• Manchester

Julklapp till sexårig "frisör"?

Min sexåring, snart sju, älskar att hålla på med hår. Hon önskar sig hårsaker i julklapp. Snoddar och spännen har hon redan till tusen. Leksakshårtork som går på batteri och låter känns lite för barnsligt.

I leksaksbutiker har jag sett olika varianter på hårmascara (som sägs gå bort lätt när man tvättar håret). Har någon provat? Försvinner den verkligen så lätt?

Har också sett olika prylar för att snurra och fläta håret, trä i band osv. Det mesta ser rätt plastigt ut. Är det någon som kan tipsa om bra sådana prylar? Finns det varianter som inte är leksaker, men som ändå funkar för ett barn att hantera, alltså inte blir varma eller så?

Har någon gett en riktig hårtork till en 6- eller 7-åring? Verkar det dumt?

Andra tips?

• Svar på tråden Julklapp till sexårig "frisör"?
  • Mrs Winter

Ja en riktig hårtork skulle jag nog inte ge.De kan som sagt bli jättevarma.Kan du inte köpa riktiga papiljotter?De finns ju o olika storlekar.Mina tjejer hade sådana när de lekte frisör.Sedan sprayflaskor som hon kan ha vatten i att spraya på håret.Men det har hon väl redan.en cape att lägga på axlarna som skydd? El ett frisörskynke? Du kanske är händig på att sy?

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Manchester

Jo, jag är ju orolig för att en hårtork kan bli för varm. Hon får nog fortsätta låna min när jag är med. Sprayflaska har hon ingen egen ännu, utan brukar låna den jag har när jag stryker, men det ska hon få nu. En cape var bra. Sykunnig är jag inte alls, tyvärr. Kan det finnas att köpa färdiga?

• Mrs Winter
    Manchester skrev 2009-11-01 18:21:15 följande:
    Jo, jag är ju orolig för att en hårtork kan bli för varm. Hon får nog fortsätta låna min när jag är med. Sprayflaska har hon ingen egen ännu, utan brukar låna den jag har när jag stryker, men det ska hon få nu. En cape var bra. Sykunnig är jag inte alls, tyvärr. Kan det finnas att köpa färdiga?
    Bra fråga,,du får kolla o leta.Sedan aksnke du/någon kan göra ttiaror el det finns ju att köpa färdiga.Jag blev jätteglad när jag var liten då jag fick et paket på posten som innehöll beg brudslöjor.Men det kan du ju fixa till med lite tyll. 
  • Manchester
    lalasmama skrev 2009-11-01 18:22:01 följande:
    denna såklart :) www.hikmet.se/Product.aspx&His...= (OBH nordica hårfön, batteridriven.. står inte hur/om den funkar som på riktigt, men såå coooooool :))
    Den ser ju faktiskt i alla fall inte ut som en leksak för treåringar. Ska se om jag hittar den i någon riktig affär så att jag kan kolla den "live".
  • Manchester

Mrs Winter skrev 2009-11-01 18:24:40 följande:

Bra fråga,,du får kolla o leta.Sedan aksnke du/någon kan göra ttiaror el det finns ju att köpa färdiga.Jag blev jätteglad när jag var liten då jag fick et paket på posten som innehöll beg brudslöjor.Men det kan du ju fixa till med lite tyll. 
    Brudslöja skulle hon nog älska och det är kanske inte svårare än att till och med jag kan klippa och klistra lite!
  • Mrs Winter

Sätt fast tyll på ett hårspänne el hårband kanske..Tråckla till lite.

• Mrs Winter

Så får väl mamma o övriga kvinnliga släktingar/kompisar vara brud som kommer till salongen

• Manchester

Mrs Winter skrev 2009-11-01 18:31:06 följande:

Så får väl mamma o övriga kvinnliga släktingar/kompisar vara brud som kommer till salongen
    Jo, det är ju det som är haken förstås. Har aldrig gillat när folk plockar med mitt hår, men vad gör man inte...
  • Manchester

Ingen som testat de där "flätmaskinerna"?

• Mrs Winter
    Manchester skrev 2009-11-01 18:40:30 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-11-01 18:31:06 följande: Jo, det är ju det som är haken förstås. Har aldrig gillat när folk plockar med mitt hår, men vad gör man inte...
    Hos oss fick även manliga släktingar agera kunder och ha papiljotter i håret.Men mina barn var något yngre än din dotter.Så det gjorde kanske ingen skillnad om det var en kille el tjej.
  • Manchester
    Mollan skrev 2009-11-01 21:21:55 följande:
    En sax, kanske? *s*
    Ja, vilken bra idé!...inte. Till och med jag, som aldrig varit hårintresserad, klippte av mig en rejäl bit en gång när jag var liten. Tur att min bästa kompis mamma var frisör. Min dotter är ju inte tre-fyra år och hon är dessutom väldigt glad i sitt eget långa hår så hon skulle knappast klippa sig själv, men jag kan se framför mig hur lillebror skulle se ut. Hu! Vid närmare eftertanke får jag nog börja gömma nagelsaxen!

Eller du kanske mer hoppades på ett gott skratt om jag sedan lägga ut bilder på resultatet? Ledsen, men det blir inget.
  • Mollan
    Manchester skrev 2009-11-01 21:37:13 följande:
    Ja, vilken bra idé!...inte. Till och med jag, som aldrig varit hårintresserad, klippte av mig en rejäl bit en gång när jag var liten. Tur att min bästa kompis mamma var frisör. Min dotter är ju inte tre-fyra år och hon är dessutom väldigt glad i sitt eget långa hår så hon skulle knappast klippa sig själv, men jag kan se framför mig hur lillebror skulle se ut. Hu! Vid närmare eftertanke får jag nog börja gömma nagelsaxen! Eller du kanske mer hoppades på ett gott skratt om jag sedan lägga ut bilder på resultatet? Ledsen, men det blir inget.
    Vi har haft några "frisör"-incidenter här hemma. Det tar ganska lång tid innan håret växer ut om man klipper det intill hårbotten.
  • Cremo

Om du med "flätmaskin" menar de där som bl.a. snurrar garn kring håret så det blir som en färgglad dreadlock med garn runt (haha, vilken beskrivning) så är mitt tips att du istället lär ditt barn att knyta för hand. Då blir det mer av ett hantverk och det är inte alls så svårt.

Köp fina, färgglada bomullsgarner. Klipp av en knapp meter garn i olika färger och knyt fast vid hårbotten av en hårtest med HÅRDA, vanliga dubbelknutar. Sedan är det bara att göra vanliga enkelknutar fast "på snedden" över den aktuella hårtesten och över de garntrådar som inte ska synas just den biten. Man kan lämna några garntrådar utanför sneddknutarna och använda dem till att göra kryss eller andra mönster ovanpå "grunden". Växla mellan garner så blir det randigt, snurra lämnade garner ovanpå grunden så blir det spiraler...

En sexåring kan nog inte göra det på sig själv, men på en sminkdocka eller liknande kanske..?

Svar på tråden Julklapp till sexårig "frisör"?