• Kermit the frog

Finns det någon här som betalat för professionell CV-hjälp? Prisvärt?

Jag hittade idag en sida på nätet där man kunde få hjälp med sitt CV och personliga brev mot betalning. Inte bara en vanlig granskning som man ofta kan få gratis via facket eller arbetsförmedlingen, utan de skriver om ditt CV så att det blir riktigt vasst. Enligt dem kommer över 90% av dem som anliter dem på intervju inom en månad. Är det någon som har prövat detta? Det var rätt dyrt så det är inget jag skulle överväga i första taget, men jag är nyfiken på om det kan vara så bra som det låter (det är ju sällan det...)

• Svar på tråden Finns det någon här som betalat för professionell CV-hjälp? Prisvärt?
  • Anatha

Jag har fått professionell CV hjälp som en före detta arbetsgivare betalade för i och med att de sa upp folk. I det paketet ingick karriärrådgivning, interjuträning, CV-hjälp m.m. till en summa av nästan 100 ooo kr så jag nyttjade givetvis detta så mycket som möjligt.

Visst var det nice men det gav inte så mycket. Jag hade fått till den lika bra om jag själv hade jobbat med den lika mycket med den och tagit råd från vänner som jag anser vara duktiga på sådant.

Jag tror inte ett skit på deras 90% och tycker det låter lite bluff och båg att ens skriva så.

• MK84

Jag tror inte heller på sånt där. Ett CV är ju inte mycket värt om man inte kan leva upp till det sen.

Jag själv tycker jag är rätt bra på att skriva CV å har fått komma på en del interjvuer, men väl där blir ja så sjukt nervös å kan knappt prata. Hela hjärnan stannar av å då skiter de ju sig direkt.

Helheten är nog viktigast. Jag tror hjälpen du kan få gratis räcker bra för att knåpa ihop ett bra CV. =)

• Kermit the frog

TantBus; tack för tipset!
    Jag har jobbat väldigt mycket på mitt CV genom åren, problemet är att jag börjar bli lite hemmablind, och dessutom börjar det fyllas på nu så jag måste nog börja plocka bort och strukturera om lite. Jag ber ibland folk jag känner att läsa mitt CV, men de flesta jag känner är inte bättre än jag på det här och brukar inte komma med speciellt mycket konstruktiv kritik, tyvärr.

• TantBus

Glad att jag kunde hjälpa till. =)
    Tips till: spana in deras väldigt bra guide till ett bra personligt brev med.

• EnAnna

Jag gjorde just ett CV på den hemsidan. Men vet inte om det blev så snyggt?
    Man kan inte infoga punkter eller göra egna rubriker, ändra teckensnitt o s v.
    Tror ni rekryterare tycker att det dät är ett snyggt CV?

• Viewsonic

Man kan få hjälp gratis genom facket eller arbetsförmedlingen.

• Bibbif

Jobbar med omställning och kan konstatera att ett vanligt fel folk gör vid CV skrivning är att man skriver för magert. Alltså man kan ju det man kan och har jobbat med det man har.

Under dom senaste jobben, så skriv dit arbetsuppgifter, ansvarsområden, om du jobbat med något särsklit kvalitetssystem, planerat och lagt upp arbetet själv, förbättrat något etc.

Skiv även dit din karriärplaner /mål i yrekslivet så arbetsgivaren ser hur det jobbet du sökt passar in din plan.

• Anatha
    Bibbif skrev 2009-11-06 18:23:36 följande:
    Jobbar med omställning och kan konstatera att ett vanligt fel folk gör vid CV skrivning är att man skriver för magert.
    Tvärt om sa den konsulten jag hade. Är CVn för lång och tar upp saker som inte är relevanta för det sökra jobbet är det inte säkert rekryteraren orkar läsa den och framförallt missar det viktigaste.

Men där är säkert olika inom olika områden.
  • Bibbif

Anatha: självklart bara relevant info för det sökta jobbet o max 2 s. Så man kan ev. behöva flera olika CV:n om man söker flera olika typer av tjänster.

Svar på tråden Finns det någon här som betalat för professionell CV-hjälp? Prisvärt?