• Heliotrop

störande ljud från grannens pool...

Vår granne har en utomhus- jaccuzzi nedsänkt i sin altan, och cirkulationspumpen (tror jag att det är) låter riktigt störande på hela vår ena sida och baksida av tomten. Ett sånt där lågfrekvent brumljud - typ som ett gammalt kylskåp.
    Det är grymt irriterande, har ringt och kollat med en poolfirma och enligt dem ska man kunna isolera pumpen så att den inte låter så mycket. Men jag känner inte just den här grannen särskilt bra... Vill inte bli vara en besvärlig granne, samtidigt som jag verkligen har hakat upp mig på det här skitljudet!

Vad skulle ni gjort i min situation? Pratat trevligt med grannen om att poolen stör, fortsatt att lida, skaffat fontän som porlar riktigt högt (men då blir man väl kissnödig hela tiden )? Några glada tips till detta lilla problem (som känns ganska stort när man är utomhus)?

• Svar på tråden störande ljud från grannens pool...
  • Anatha

Har ni något som dämpar ljudet tex ett staket eller en häck? Det kanske är något att tänka på men jag tycker du ska försöka snacka med grannen. Ska det verkligen låta så mycket det måste ju vara grymt störande för dem också om det låter så mycket att det stör er.

• Heliotrop

Anhatha - det är nog bullerplank som gäller i så fall - det måste man söka bygglov för, och det känns inte jättetrevligt med ett högt plank... Men det kanske är enda möjligheten. Ska dock testa att prata med dom - även att min man tycker att jag överreagerar nåt helt otroligt. Usch, drar mig verkligen för det...

• Anatha
    Heliotrop skrev 2009-11-01 18:45:57 följande:
    Anhatha - det är nog bullerplank som gäller i så fall - det måste man söka bygglov för, och det känns inte jättetrevligt med ett högt plank... Men det kanske är enda möjligheten. Ska dock testa att prata med dom - även att min man tycker att jag överreagerar nåt helt otroligt. Usch, drar mig verkligen för det...
    Bygger man det inte så högt och har typ en spalje högst upp så behöver det varken se fult ut eller behöva bygglov. Själv skulle jag inte vilja ha insyn till och från grannar så ljud eller inte så hade nog jag byggt plank ändå
  • Heliotrop

Det hade funkat ypperligt på plan mark, men tyvärr ligger grannens hus/pool cirka en meter högre än vår tomt. Vi bor i en backe.... Inte så smart av oss kanske att köpa ett hus som ligger lägre än grannens... Så ska det bli plank får det bli ett rejält på typ 2,5 meter iaf.

• Heliotrop

Japp, ska inhämta mod och fundera ut hur jag ska formulera mig på ett trevligt sätt...

• Bea08

Hade gått till grannen, förklarat situationen och kollat med dem om det går att åtgärda.

• Honesty

Finns en del störande ljud som folk inte tänker på KAN störa, ta bara dessa vindspel som klingar när det blåser! Eller dessa konstgjorda fontäner som porlar jämt och ständigt. Vi hade en gång en granne vars luftvärmepump var monterad på fel vägg på deras hus....dess ljud blev riktat mot vårt sovrum....mycket tråkigt missljud som det är för dig nu med grannens pool. Hoppas det löser sig!

• Heliotrop

Tack för all uppmuntran!

Svar på tråden störande ljud från grannens pool...