• Anonym (a crush)

Berättar ni för maken/sambon om eventuella crushes?

Detta är inget relationsproblem, bara en frågeställning men jag visste inte vad jag skulle lägga inlägget.

Jag är av den uppfattningen att man livet igenom kommer möta människor som kanske berör en lite extra, som man blir attraherad av, som man blir lite löjligt fjortisaktig tillsammans med. Jag kallar det crush och likställer det inte alls med otrohet eller så. Jag tror absolut på livslång kärlek och jag är själv gift.

Nu är det så att jag för första gången sedan vi gifte oss kanske har en sån där liten crush... En man som jag till och med sagt till min make att jag hade kunnat "tänka mig" om jag inte redan hade den perfekta mannen. Crushen handlar absolut INTE om att fantisera om den här personen (och givetvis inte om att vara otrogen), det är bara den där lilla lilla fjärilskänslan som kommer och går ganska fort och man åker hem till sin man och konstaterar att gräset inte alls är grönare på andra sidan, tvärtom.

Min fråga är om ni berättar för den ni lever med om såna här små crushes. Eller låter ni bli för att det inte skall bli någon svartsjuka eller konstigheter.

Mannen som jag "fallit" lite för är någon som jag hoppas bli god vän med, tillsammans med min man. JAg vill inte att min man ska känna några konstiga känslor gentemot honom bara för att jag tänker såna här konstiga saker. Men samtidigt vill jag inte "bedra" honom tankemässigt.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Berättar ni för maken/sambon om eventuella crushes?
  • Alfonsina

Jag är helt med på din tankegång om att vi under hela livet kommer att stöta på människor som tilltalar/attraherar oss. Sen är det ett medvetet val att stanna hos sin partner.

Nu till din fråga: Nej, jag skulle inte känna det nödvändigt att berätta en sån sak. För även om man som partner vet med sig vad det handlar om så kan det känslomässiga ta över och då kan det såra. Jag anser inte det alls det är som att du bedrar honom tankemässigt utan att du har rätt till dina provata tankar. Oftast så gör ju såna här situationer en bara lite gladare och det är ju positivt även för din man.

• s v e a

nej, jag skulle aldrig berätta om en crush!!!

Självklart blir man attraherad av andra män, och jag skulle aldrig drömma om att göra något med någon annan än min man, precis som du. Men jag skulle heller inte vilja bli närmare med en man som jag är attraherad av, det är bara onödigt och farligt.

Tänk själv, skulle du uppskatta att din man kom hem och sa att det är en ny tjej på kontoret som är så trevlig och som han känner attration till? Det skulle inte jag. Jag tror på att man inte ska vara alltför ärlig i en relation, vissa saker mår man bättre av att inte veta. Men om ni har en öppen relation, så varför inte. Det vet du nog bäst själv.

Du säger att du vill umgås med denna mannen och med din man. Hur skulle han känna om han viste om att du är attraherad av denna man? Igen, tänk själv, du är och fikar med din man och denna nya trevliga tjej på hans jobb.....

Jag skulle avråda dig till att berätta och även att bli allt för nära vän med denne mannen i fråga, Det är ju trotts allt så många otroheter börjar...

Kram och lycka till!

• Anonym (Aldrig mer)

Jag berätta för min man att jag hade haft en cruch i en annan kille för ett år sen och det va nog det dummaste jag gjort... han sa att han inte blev lessen eller svartsjuk då... MEN NU kommer det upp titt som tätt och jag ångra att jag sa nått för den cruchen är över för längesen och jag känner inte nått för den här kille längre.....
    Men att jag berätta för min man har resulterat i att han blivit svartsjuk på alla killar som jag pratar med, cruchen kommer på tal ofta och det sårade mer än vad jag kunde fatta...
    jag ville bara vara ärlig men detta hade han inte behövt veta alls...

// Aldrig mer

• Kokoskorven

Nej, det finns ingen anledning att berätta. Jag skulle heller inte vilja veta om min sambo hade en cruch.

• Anonym (Flirtar!)

Halloj,

jag har under mitt ganska långa förhållande småflirtat med/varit småförälskad i andra men aldrig ens i närheten av att vara otrogen.

Jag tror bara att man behöver lite bekräftelse ibland, lite uppmärksamhet eller nåt. För mig personligen handlar det mer om att jag är kär i känslan av att bli bekräftad/ uppmärksammad än i själva personen.

Jag skulle ALDRIG berätta för min sambo.

• Tuzza

Nej...det bör man inte berätta tror jag. Hadr min sambo fått en crush ahde jag inte velat veta nåt...så länge man inte går över gränsen och det blir otrohet ska man vara tyst om sånt...Det skadar nog mer än det gör nytta....

• Meline

Jag tror också att man kommer att ha en massa crushes trots att man älskar den man lever med. Men jag skulle aldrig berätta för pojkvännen om dem, lika lite som jag skulle vilja höra vem han har en crush på.

• Cuthalion

Frågar han så svara ärligt. Kan vara trevligt att ha någon att tvätta håret för

• Anonym

Har själv samma problem!! Det är superjobbigt,fast för mig handlar det om mitt ex som jag träffar fortfarande, och så känner jag mig enormt attraherad av min ...chef!! av alla! Jag tror att jag ska drunkna i hans ögon och hans läppar är såå sexiga,sen när han ler så känns det som om det vore bara vi 2 i rummet...suck!
    Jag har liksom inte känt dessa känslor på ca 4 år!! Trodde bara att mitt ex kunde åstadkomma dessa känslor! Sexet med mitt ex har blivit otroligt sen jag började känna så här.. från att ha vart näst intill dött till otroligt. Såå konstigt. Kan nån förklara detta?

• midsomer

Tycker inte heller att du ska berätta det för din man. Gör du det så känns det bara egoistiskt från din sida, att du ska rentvå dig själv men ändå ha kakan kvar. Nej håll det för dig själv. Det är mer än normalt att känna så.

• Anonym (a crush)

Det var ett överväldigande gensvar för "hålla tyst" och jag måste säga att jag håller med er. Om man - som jag - inte tror att det bara finns EN passande livspartner i världen, utan i själva verket fler men man väljer en, så kommer man ju förr eller senare stöta på lämpliga "kandidater". Jag är jättelycklig med min man, jag skulle aldrig vilja byta bort allt vi har, allt vi gjort tillsammans, varit igenom tillsammans och drömmer om för vår framtid mot att börja om från början med en "crush". Nej, crushen är bara en liten förbipasserande känsla. Och det är normalt! Jag skulle inte heller vilja veta om min mans eventuella crusher, jag vet att han alltid kommer hem till mig och alltid väljer mig.

• 1977

varför berätta???
    du ska ju inte vara otrogen och säger du något kommer det ju bli väldigt knepig situation om ni träffas alla 3!!!

• ttl

Jag hade inte sagt ngt. Är det inget så finns det inget att berätta. Hade min man/kille fått en sån crush hade jag inte velat veta - absolut inte. Det hade fått mig att känna mig otillräcklig och jag hade funderat på varför han fick en sån crush när han har mig? Jag har själv aldrig upplevt det och känner inte att jag någonsin kommer att känna ngt sånt för ngn annan än min kille - för ingen annan är han och han är allt jag vill ha.

Om han frågade hade jag absolut sagt sanningen, men annars har jag ingen anledning att säga något sånt. Att säga att man kunnat tänka sig en person om ens man/kille inte fanns är att säga att man tänk tanken på att ha någon annan - och hade han gjort det så hade jag blivit riktigt sårad. Kanske inte sagt det direkt men oj mitt hjärta hade brustit... usch...

• anette79

Jag skulle inte berätta och skulle heller inte vilja veta!!!

• Jolemi

TS: Undrar..; hur skulle du reagera om han berättade för dig att han hade en crush??

• Fred

skulle alldrig klara av att vara tillsammans med min sambo om hon gick runt och var kär i någon annan.. jag skulle göra slut omgående.

ni pratar om det som att det skulle vara jätte vanligt och att det inte är något konstigt..

jag tycker det är helt sjukt.

klart man kan tycka att andra ser bra ut osv.. men att gå runt och vara kär..

nej tack !!

• Anonym (a crush)

Jolemi:
    Om min man berättade om en "crush" skulle jag nog undra om han kände att det var något han saknade i vårt förhållande eller om han inte var helt lycklig. Om svaret var "ja" skulle vi kanske behöva ta tag i det. Om svaret blir "nej" skulle jag nog inte lägga någon större vikt vid det men jag hade nog blivit nyfiken på den andra personen. Sen är jag inte alls svartsjuk och jag vet att jag inte har någon anledning att vara det heller. Men jag känner inte att min man skulle bryta något förtroende hos mig om han inte berätta om en crush, om han berättade kanske jag skulle känna att det har blivit så stort att han måste "erkänna".

Fred:
    Det handlar absolut inte om att gå runt och vara kär i någon. Det handlar om som du själv skriver, att man kanske tycker någon ser bra ut, eller är väldigt roligt, eller är kul att prata med osv. För vissa människor det kanske kommer till det att man faktiskt blir kär, på riktigt, det vet jag inget om för den situationen är inte jag i. Men att blunda för det faktum att det kommer komma personer i ens sambos väg som kan vara attraktiva/trevliga/roliga gör nog inte saken bättre. Då kanske man faktiskt inbillar sig att gräset är grönare på andra sidan, och agerar på det, och då snackar vi otrohet och uppbrott.

Svar på tråden Berättar ni för maken/sambon om eventuella crushes?