marinering i öl?!
Vet att man kan marinera kött i öl. Men hur gör man? Ska det vara en speciell sorts öl? Ska man krydda ölet med en massa kryddor eller gör man det efteråt? Hur länge ska det ligga?
Vet att man kan marinera kött i öl. Men hur gör man? Ska det vara en speciell sorts öl? Ska man krydda ölet med en massa kryddor eller gör man det efteråt? Hur länge ska det ligga?
Självklart kan du marinera i öl. Tänk på att alkohol är mörande bara, så om du redan har ett mycket mört kött så behöver du inte marinera så länge.
Jag marinerar alltid i minst 10 timmar....men det går ju med 10 minuter också!
Om du marinerar i öl ska du tillsätta salt och peppar och valfria kryddor. Chili är gott till öl.
Lycka till!
smakar köttet öl sen?
Inte mycket. Det beror ju också lite på vilken typ av öl du tar. Porteröl tex smakar lite starkare än en vanlig pilsner.
Om du vill ha en starkare (alkohol)smak kan du ta vin eller konjak eller whiskey.
Jag skulle inte ha salt i marinaden utan salta strax innan du serverar köttet eftersom salt drar ut vätskan från köttet.
Går jättebra att oxå marinera nötkött i Coca Cola...japp du läste rätt, testa och skippa övriga kryddor!
Hade inte hört talas om att marinera i öl tidigare, men det måste jag nu prova!
Tjingeling!
Ja, porteröl är fint.
Man kan ju tilllaga köttet i det med.
En flaska porteröl
en dcl outspädd svartvinbärssaft
1 dl soya
enbär
grönsaker
lök
kryddor
Efter att du lagat köttet i det så tar man upp köttet och silar marinaden. Kokar upp den igen och lägger i grädde. Supergott!!!!
Fillfjompan: I cocacola?? Smakar det cola sen då? :)