visum, det heter ESTA och det finns info på ambassadens hemsida.stockholm.usembassy.gov/
    är det samma blankett ni hänvisar till? tänkte om ja skulle fyll i båda eller bara en.
  • MikaelaOchEricaQudijo

ursäkta,ja skrev innan ja kollade upp,de e esta båda två

Svar på tråden resa till usa